  • 11. Data: 2009-04-14 08:26:29
    Temat: Re: Kolejność zabezpieczeń elektrycznych
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gs1di5$m3$1@news.onet.pl...

    > Ochronnik powinien być dobezpieczony topikiem więc najpierw raczej
    > bezpiecznik.

    Najpierw, czyli od strony elektrowni?

    > Przy przyłączu napowietrznym przeważnie nie stosuje sie ochronników no
    > chyba, że twój ZE ma inne standardy.

    Co to jest ochronnik?
    Przepięciowe stosuje się zwłaszcza przy napowietrznym i nie są to standardy
    mojego ZE, tylko moja potrzeba zabezpieczenia się.

    > To jest twoja wewnętrzna sieć i prywatny licznik czy normalna sieć
    > zasilająca zakładu energetycznego?? Bo jeśli to pierwsze to stosuj co
    > chcesz i wg mnie nie mniej niż Al 16 i Cu 10 (odpowiednio to łącząc ze
    > sobą jeśli jest zmiana materiału przewodów). No i zadaj sobie pytanie poco
    > najpierw zabezpieczenie "za przyłączem" (punkt 4 w twoim opisie), a potem
    > "przed licznikiem (punkt 7 w twoim opisie).

    Bo tak radzi Moeller w swoim poradniku. Też myślisz, że nie mają pojęcia?
    ;-)

    > Natomiast jeśli jest to sieć ZE to:
    > 1. Przyłącze będzie narzucone przez nich (np. AsXSn 4x25 mm2) i powinno
    > być niecięte do zabezpieczeń przedlicznikowych.
    > 2. Na przyłączu napowietrznym najczęściej nie stosuje sie ochronników
    > przepięciowych).
    > 3. Zabezpieczenie przedlicznikowe jest tylko jedno.

    U mnie już są dwa, chyba że te trzy koreczki zamontowane na płytce licznika
    są podłączone za nim?

    > Jeśli jest to przyłącze z sieci ZE to jest to opisane w Warunkach
    > Przyłączenia, a jeśli j.w. jest to wszystko już za głównych licznikiem w
    > zasadzie wszystko jedno. No chyba, że chcesz chronić licznik przed
    > przepięciami.

    Oczywiście że tak, bo tak radzi Moeller. Zabezpieczenuie typu B 10m przed
    licznikiem, potem licznik i chyba zabezpieczenie C.

    > Jeśli na każdy obwód masz osobną różnicówkę to nie wiem czy jest jakaś
    > sztywna zasada co najpierw, ale nie wykluczam, że taka istnieje.

    Też jestem ciekaw.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 12. Data: 2009-04-14 09:04:32
    Od: Andrzej <s...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński pisze:

    > Najpierw, czyli od strony elektrowni?

    To miałem właśnie na myśli.

    > Co to jest ochronnik?

    Ochronnik - ochronnik przepięciowy - ogranicznik przepięć - odgromnik.

    > Przepięciowe stosuje się zwłaszcza przy napowietrznym i nie są to
    > standardy mojego ZE, tylko moja potrzeba zabezpieczenia się.

    Chyba mylisz trochę pojęcia. Zakłady energetyczne na swojej sieci nie
    stosują ograniczników przy przyłączach napowietrznych. Natomiast jak
    najbardziej powinny być one stosowane w instalacjach zasilanych siecią
    napowietrzną czy to przez przyłącze kablowe czy napowietrzne.

    > Bo tak radzi Moeller w swoim poradniku. Też myślisz, że nie mają
    > pojęcia? ;-)

    Myśl, że skoro czytasz poradnik Moeller'a to zbytnio jesteś elektrykiem
    i możesz mylić niektóre pojęcia. Powinieneś jeszcze wziąć pod uwagę
    selektywność zabezpieczeń. Więc jeśli pierwsze zabezpieczenie masz np.
    25 to drugie powinno być mniejsze, a obwodowe to .... Ale o tym to na
    pewno piszą w poradniku Moeller'a ;-)

    > U mnie już są dwa, chyba że te trzy koreczki zamontowane na płytce
    > licznika są podłączone za nim?

