  • 1. Data: 2016-02-16 18:31:45
    Temat: Obecne trendy instalacji elektrycznej w chałupach
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Powoli rzeźbię schemat instalacji, możecie powiedzieć
    o czym warto teraz pomyśleć, a czego unikać bo i tak
    się tego nie będzie używać?
    Na razie myślałem o:
    - sterowaniu przekaźnikami bistabilnymi (lub PLCkiem w przyszłości)
    obwodów oświetlenia, więc włączniki impulsowe, przewód 2x0,5mm2
    do rozdzielnicy wystarczy?
    - skrętka sieciowa w strategiczne miejsca, żeby jak się da
    uniknąć wifi
    - zasilanie 24V w parę miejsc
    - osobne obwody na ogród, garaż
    - ups na podtrzymanie wentylacji

    Coś jeszcze? Coś dorzucić/wywalić?

    L.

  • 2. Data: 2016-02-16 18:37:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 16 lutego 2016 18:31:47 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > do rozdzielnicy wystarczy?
    > - skrętka sieciowa w strategiczne miejsca, żeby jak się da

    dałbym osobny obwód gniazdkowy zasilany z upsa, nigdy nie wiadomo gdzie jaki komputer
    trafi.
    przewody do alarmu jesli planujesz

    na schemacie mozesz narysowac wszystko ale układac to juz niekoniecznie. Jesli nie
    założysz alarmu to będą wystawac frędzle ze sciany, w koncu je obetniesz.

    b.

  • 3. Data: 2016-02-16 19:54:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty powoli rzeźbi schemat instalacji:

    > możecie powiedzieć o czym warto teraz pomyśleć,
    > a czego unikać bo i tak się tego nie będzie używać?
    > Na razie myślałem o:
    [...]
    > - zasilanie 24V w parę miejsc

    Dlaczego akurat 24V? 12V rozumiem, 48V też. Ale skąd 24?

    > - ups na podtrzymanie wentylacji

    Nie wiem jak częste i długotrwałe zaniki zasilania brane
    są pod uwagę, ale żeby akurat najbardziej bać się smrodu?!

    > Coś jeszcze? Coś dorzucić/wywalić?

    Ja bym *wszystkie* obwody oświetlenia projektował tak, by
    w każdej chwili dało się wybrać między napięciem 230 a 12V.
    Są miejsca, gdzie mam 12V, a chętnie bym wrócił do pełnego
    sieciowego (ale mi się nie chce) i takie, gdzie by lepiej
    było mieć 12V, a nie ma. Nie jestem w stanie przewidzieć co
    będzie za kilka lat, czym wtedy będziemy świecić.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2016-02-16 20:09:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 lutego 2016 19:54:16 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Dlaczego akurat 24V? 12V rozumiem, 48V też. Ale skąd 24?

    Większość przemysłowych dupereli ma takie zasilanie,
    jakby mnie naszło coś podpinać.
    A po co 12V lub 48V?

    > Nie wiem jak częste i długotrwałe zaniki zasilania brane
    > są pod uwagę, ale żeby akurat najbardziej bać się smrodu?!

    Na nic innego nie potrzebuję UPS-a. Jak zasilanie padnie
    na dłużej to mi pompa ciepła nie pociągnie na akumulatorze,
    ale wentylacja mi rozprowadzi ciepło z kominka czy z kuchni.

    > sieciowego (ale mi się nie chce) i takie, gdzie by lepiej
    > było mieć 12V, a nie ma. Nie jestem w stanie przewidzieć co
    > będzie za kilka lat, czym wtedy będziemy świecić.

    A dlaczego lepiej by było mieć 12V na oświetleniu?
    Żeby uniknąć niepewnych przetwornic w ledówkach?

    Zrobienie oświetlenia tak żeby można było zmienić
    napięcie zasilania to raczej nic trudnego, zostawić
    miejsce w rozdzielnicy na zasilacz i tylko przepiąć druty.
    Tyle że bym pewnie musiał dać grubsze przewody, bo na półtorówce
    na najdłuższym obwodzie będę miał 2,5V spadku napięcia przy
    przykładowych 5A.

    L.

  • 5. Data: 2016-02-16 20:34:23
    Od: MK <m...@b...cn>

    W dniu 16.02.2016 o 20:09, Lisciasty pisze:

    > A dlaczego lepiej by było mieć 12V na oświetleniu?
    > Żeby uniknąć niepewnych przetwornic w ledówkach?

