  • 1. Data: 2013-02-10 15:04:23
    Temat: Modernizacja starego układu co.
    Od: sagsurfer <J...@s...pl>

    Jakie ma znaczenie objętość układu co w stosunku do modernizacji jeśli chodzi o
    zastosowanie kotła kondensacyjnego.
    W układzie co. mam stary piec Elgaz 35 kW ( 2 m2) gdzie mieści się 450 litrów wody(
    rury + grzejniki+ w/w piec).
    Mam pytanie , jaki piec dobrać z obecnych na rynku żeby zachowana była oszczędność
    jaką zapewniają producenci i żeby nie było przepływu zaburzonego w instalacji.
    Myśle że przy zbyt małej pojemności wymiennika w piecu właśnie by tak się działo.
    Dodam że piec który posiadam ma przyłącza R-2"(cal).
    Jeśli ktoś z szanownych grupowiczów ma pod tym względem fachową wiedzę, to proszę o
    konkretne doradztwo.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-02-10 16:13:29
    Temat: Re: Modernizacja starego układu co.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    sagsurfer wrote:
> [...]
    > Jeśli ktoś z szanownych grupowiczów ma pod tym względem fachową
    > wiedzę, to proszę o konkretne doradztwo.

    hm... 35kW to chyba mała kamieniczka jest :)

    aby użyskać pełnie oszczędności trzeba zmodernizowac instalację (wymiana
    rur, grzejników, ozaworowanie) ocieplić budynek, wymienić okna.

  • 3. Data: 2013-02-10 17:00:13
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 10 lutego 2013 16:13:29 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > hm... 35kW to chyba mała kamieniczka jest :)
    >

    > aby użyskać pełnie oszczędności trzeba zmodernizowac instalację (wymiana
    >
    > rur, grzejników, ozaworowanie) ocieplić budynek, wymienić okna.

    Ocieplenie budynku i okna - zgoda. Nowoczesne zawory na grzejnikach - też się nie
    czepiam. Możesz wyjaśnić jak na energooszczędność wpłynie wymiana rur i grzejników?
    Jakiejś nowej fizyki uczą instalatorów?

  • 4. Data: 2013-02-10 21:28:22
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

> [...]

    się nie czepiam. Możesz wyjaśnić jak na energooszczędność wpłynie wymiana
    rur i grzejników? Jakiejś nowej fizyki uczą instalatorów?

    Przecież napisał, że wyjście z pieca ma na 2''.
    Im rura cieńsza tym armatura np. zaworowa jest tańsza.
    Na rury też się zakłada ocieplenie.
    Modernizacja w jednym miejscu wymusza poprawki w innym itd.

    Ja wymieniając przy grzejnikach regulatory na programowane
    musiałem też wymienić zawory bo z przejściówkami tego
    nie mogłem poskładać i wychodził dziwoląg jakiś.
    .

  • 5. Data: 2013-02-10 21:57:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Grzegorz wrote:

> [...]
    > musiałem też wymienić zawory bo z przejściówkami tego
    > nie mogłem poskładać i wychodził dziwoląg jakiś.

    no i szanowny kogutek zapomniała że w starej inst grzejniki pewie sa
    dobierane na parametry typu 80 na 60 czy 85.70

    a optymalna praca kotła kondesacyjnego odbywa sie w znacznieniższych
    temperaturach, zwykle instalacje dla kotłów kondesacyjnych projektuje sie
    dla parametrów 70/60 lub nawet niżej.

    pomijam straty itp... bo nawet to tracone ciepło ogrzewa obiekt :)

    dużo zładu to niska dynamika układu, która sie dobrz sprawdzała przy kotłach
    gazowych z regulacją włącz wyłacz czy kotłach stałopalnych, ale jest kulą u
    nogi dla kotłów kondensacyjnych z modulacją.

    w nowej instalacji chwilę po odpaleniu kotła mamy grzejniki o nominalnej
    temperaturze, w starej trzeba te 400l wody pogrzać do tych 60 czy 70 stopni
    :)

    dodajmy że montując kocioł do starej duzej instalacji trzeba dać znacznei
    większe naczynie przeponowe.

    w nowoczesnej instalacji pojemność wodna jest znacznie niższa i naczynie
    jest mneijsze (tansz)

  • 6. Data: 2013-02-10 22:37:22
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 10 lutego 2013 21:28:22 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    >
    > musiałem też wymienić zawory bo z przejściówkami tego
    >
    > nie mogłem poskładać i wychodził dziwoląg jakiś.

    Ale tą armaturę już ma, to po co ma kupować. Poza tym wielka mi armatura przy piecu,
    trzy zawory na krzyż. Nie idzie ta dwu calowa rura do grzejników tylko kawałek jej
    jest. Ocieplanie rur do co. Chyba że w zimnej piwnicy która nie ma wpływu na resztę
    budynku. Ideą grzania jest oddawanie ciepła. Rury w pokojach też oddają. To po co je
    ocieplać. Grzejniki też ocieplać?

