  • 71. Data: 2021-07-20 22:34:30
    Temat: Re: [OT]Re: Nowe robale w domu
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-20 o 21:22 +0200, Kubuś Puchatek napisał:
    > Możesz napisać dlaczego to robisz?

    Lisy, jakkolwiek by nie były to piękne i mądre stworzenia, mają taki
    feler, że na wiosnę rodzą lisiątka. Łapanie myszy polnych jest fajne,
    ale ileż tych myszy trzeba nałapać żeby wykarmić 5 lisich mordek! Lisy
    szybko dochodzą do wniosku, że bardziej opłacalna jest kradzież
    jakiegoś większego, niezgrabnego zwierza. Np. dwukilogramowy noworodek
    byłby w sam raz - wysiłek niewielki, da się go dyskretnie przeciągnąć
    pod ogrodzeniem, a pożywienia dostarcza całej rodzinie na trzy dni. W
    ten sposób znikają mi jagnięta, albo ledwo narodzone, albo nieco
    większe, dwu- lub trzydniowe. Potem przez kilka dni dziewczyny latają w
    panice po polu i rozpaczliwie szukają zgubionej pociechy.

    Dlatego właśnie na wiosnę łapię lisy w sidła i uśmiercam. Posiadam do
    tego odpowiednie zezwolenie i odbyłem stosowne szkolenia. Proceder ten
    pozwala w znaczący sposób zmniejszyć straty jagniąt. Przy czym ani nie
    sprawia mi to żadnej przyjemności, ani nie mam im tego za złe - ale oni
    mają swoje problemy, a ja swoje. To samo dotyczy również borsuków. Te
    są dużo silniejsze, potrafią porwać nawet tygodniowe jagnię, ale są za
    to głupsze i dużo łatwiej wpadają w sidła.

    W moim regionie lisy mają także tę przykrą przypadłość, że są
    nosicielami śmiertelnej dla ludzi choroby - echinokokozy. Jest to
    dodatkowy, mocny w mojej ocenie argument za ich likwidacją.

    Mateusz

  • 72. Data: 2021-07-20 22:35:18
    Temat: Re: Nowe robale w domu
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-20 o 21:34 +0200, FEniks napisał:
    > To trochę zaskakujące. Hm, atakują Ci owce? Dobrze pamiętam, że masz
    > stadko owiec?

    Tak, i tak. Tutaj kilka fotek: http://soay.fr/?p=95

    Mateusz

  • 73. Data: 2021-07-20 23:23:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > Wiki podaje, że ten osiąga długość 18mm. To nie aż taki znowu duży.
    > Takiej wielkości się u mnie też zdarzają te opuchlaki. A na zewnątrz
    > widuję podobne z kształtu, ale znacznie większe, nawet do 4cm (tak na
    > oko, bo z suwmiarką nie chodzę).

    4 cm to chyba kozioróg dębosz. Raz tylko do mie przylazł i robił wrażenie
    na zgromadzonej publiczności. Opuchlaki to by musiały chyba być dodatkowo
    opuchnięte -- według danych katalogowych wielkość mają umiarkowaną.
    Rozpucz w swojej kategorii jest duży, bo ryjkowcowate posturę mają
    nikczemną. A szkoda, bo taki pędruś długoryjek, wygląda świetnie. Szkoda,
    że tylko przez lupę.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2021-07-21 00:48:14
    Od: Kubuś Puchatek <k...@k...org>