    Te przetwornice mają dodatkowy problem, potrafią zakłócać radio UKF

  • 6. Data: 2016-02-16 20:47:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Większość przemysłowych dupereli ma takie zasilanie,
    > jakby mnie naszło coś podpinać.

    Jak by to powiedzieć... nie mieszkam w hali fabrycznej.

    > A po co 12V lub 48V?

    12V zrobiło się standardem niskiego napięcia w oświetleniau,
    a całkiem sporo przydatnych w domu dupereli może być zasilana
    z 48V (PoE).

    > Na nic innego nie potrzebuję UPS-a. Jak zasilanie padnie
    > na dłużej to mi pompa ciepła nie pociągnie na akumulatorze,
    > ale wentylacja mi rozprowadzi ciepło z kominka czy z kuchni.

    A, to już rozumiem. Czyli nie wentylacja, a ogrzewanie.

    > A dlaczego lepiej by było mieć 12V na oświetleniu?
    > Żeby uniknąć niepewnych przetwornic w ledówkach?

    Ledówki są albo na 230, albo na 12V, innych napięć już raczej
    nie należy się spodziewać. Te pierwsze przeważnie nie mają
    przetwornicy, tylko szeregowy kondesator -- co powinno wkurzać
    zakłady energetyczne. A te jak się wkurzą, to mogą nam kazać
    płacić za moc bierną. Te drugie, choć mają napisane zwykle
    12V AC, świecą również przy zasilaniu prądem stałym akumulatora.
    I o to chodzi -- łatwo sobie zbuforować trochę prądu, typowy
    akumulator starczy nawet na całodobową przerwę w zasilaniu.
    A jeszcze można go podładowywać z fotowoltaiki (regulator
    ładowania przystosowany do pojedynczego panelu kosztuje nieco
    ponad stówę).

    > Zrobienie oświetlenia tak żeby można było zmienić
    > napięcie zasilania to raczej nic trudnego, zostawić
    > miejsce w rozdzielnicy na zasilacz i tylko przepiąć druty.

    No i o to chodzi, o nic więcej. Żeby mieć możliwość dowolnego
    krosowania. A do tego transformator 12V i mniejszy lub większy
    akumulator. I jeeszcze żeby te przełączniki bistabilne tak samo
    działały.

    > Tyle że bym pewnie musiał dać grubsze przewody, bo na półtorówce
    > na najdłuższym obwodzie będę miał 2,5V spadku napięcia przy
    > przykładowych 5A.

    5A to jest 60W. Ledówka 15 W, to maks tego, co można w domu zdzierżyć
    w jednym punkcie. A kabli cieńszych niż półtorówka (na razie) chyba
    się nie używa. Więc jako regułę można przyjąć, że przy przejściu na
    12V LED, kable pozostają takie same, jak przy żarówkach 230V.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-02-16 20:57:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 lutego 2016 18:37:51 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > przewody do alarmu jesli planujesz

    No właśnie nie wiem jak z tym alarmem. Kompletnie się na tym
    nie wyznaję, nie mam czasu się chwilowo z tego doktoryzować,
    a nie wiem ile trzeba wsadzić w to kasy żeby to miało sens
    (tzn. nie było sztuką dla sztuki żeby mieć alarm).

    L.

  • 8. Data: 2016-02-16 21:09:49
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 lutego 2016 20:47:44 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Jak by to powiedzieć... nie mieszkam w hali fabrycznej.

    Sprzęt przemysłowy typu switche sieciowe, routery, huby (np. usb) i inne takie
    potaniał ostatnio mocno, a jakość i odporność ma dużo wyższą
    od tego co się zwykle kupuje. Mam to przetrenowane z teściem,
    chłop pracowity i kumaty, ale zepsuć potrafi nawet przysłowiową
    metalową kulkę. Jego instalacja elektryczna to na marginesie
    temat na thriller, ale generalnie zużycie typowego sprzętu komputerowo
    -biurowego miał 10x wyższe niż przeciętny Kowalski.
    Po kilku spektakularnych katastrofach wymieniłem mu co się dało
    na najbardziej pancerne z wyglądu sprzęty przemysłowe,
    do dzisiaj jest spokój a i rodzina się dziwuje ;)

    > 12V zrobiło się standardem niskiego napięcia w oświetleniau,
    > a całkiem sporo przydatnych w domu dupereli może być zasilana
    > z 48V (PoE).