    Jeśli to przerabiasz to powinieneś to wiedzieć co jest za czym.

    >>> 6. Przepięciowe typu C
    >>> 7. Nadprądowe 3x25A

    > Oczywiście że tak, bo tak radzi Moeller. Zabezpieczenuie typu B 10m
    > przed licznikiem, potem licznik i chyba zabezpieczenie C.

    Wszystko piękne i tak powinno być tylko czy ci sie zakład energetyczny
    zgodzi na wpinanie czegokolwiek przed licznikiem poza zabezpieczeniami
    przedlicznikowymi?? Poza tym licznik indukcyjny tez nie jest zbyt
    podatny na przepięcia. Gdyby tak było to zakłady energetyczne by
    wszędzie stosowałyby ochronę przepięciową. A tak nie jest.

    Radzę przed ruszaniem czegokolwiek przed licznikiem sprawdzić gdzie jest
    granica majątkowa pomiędzy siecią ZE, a twoją instalacją i wystąpić
    ewentualnie o warunki przebudowy.

  • 13. Data: 2009-04-14 09:08:27
    Od: Andrzej <s...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński pisze:
> [...]
    > pojęcia? ;-)

    > U mnie już są dwa, chyba że te trzy koreczki zamontowane na płytce

    >>> 7. Nadprądowe 3x25A

  • 14. Data: 2009-04-14 09:10:36
    Od: Andrzej <s...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński pisze:

> [...]

    napowietrzną czy to przez przyłącze kablowe czy napowietrzne.

    > Bo tak radzi Moeller w swoim poradniku. Też myślisz, że nie mają

    Myśl, że skoro czytasz poradnik Moeller'a to nie jesteś elektrykiem
> [...]
    pewno piszą w poradniku Moeller'a ;-)

    > U mnie już są dwa, chyba że te trzy koreczki zamontowane na płytce

    Prawdopodobnie są za nim.

    >>> 6. Przepięciowe typu C
    >>> 7. Nadprądowe 3x25A

  • 15. Data: 2009-04-14 09:19:32
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > najbardziej powinny być one stosowane w instalacjach zasilanych siecią
    > napowietrzną czy to przez przyłącze kablowe czy napowietrzne.

    Właśnie rozmawiałem z ZE i uzgodniłem, że takie zabezpieczenie na przyłączu
    nie będzie dla nich problemem. Tylko nie wiem, czy stosować B na przyłączu i
    potem C tuż za licznikiem czy tylko B+C na przyłączu?

> [...]
    > selektywność zabezpieczeń. Więc jeśli pierwsze zabezpieczenie masz np.
    > 25 to drugie powinno być mniejsze, a obwodowe to .... Ale o tym to na

    Hehehe. Tak właśnie jest. 25A, a potem 20A.

> [...]
    > podatny na przepięcia. Gdyby tak było to zakłady energetyczne by
    > wszędzie stosowałyby ochronę przepięciową. A tak nie jest.

    Zgadzają się. Nie każdy ma do ochrony np sieć komputerową. A na pewno
    niewielu ma świadomość potrzeby takiej ochrony.

    > Radzę przed ruszaniem czegokolwiek przed licznikiem sprawdzić gdzie jest
    > granica majątkowa pomiędzy siecią ZE, a twoją instalacją i wystąpić
    > ewentualnie o warunki przebudowy.

    Wymiana wkręcanych bezpieczników na szynowe, uziemienie i wstawienie
    przepięciówki to chyba nie jest taka przebudowa? O ile dobrze zrozumiałem,
    to elektryk to uzgadnia na telefon?

