    From: "Jackare" <1...@t...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Modernizacja starego układu co.
    Date: Wed, 27 Feb 2013 00:50:20 +0100

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:5128dc69$0$26684$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    > news:kg9mtq$gef$1@node1.news.atman.pl...

    ale ile to trwa????
    Przykład z mojego mieszkania żeby już nie szukać u innych i nie grzebać w
    teorii. Dawno temu miałem kocioł gazowy z Bielska - Białej przystosowany do
    instalacji otwartej z obiegiem grawitacyjnym. Instalacja też taka była.
    Wszystko w mieszkaniu, żadne tam rury przez strych itd. Grzejniki żeliwne.
    Od uruchomienia kotła do momentu gdy grzejniki zaczynały być ciepłe
    (subiektywnie ciepłe- na dotknięcie ręką) mijało 30-40 minut. Nie
    przekładało się to nijak na odczucwanie ciepła w mieszkaniu. Do tego musiało
    jeszcze trochę czasu upłynąć. Gaz był wtedy tani i nie miało to jakiegoś
    większego znaczenia.

    Po wymianie całej instalacji na układ zamknięty z pompę, kotłem naściennym i
    grzejnikami konwektorowymi (też dawno temu) mija około 12-15 minut jak mam w
    całym miezkaniu ciepło i sterownik wyłącza mi kocioł.
    Poprzednio pojemność układu około 540 litrów
    Obecnie około 100-120.

    Budynek zupełnie nieizolowany, stare budownictwo.

    To jak jest?

    Teorie o tym że ciepło zostaje w pomieszczeniach mają się nijak do
    rzecywistego odczuwania komfortu cieplnego. W fazie rozgrzewania instalacji
    grawitacyjnej całe ciepło idzie w straty.
    Lepsza stabilność cieplna dużej ilości wody też niewiele wnosi- to trzeba
    kazdorazowo rozgrzać nim zacznie ona oddawać odczuwalne ciepło. W czasie
    fazy rozruchu i stygnięcia nie odczuwasz teoretycznego kumulowania ciepła
    przez budynek zwłaszcza nieocieplony z dużymi stratami i z dużą
    bezwładnością. Po prostu nie odczuwasz efektu grzania.