    From: "Grzegorz" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Koszt budowy malego sklepu - pytania laika
    Date: Mon, 1 Apr 2013 17:42:56 +0200

    > np. jak inwestor wybierze wykonawc�, kt�ry da najni�sz� cen�
    >
    > za wybudowanie tego sklepu - to czy w interesie
    >
    > tego wykonawcy nie b�dzie to aby materia�y
    >
    > zakupiďż˝ jak najtaniej?
    Będzie

    Nie będzie.
    Podatek VAT na materiały budowlane jest nałożony w podstawowej stawce 23%
    (są nieliczne wyjątki),
    VAT na roboty budowlane na obiektach sklasyfikowanych jako budownictwo jedno
    i wielorodzinne, społeczne (szkoły, szpitale, etc.) wynosi 8%.
    Wykonawca za pieniądze inwestora kupuje materiały budowlane z 23% VAT i
    sprzedaje je wraz z usługą
    inwestorowi z 8% VAT,
    Nawet jak wykonawca sprzeda inwestorowi te materiały w usłudze po takiej
    samej cenie to jest
    do przodu o różnicę w stawce podatku VAT.
    Ile?
    Ano policzmy.
    Pierwsza strona deklaracji VAT-7:
    Podstawa opodatkowania dla sprzedaży krajowej 8% - 1.000,-
    Podatek należny od sprzedaży krajowej 8% - 80,- zł.

    Druga strona deklaracji.
    Zakupy towarów, wartość netto - 1.000,-
    Podatek naliczony od w/w zakupów - 230,- (23%)
    Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym (230 - 80) = 150,-
    Podatek do zapłaty do US - 0,00,-
    Podatek do zwrotu z US - 150,-
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Przy wynegocjowaniu 50% upustu podatek do zwrotu też się proporcjonalnie
    zmniejszy.
    A co do ew. możliwego upustu dla wykonawcy to ten się już ze sprzedawcą
    dogada
    przy okazji innych zakupów które się podatkowo rozlicza trochę inaczej
    (firma rodzinna
    daje spore możliwości).
    Może przecież kupować gdzie indziej.

    Nie znam firmy budowlanej która nie generowałaby zwrotów podatku VAT.

    A rzeczone korekty.... to czyste skurwysyństwo oznaczające, że sprzedawca
    i wykonawca są w zmowie i mydlą oczy inwestorowi pierwotną fakturą po czym
    dzielą się fifty/fifty różnicą z korekty. Nie jest to uczciwe i jest na to
    paragraf.

    Dziwi mnie to co Marek wypisuje (Przepraszam Ciebie Marku ale tylko o Tobie
    wiem, że działasz w branży para-budowlanej).
    Powyższe nie powinno być dla niego odkrywcze.

    Grzegorz