  • 1. Data: 2013-12-15 14:45:09
    Temat: Niespuszczanie wody na zimę- coś z fizyki
    Od: Frez <f...@g...com>

    Zagadka może bardziej dla fizyków;-)
    Mam wodę ogrodową, 2 rurki fi 15mm róznych długości ( jedna 9mb, druga
    4mb) idą pod styropianem na elewacji i wyłażą na zewnątrz zakończone
    zaworem. Puki co, nie mam jak spuścić wody.
    Oto dylemat:
    Zakładając,że rurki są puste (znaczy bez wody) otwierając zawór w
    piwnicy, ciśnienie wody spręża wewnątrz rur powietrze, tworząc jego słup
    od zaworów zewnętrznych do...?No właśnie, jak długi jest słup powietrza
    w rurach, przy ciśnieniu ok 2,5atm wody?
    Może okaże sie,że wody nie trzeba spuszczać z instalacji, bo część
    narażona na zamarznięcie będzie wypełniona powietrzem?

  • 2. Data: 2013-12-15 19:54:44
    Temat: Re: Niespuszczanie wody na zimę- coś z fizyki
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-12-15 14:45, Frez pisze:
    > Może okaże sie,że wody nie trzeba spuszczać z instalacji, bo część
    > narażona na zamarznięcie będzie wypełniona powietrzem?
    Niestety powietrze się rozpuszcza w wodzie i będzie go z czasem ubywać.
    Ponadto jak są gdzieś mikronieszczelności, przez które woda nie cieknie,
    to powietrze spokojnie sobie będzie tam przenikać.
    Jacek

  • 3. Data: 2013-12-16 00:44:21
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Frez wrote:
> [...]
    > Może okaże sie,że wody nie trzeba spuszczać z instalacji, bo część
    > narażona na zamarznięcie będzie wypełniona powietrzem?

    zakręć główny zawór
    odkręć rzeczone zawory
    spuść ciśnienie z instalacji w umywalce
    i sie trochę woda cofnie, zakręć ww zawory i może będziez miał
    szczęście

    jeffrey

  • 4. Data: 2013-12-16 08:56:04
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > Może okaże sie,że wody nie trzeba spuszczać z instalacji, bo część
    > narażona na zamarznięcie będzie wypełniona powietrzem?

    Nie będę się rozpisywał, zadanie z pogranicza gimnazjum i liceum,
    równania Clapeyrona.

    W skrócie mówiąc, objętość powietrza jest zależna od temperatury i
    ciśnienia.
    Rura 9m, temperatura 10°C, ciśnienie 2,5atm, długość jaką zajmie
    powietrze to 3,6m. przy O°C - 3,47m, nie uwzględniając zmiany objętości
    wody pod wpływem temperatury i innych czynników, chociaż nie powinny one
    wpłynąć bardziej na wynik niż 10%.

  • 5. Data: 2013-12-16 16:31:20
    Od: Frez <f...@g...com>

    W dniu 2013-12-16 08:56, Robson pisze:

    > Nie będę się rozpisywał, zadanie z pogranicza gimnazjum i liceum,
    > równania Clapeyrona.
    HoHooo, kiedy to było:-((((

> [...]
    > powietrze to 3,6m. przy O°C - 3,47m, nie uwzględniając zmiany objętości
    > wody pod wpływem temperatury i innych czynników, chociaż nie powinny one

    O super! i to jest rozwiązanie problemu- dzięki!
    Chociaż szukając dziury w całym,napewno zadziała to w pionowej rurze.(
    na szczęście mam w obu odcinki po 2mb w pionie) bo w rurach poziomych
    woda mogłaby ułożyć się nieco inaczej względem powietrza. Ale to i tak
    zabezpieczyłoby rurę przed pęknięciem na mrozie. czy tak?

  • 6. Data: 2013-12-17 09:20:03
    Od: Robson <r...@...pl>

    W dniu 2013-12-16 16:31, Frez pisze:

    > HoHooo, kiedy to było:-((((

    Moi dwaj synowie są licealistami - jestem na bieżąco ;).

> [...]
    > woda mogłaby ułożyć się nieco inaczej względem powietrza. Ale to i tak
    > zabezpieczyłoby rurę przed pęknięciem na mrozie. czy tak?

    W poziomie oczywiście, że woda ułoży się poziomo, zajmie 2/3 objętości
    rury (mówimy o rurze 9m). Woda najgęstsza jest w 4°C, wraz ze spadkiem
    temperatury gęstość spada, czyli rośnie objętość. Dla -30°C jest to
    raptem 3%, więc mając zapas 1,3 powietrza w rurze nie powinno jej rozsadzić.
    Co ro rury pionowej istnieje ryzyko pęknięcia w dolnym odcinku.

  • 7. Data: 2013-12-17 22:37:34
    Od: Frez <f...@g...com>

> [...]
    > rozsadzić.
    > Co ro rury pionowej istnieje ryzyko pęknięcia w dolnym Co ro rury pionowej istnieje
    E, nieee.. dolny jest w piwnicy:-)

  • 8. Data: 2013-12-19 14:38:23
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 15 Dec 2013 14:45:09 +0100, Frez napisał(a):

    > Może okaże sie,że wody nie trzeba spuszczać z instalacji, bo część
    > narażona na zamarznięcie będzie wypełniona powietrzem?

    Chcesz na to liczyć? Spuścić wodę trzeba, w dodatku przedmuchać instalację
    - najczęściej woda zostaje w tzw "kolankach" i rozsadza je.
    --
    XL

  • 9. Data: 2013-12-20 19:04:27
    Od: Frez <f...@g...com>

    > Chcesz na to liczyć? Spuścić wodę trzeba, w dodatku przedmuchać instalację
    > - najczęściej woda zostaje w tzw "kolankach" i rozsadza je.
    Spoko. Znam swoje rury. Pytanie było do fizyków-pasjonatów, a nie do
    budowlańców-hydraulików.

  • 10. Data: 2013-12-20 22:55:42
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 Dec 2013 19:04:27 +0100, Frez napisał(a):

    > Spoko. Znam swoje rury.

    OK :-D
    --
    XL