    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.dom,pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Koszt energii z gazu dogonił koszt z prądu
    Date: Wed, 6 Oct 2010 03:53:05 -0700 (PDT)

    On 6 Paź, 09:46, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:
    [...]
    > kalorycznośc gazu liczy się tak jakoś dziwnie,
    > że kotłach kondensacyjnych masz ponad 100% sprawności

    [...]
    > pompy ciepła się nie zwróca NIGDY

    Juz po pierwszym zdaniu wiedzialem, ze reszta nie bedzie zbyt madra :)

    Nie zwroca sie nigdy w porownaniu do czego ? :) Bo ja pierwszy sezon
    grzalem pradem. Zwykly piec CO Kospel 12kW, wlaczony 24/h na 40st C +
    zawor trojdrogowy utrzymujacy temperature.. jaka sobie ustawilem na
    sterowniku (recznie!). Zuzycie za caly sezon wyszlo praktycznie co do
    kWh zgodne z obliczeniami OZC, tj. 16 tys kWh. Tyle, ze to byl moj
    pierwszy sezon i mieszkalem w warunkach... ze tak powiem dosc bojowych
    i fragmentami malo cywilizowanych :-) Tj. drzwi wejsciowe z '37
    zamontowane na kantowkach, bez uzycia pianki, bez progu, szpary takie
    ze buty w wiatrolapie zamarzaly. Brak drzwi miedzy wiatrolapem a
    reszta domu. Brak drzwi wewnetrznych miedzy dwoma garazami, a domem -
    a w garazach szpary takie ze koty sasiada do mnie tamtedy wchodzily ;)
    Brak parapetow zew. i wew - dziury na wylot w piance pod oknami (pod
    kazdym oknem jedna dziurka - na kabel z alarmow), nieocieplony wykusz
    i tak dalej, i tak dalej. Przypuszczam, ze te niedokonczone rzeczy
    kosztowaly mnie ze 30-40% ogrzewania. No i to byl pierwszy sezon -
    dosc blisko po wylewkach i tynkach, brak jeszcze uruchomionej
    wentylacji z rekuperatorem wiec i sporo niepotrzebnego wietrzenia
    bylo.

    16 tys kWh w zwyklej taryfie = ok. 7-7,5 tys pln. Mysle, ze w tym
    sezonie zszedlbym do poziomu 5 tys pln. Gdybym zdecydowal sie na II
    taryfe, to gdzies do 4 tys pln. Samym pradem.

    Ale co z tego? Grzejac pompa ciepla (odpalam na przyszly sezon
    dopiero) te 4 tys. zamieni mi sie na ok. 1,5k pln. Czyli *JA*, w mojej
    *indywidualnej* sytuacji bede oszczedzal 2,5k pln / rok dzieki pompie
    ciepla, ktorej to cala instalacja z dolnym zrodlem bedzie *mnie*
    kosztowala ok 15 tys pln. Czyli *MI* pompa zwroci sie juz po 6-ciu
    latach. Sprezarka kosztuje 3k pln, wiec zarobie na nia juz po 8-miu
    latach grzania. Zakladajac, ze PC wytrzyma bez wiekszych awarii 20
    lat, w tym czasie oszczedze 50 tys pln. Minus instalacja 15k pln = 35
    tys pln oszczednosci. Starczy na trzy nowe pompy ciepla lub blisko 12
    nowych sprezarek.

    Tak wiec - bzdury wac Pan piszesz :)
    pozdr.

    --