    Ano właśnie, te 48V wygląda również na warte rozpatrzenia.
    Ale tu akurat dyskutujemy o poziomie napięcia, a w zasadzie
    rozchodzi się o osobne obwody z grubszymi drutami,
    bo jaki tam potem wrzucę zasilacz to już w tej chwili nieistotne.
    Czyli generalnie warto zrobić coś takiego na wszelki słuczaj?

    > A, to już rozumiem. Czyli nie wentylacja, a ogrzewanie.

    De facto bardziej wentylacja, bo bez ogrzewania te kilka
    czy kilkanaście godzin chata wytrzyma, a oddychać jakoś trza :>
    A jak okna otworzę to mi mróz wlezie i narobi dyskomfortu ;)

> [...]
    > nie należy się spodziewać. Te pierwsze przeważnie nie mają
    > przetwornicy, tylko szeregowy kondesator -- co powinno wkurzać

    Ja kupuję tylko te lepsze (czyt. droższe) z przetwornicami,
    wkurzają mnie te tanie bo migają (zaraz Kogutek napisze
    że nie da się widzieć migania, ale ja widzę ;)

> [...]
    > A jeszcze można go podładowywać z fotowoltaiki (regulator
    > ładowania przystosowany do pojedynczego panelu kosztuje nieco

    Raczej myślałem o większym upsie i akumulatorach samochodowych,
    miejsca mam dość.

> [...]
    > się nie używa. Więc jako regułę można przyjąć, że przy przejściu na
    > 12V LED, kable pozostają takie same, jak przy żarówkach 230V.

    No ta, a na zasilaczu zawsze można napięie podkręcić, żaden problem...

    L.

  • 9. Data: 2016-02-16 21:37:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > a nie wiem ile trzeba wsadzić w to kasy żeby to miało sens
    > (tzn. nie było sztuką dla sztuki żeby mieć alarm).

    Należy zacząć od pytania: czy alarm w domu w ogóle ma sens?
    Jedyne znane mi implikacje posiadania takiegoż, to długie
    i częste rozmowy z firmą ochroniarską, prowadzone na przykłd
    w trakcie podróży do Argentyny o czwartej nad ranem lokalnego
    czasu, a mające na celu wyjaśnianie, że "ten alarm już tak ma,
    że się sam wzbudza".

    Jeśli ktoś już wcześniej metodą dialektyki wewnętrznej poznał,
    że bez firny ochroniarsiej będzie czuł się samotny i niepełny,
    to powinien jej zadać pytanie: jaki ten alarm pownien być.
    I zrobić taki, by był sztuką dla sztuki żeby mieć alarm, bo
    bez niego umowy nie podpiszą.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2016-02-16 21:44:17
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > 12V zrobiło się standardem niskiego napięcia w oświetleniau,
    > a całkiem sporo przydatnych w domu dupereli może być zasilana
    > z 48V (PoE).
    moim zdaniem nie. z 48 niczego się nie zasili, więc zamiana z 48na12
    jest tak samo upierdliwa(czasem bardziej) niż z 230na12. Również na
    krótkich odległościach, jakiś router, kamerę, można zasilić odrazu
    kabelkami do sieci, wydłubanymi ze skrętki. Biorąc to pod uwagę ja bym
    robił standardowe 230 i 12v. i mocno bym się zastanawiał nad starym
    upsem i akumulatorem samochodowym w piwnicy.

    ja przeżyłem awarię prądu trwającą ponad 24 godziny, grzejąc piecem
    gazowym, cyklicznie odpalanym z upsa (36ah)

    > 5A to jest 60W. Ledówka 15 W, to maks tego, co można w domu zdzierżyć
    tak. ja mam w dużym pokoju 18W (rozporoszone) i jest całkiem jasno.
    Tyle że ja z tym światłem zrobiłbym wiele ciekawych efektów (nocą mocne
    sciemnienie, aktywacja czujnikiem ruchu) ale do tego trzeba mieć cały
    czas napięcie stałe. a jestem wrogiem zasilaczy (18W) które przez
    większość dnia nic nie robią. inaczej gdybym miał jedent taki zasilacz
    na dom. a wydaje mi się że wystarczyłby taki z większego laptopa.
    ToMasz