    W dniu 20.07.2021 o 22:34 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Lisy, jakkolwiek by nie były to piękne i mądre stworzenia, mają taki
    Fakt, są piękne.
> [...]
    > szybko dochodzą do wniosku, że bardziej opłacalna jest kradzież
    > jakiegoś większego, niezgrabnego zwierza. Np. dwukilogramowy noworodek
    I z powodu jakiegoś kaszojada tępić lisy????
    > byłby w sam raz - wysiłek niewielki, da się go dyskretnie przeciągnąć
    > pod ogrodzeniem, a pożywienia dostarcza całej rodzinie na trzy dni. W
    > ten sposób znikają mi jagnięta, albo ledwo narodzone, albo nieco
    ... aaaa! to o młode jagnięta chodziło! Nie możesz postawić lepszego
    ogrodzenia?
> [...]
    >
    > W moim regionie lisy mają także tę przykrą przypadłość, że są
    > nosicielami śmiertelnej dla ludzi choroby - echinokokozy. Jest to
    Bąblowicę przenosz też psy i koty.
    > dodatkowy, mocny w mojej ocenie argument za ich likwidacją.
    Polska wikipedia w sekcji pl.wikipedia.org/wiki/Bąblowica#Zapobieganie
    podaje inne sposoby zapobiegania niż zabijanie lisów (ale ty chyba w
    Polsce nie mieszkasz i twoje lokalne uwarunkowani mogą być inne).

    Nie potrafiłbym zabić lisa. Za mientkie serce mam :(
    > Mateusz

    Kamil

  • 75. Data: 2021-07-21 09:19:36
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-21 o 00:48 +0200, Kubuś Puchatek napisał:
    > ... aaaa! to o młode jagnięta chodziło! Nie możesz postawić lepszego
    > ogrodzenia?

    Moje ogrodzenie wygląda tak:
    http://soay.fr/i/5_20200322_130313c_low.jpg

    Nastawiałem tego nieco ponad kilometr. W środku mam obecnie ok. 50
    owiec. Ogrodzenie doskonale sprawdza się wobec psów, wilków (bywają w
    okolicy), oraz dzików. Na lisa nie istnieje żadne rozsądne ogrodzenie
    przy takich powierzchniach. Dlaczego tak jest, można się domyśleć po
    obejrzeniu tego typu materiałów (nie moje): https://youtu.be/YzWjeiJyWd4

    Lis, kiedy chce, zawsze znajdzie drogę - pod, nad czy przez ogrodzenie.
    Ale co tam lis. Borsuk to jeszcze inna para kaloszy, żywa koparka.
    Ostatni wykopał mi w ciągu kilku godzin krater pod ogrodzeniem:
    https://imgpile.com/images/NcRfdo.jpg

    > Bąblowicę przenosz też psy i koty.

    Do psów nie mam żadnej tolerancji, ale już od dobrych kilku lat żadnego
    błąkającego się nie widziałem - okoliczni mieszkańcy nauczyli się
    skutecznie pilnować swoich podopiecznych. Kotów również brak, poza
    ewentualnymi kotami leśnymi (żenetami), ale te są niezwykle dyskretne i
    nie zbliżają się do pastwisk.

    > Nie potrafiłbym zabić lisa. Za mientkie serce mam :(

    Dylemat wagonika. Pytanie czy lepiej poświęcić dwa lub trzy
    drapieżniki, czy pogodzić się ze śmiercią 10 do 20 jagniąt. Średnio
    schodzi u mnie rocznie jeden lis i dwa lub trzy borsuki. Lisy bardzo
    szybko rozumieją przekaz i dają sobie spokój, borsuki natomiast są
    uparte i wracają do skutku.

    Mateusz

  • 76. Data: 2021-07-21 10:06:29
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > 4 cm to chyba kozioróg dębosz.

    Nie. Osobnik o takim pokroju jak ten mój ze zdjęcia. Może przesadziłam z
    tymi 4 cm, bo zazwyczaj robale robią na mnie większe wrażenie niż
    powinny, ale ze 3cm to miewają na pewno. Widuję je zwykle rozdeptane
    gdzieś na ulicy, rzadko chodzące.  Jak zdarzy się okazja, to zrobię zdjęcie.

    --
    Ewa

  • 77. Data: 2021-07-21 11:09:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Dylemat wagonika. Pytanie czy lepiej poświęcić dwa lub trzy
    > drapieżniki, czy pogodzić się ze śmiercią 10 do 20 jagniąt.