  • 7. Data: 2013-02-10 22:44:12
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 10 lutego 2013 21:57:00 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

> [...]
    >
    > większe naczynie przeponowe.
    >

    > w nowoczesnej instalacji pojemność wodna jest znacznie niższa i naczynie

    Sam pisałeś że najważniejsze jest ocieplenie budynku. Po ociepleniu stare grzejniki
    będą przewymiarowane. Po co je zmieniać? Ilość wody w układzie nie ma znaczenia. Co
    najwyżej piec będzie się rzadziej włączał. Przy dużej ilości wody stabilność układu
    jest lepsza. Koszt większego naczynia przeponowego będzie dużo mniejsza niż wymiana
    wszystkich grzejników i rur.

  • 8. Data: 2013-02-10 23:19:50
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 10 lutego 2013 15:04:23 UTC+1 użytkownik sagsurfer napisał:
> [...]
    >
    > Dodam że piec który posiadam ma przyłącza R-2"(cal).
    >
    > Jeśli ktoś z szanownych grupowiczów ma pod tym względem fachową wiedzę, to proszę o

    Nie zmyślony przykład sprzed pół roku. Wynajmuję pomieszczenie w fabryce. Zmienił się
    właściciel. Nowy wymyślił sobie że jak powymienia stare grzejniki typu faviery na
    nowoczesne, bo dużo wody wchodzi. To oszczędzi na ogrzewaniu. Ogrzewanie jest piecem
    na olej opałowy. Piec 200kW. Pytał się mnie czy to ma sens. Robiłem staremu
    właścicielowi wszystko co potrzebował z prądem, robię to samo dla nowego. Dlatego
    mnie pytał. Powiedziałem mu że to nic nie da. Nie uwierzył, pytał na pewno innych.
    Zmienił. Kupę forsy wydał, fabryka to nie domek. Efekt jest taki że faktycznie
    wchodzi mu w instalację 1/3 wody co przed wymianą. Poza tym skarżył się że w stosunku
    do tego co na ogrzewanie wydawał poprzedni właściciel on wydaje więcej pomimo że zima
    nie jest taka straszna jak w zeszłym roku. Niekoniecznie jak zmniejszysz ilość wody
    to zaoszczędzisz na opale. Bo dedukuję ze optymalizacja ma przynieść wymierne
    korzyści finansowe a nie dla sportu chcesz ją zrobić. Zmniejszenie kosztów ogrzewania
    jest proste. Albo ocieplasz budynek, albo robisz 2 stopnie w środku mniej, albo
    przechodzisz na tańszy opał. Żadna inna cudowna droga nie istnieje.

  • 9. Data: 2013-02-11 11:32:30
    Od: Piotr Boncza <piotr_boncza%gazeta.pl@gtempaccount.com>

    On 10 Lut, 15:04, sagsurfer <J...@s...pl> wrote:
> [...]
    > Dodam że piec który posiadam ma przyłącza R-2"(cal).
    > Jeśli ktoś z szanownych grupowiczów ma pod tym względem fachową wiedzę, to proszę o

    Wielokrotnie robiłem takie przeróbki. Oczywiście docieplenie budynku
    jest koniecznym elementem inwestycji, ale spalanie gazu w urządzeniu,
    które przy okazji trochę ogrzewa dom, jest bez sensu. Nie sugerowałbym
    się mocą Elgaza, gdyż ma niską sprawność. Należy przeanalizować stan
    budynku i dobrać moc kotła z uwzględnieniem możliwego docieplenia i
    czasu oczekiwania na nie. Rok z temperaturą wewnętrzną 18 przy mrozach
    - 20 można jakoś przeżyć, a przewymiarowany kocioł jest ciągłym
    powodem do zmartwienia szczególnie przy zmodernizowanych instalacjach
    o małej pojemności.
    Do regulacji temperatury koniecznie trzeba użyć sterowania pogodowego.
    Używana przeze mnie automatyka Junkersa sprawdzała się znakomicie,
    dostosowując temperaturę w grzejnikach do zewnętrznej niwelując skutki
    bezwładności układu. Zawsze montowałem kondensaty, nawet jeśli
    instalacja była liczona na wysokie parametry to kondensacja występuje
    do ~0C tyle, że podłączałem je przez zwrotnicę. Duży zład oznacza
    częste występowanie niskich temperatur na powrocie, czyli jest
    szkodliwy dla konwencjonalnych kotłów bez specjalnych zabezpieczeń,
    które oczywiście kosztują. Moim zdaniem, jeśli modernizacja instalacji
    co wymaga demolki w całym domu to nie opłaca się wypruwać rur tylko
    należy zadbać o armaturę, kocioł, wyczyścić i zabezpieczyć instalację
    oraz docieplić budynek.

  • 10. Data: 2013-02-11 11:33:04
    Od: "dziadek+40" <a...@2...pl>

    Zmniejszenie objetosci ukladu CO ma sens jesli chcemy mocno wahlowac
    temperaturą we wnetrzach. czyli noca znaczaco mniej niz w dzien, w czasie
    pracy mniej nic wieczorem jak domownicy sa w domu.
    Jesli nie chcdesz tego typu kombinacji, a w starym budownictwie z duzą
    bezwładnoscia cieplną scian nie ma to sensu, bo to sie moze sprawdzac w
    budownictwie szkieletowym. nie zmieniaj kaloryferów ani rur.