  • 16. Data: 2009-04-14 09:49:47
    Od: Andrzej <s...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński pisze:

    > Właśnie rozmawiałem z ZE i uzgodniłem, że takie zabezpieczenie na
    > przyłączu nie będzie dla nich problemem. Tylko nie wiem, czy stosować B
    > na przyłączu i potem C tuż za licznikiem czy tylko B+C na przyłączu?

    Nie udowodnię ci teraz dlaczego tak ma być, ale kiedyś ze słów pana Sowy
    wywnioskowałem, że lepiej jeśli tylko jest taka możliwość stosować
    ograniczniki B i C oddzielnie najwyżej z ewentualną cewką odsprzegającą.

    > Zgadzają się. Nie każdy ma do ochrony np sieć komputerową. A na pewno
    > niewielu ma świadomość potrzeby takiej ochrony.

    Świadomość świadomością ale niektórym szkoda wydawać kilka tysięcy
    złotych na ochronę sprzętu wartego sto kilka tysięcy złotych, no ale to
    już temat na grupę statystyczno psychologiczną.

    > Wymiana wkręcanych bezpieczników na szynowe, uziemienie i wstawienie
    > przepięciówki to chyba nie jest taka przebudowa? O ile dobrze
    > zrozumiałem, to elektryk to uzgadnia na telefon?

    Myślę, że te procedury mogą się różnić nawet w sąsiednich Rejonach tego
    samego zakładu energetycznego więc nic "napewno" powiedzieć nie mogę.

  • 17. Data: 2009-04-14 14:35:02
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    wiadomości news:gs1kj1$q9l$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > przyłączu nie będzie dla nich problemem. Tylko nie wiem, czy stosować B na
    > przyłączu i potem C tuż za licznikiem czy tylko B+C na przyłączu?

    Czyli ZE zgodził się na zabezpieczenie B we wspolnej szafce z licznikiem ???
    Delikatnie mówiąc nieprawdopodobne i kłopotliwe w utrzymaniu
    (zaplombowanie). W mojej okolicy standard to:

    1) hak na budynku kończący odcinek napowietrzny
    2) zaciski hermetyczne
    3) WLZ w rurce po ścianie zewnętrznej
    4) szafka z rozłącznikiem bezpiecznikowym i licznikiem (aparaty i tablica
    plombowana przez ZE)
    5) szafka z aparatami inwestora. Np. wyłącznik różnicowo-prądowy selektrywny
    500mA + zabezpieczenia B
    6) linia do rozdzielnicy w budynku
    7) rozdzielnica budynku z zabezpieczeniami C, wyłącznikami
    różnicowo-prądowymi 30mA, wyłącznikami nadprądowymi.

  • 18. Data: 2009-04-14 15:03:01
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ??? Delikatnie mówiąc nieprawdopodobne i kłopotliwe w utrzymaniu
    > (zaplombowanie). W mojej okolicy standard to:

    B będzie 10m PRZED licznikiem. Rozplombowanie jest "na telefon". Bez
    problemów.

    > 3) WLZ w rurce po ścianie zewnętrznej

    Co to?

    Tutaj są jak dotychczas trzy punkty. Przyłącze i zabezpieczenie główne,
    wnęka licznkowa z kolejnym zabezpieczeniem nadprądowym i wnęka z
    bezpiecznikami różnych obwodów. W pierwszą będziemy jjuż po wstępnym
    uzgodnieniu wstawiać przepięciowe.

  • 19. Data: 2009-04-14 19:33:27
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński wrote:
    > Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To jest modernizacja istniejącej instalacji.
    > Licznik jest wewnątrz, a ok 10m kabla wcześniej jest zabezpieczenie
    > główne, a po drugiej stronie ściany przyłącze napowietrzne

    a robisz to sam czy ZE - jeżeli sam do czemu?
    przyłącze na elewację
    nie wiesza się teraz na słupie, który nie znajduje się na ( w granicy)
    posesji tylko poza nią.

    jeffrey

  • 20. Data: 2009-04-14 19:38:15
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    właśnie robimy dla ZE i w projektach już są odgromniki klasy A na
    słupie

    jeffrey