    Nie oceniam wyboru, zwrócę tylko uwagę na to, że w dylemacie wagonika.
    o co innego chodzi. Tam brana pod uwagę jest tylko *jedna* wartość
    (życie ludzkie), ale reprezentowana kwantowo -- życie wielu jednostek,
    które są dla nas (co ważnie) anonimowe.

    Tu jest wybór między wartością ważną dla człowieka puszczy, a taką,
    która zawsze musi tej pierwszej ustąpić. Może być uzasadniany bieżącymi
    argumentami (na przykład, że dziewczyny płaczą), ale tak naprawdę sprawa
    została przesądzona gdzieś na granicy paleolitu i neolitu.

    > Średnio schodzi u mnie rocznie jeden lis i dwa lub trzy borsuki.
    > Lisy bardzo szybko rozumieją przekaz i dają sobie spokój, borsuki
    > natomiast są uparte i wracają do skutku.

    Lis najwyraźniej potrafi sprawnie korzystć z mediów w celu
    rozpowszechnienia przekazu.

    Jarek

    --
    Raz do koguta z krzykiem przybiegły kurczaki:
    -- Tata, lis porwał mamę i wlecze ją w krzaki!

  • 78. Data: 2021-07-21 11:12:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

> [...]
    > z tymi 4 cm, bo zazwyczaj robale robią na mnie większe wrażenie niż
    > powinny, ale ze 3cm to miewają na pewno. Widuję je zwykle rozdeptane

    Może po rozdeptaniu wydają się większe (i bardziej płaskie)?

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2021-07-21 12:31:00
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-07-21 o 11:09 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nie oceniam wyboru, zwrócę tylko uwagę na to, że w dylemacie wagonika.
    > o co innego chodzi. Tam brana pod uwagę jest tylko *jedna* wartość

    Wybór dylematu był z mojej strony nieprzypadkowy - w ramach dobrej
    woli, i choć nie jest to zgodne z moimi własnymi odczuciami, chciałem w
    ten sposób wyrównać systemy wartości aby nikogo niepotrzebnie nie
    rozjuszać. Przyjmując założenie równości życia owczego, lisiego i
    borsuczego, moje działanie jest w najgorszym możliwym przypadku
    neutralne. Staram się tu zachować jakiś takt, bo wiem, że bywają ludzie
    którzy łatwo się oburzają w tym temacie. Co ciekawe, tych samych ludzi
    z reguły w ogóle nie rusza masowa rzeź cielaków w ubojniach.

    > życie wielu jednostek, które są dla nas (co ważnie) anonimowe.

    I tutaj ma miejsce anonimowość. Zarówno lisa, jak i nowonarodzonych
    jagniąt nie znam. Tych drugich nie mam czasu poznać, kiedy zostają
    porwane 2 minuty po urodzeniu. Z tymi minutami nie zmyślam - zdarzyło
    mi się przyłapać lisa w biały dzień, w okolicach godziny 13ej, kiedy to
    czekał sobie cierpliwie przy drzewie, za którym miał właśnie miejsce
    poród. Zaglądał dyskretnie co kilka sekund za drzewo, czy danie już
    gotowe. Większość narodzin (i porwań) ma miejsce w nocy, ale
    domniemywam, że mechanizm jest ten sam: mama leży wykończona, a jagnię
    łapie pierwsze oddechy, jeszcze owinięte w błoniach. Idealna okazja
    zebrać świeży, pachnący i ciepły posiłek na wynos.

    > Tu jest wybór między wartością ważną dla człowieka puszczy, a taką,
    > która zawsze musi tej pierwszej ustąpić.

    Nie zgodzę się z określeniem "zawsze". Bywały lata, kiedy pobór jagniąt
    wahał się w okolicach 5%. Na taką sytuację godziłem się. Przestałem się
    godzić, gdy w kolejnych latach pobór zwiększył się do 30-50% - jak sądzę
    za sprawą zdolności uczenia się tych zwierząt i zapamiętywania okresu
    oraz miejsca łatwego łupu. Moja obecna postawa ma na celu odwrócenie
    tych nawyków - i jest to najwyraźniej skuteczne, przynajmniej w
    kontekście niektórych drapieżników.

    > naprawdę sprawa została przesądzona gdzieś na granicy paleolitu i
    > neolitu.

    W nieco innym kontekście powiedzmy, gdyż w tej dawnej epoce utrzymanie
    chowu było dla naszych przodków kwestią życia i śmierci. Ja takiej
    presji nie mam.

    > Lis najwyraźniej potrafi sprawnie korzystć z mediów w celu
    > rozpowszechnienia przekazu.

    Myślę, że potrafi skojarzyć pojawienie się zwłok współbrata na skraju
    lasu z informacją "tam za górkę lepiej nie zaglądać". Jak wspominałem
    wcześniej, borsuki zdają się nie posiadać tak rozwiniętej zdolności
    dedukcji i potrzebują nieco większej ilości podpowiedzi.

    Mateusz

  • 80. Data: 2021-07-21 15:32:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > rozjuszać. Przyjmując założenie równości życia owczego, lisiego i
    > borsuczego, moje działanie jest w najgorszym możliwym przypadku

    Wybierając przykłady należy się upewnić, że wszyscy rozumieją je tak
    samo. Mnie pozostaje tylko powtórzyć: w dylemacie wagonika o co innego
    chodzi. Założenia równości wymienionych żyć domyśliłem się wcześniej,
    ale ono ma znikomą wartośc jako model -- akceptowanym powszechnie
    systemom etycznym takie założenie jest obce.

    > Staram się tu zachować jakiś takt, bo wiem, że bywają ludzie którzy
    > łatwo się oburzają w tym temacie. Co ciekawe, tych samych ludzi
    > z reguły w ogóle nie rusza masowa rzeź cielaków w ubojniach.

    Ciekawe też, że ja z kolei nie spotykam ludzi, których nie rusza
    masowa rzeź cielaków.

    > I tutaj ma miejsce anonimowość. Zarówno lisa, jak i nowonarodzonych
    > jagniąt nie znam.

    Nie jest tak. Nowonarodzone jagnię jest najbliższą rodziną dobrze
    znanej i oswojonej dziewczyny. A więc też znane, choć niepoznane.
    To i tylko to zapewnia mu szczególne traktowanie.

> [...]
    > jagniąt wahał się w okolicach 5%. Na taką sytuację godziłem się.
    > Przestałem się godzić, gdy w kolejnych latach pobór zwiększył

    To przecież tylko kwestia ekonomii. 5% w tym stadzie to dwa jagnięta,
    dla czegoś takiego nie warto wszczynać awantury. Ale gdyby dziewczyn
    było ledwie kilka, a lis by zeżarł dziecię choćby jednej -- to też
    by się doigrał.

    > W nieco innym kontekście powiedzmy, gdyż w tej dawnej epoce utrzymanie
    > chowu było dla naszych przodków kwestią życia i śmierci. Ja takiej
    > presji nie mam.

    Wtedy pojawił się podział na zwierzęta "pożyteczne" i "wrogie". Dziś
    już żadnej presji nie potrzeba, by to utrzymać. Dla tych pierwszych
    ich pan ogrodził kilometrowym płotem kawał wycyrhlonego lasu, gdzie
    będą mogły leżeć na zielonym pastwisku, a niczego im nie zabraknie.
    Lisa wrogiego pan teraz zgładzi, choć w tym samym miejcu jego praszczur
    mógł swobodnie polować w trawie na pramyszy. Psa biegającego luzem po
    okalającym pastwisko lesie pan wyżeni, gdyż pożytku z tego zwierzęcia
    nie ma żadnego. Tak samo z kotem.

    Jarek

    --
    -- Chodź pobawić się ze mną -- zaproponował Mały Książę. Jestem taki smutny...
    -- Nie mogę bawić się z tobą -- odparł lis. -- Nie jestem oswojony.