    From: collie <c...@v...pl>
    Subject: Re: Ogrzewanie domu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <o...@l...harvard.local>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <5ff379ba$0$559$65785112@news.neostrada.pl> <rt1v93$ocf$3@dont-email.me>
    <20210105175010.01ee3d5d@mateusz> <o...@l...harvard.local>
    Date: Tue, 5 Jan 2021 21:36:13 +0100

    W wtorek, 5.01.2021 o 20:06, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Przypomnę - wątek dotyczy tego czy
    > wymiana "grubych" rur w domu z kotłownią za ścianą/w piwnicy na "cienkie"
    > da oszczędności w ogrzewaniu. Oszczędności mają polegać na tym, że "mniej
    > wody" szybciej się nagrzewa, idzie mniej gazu. Zgadzasz się z tym? - masz
    > inne zdanie? uzasadnij.
    > Masz "grube rury" lub masz znajomego, który ma i zastanawia się czy
    > wymienić na cienkie?
    >
    > To nie moja teza tylko fachowców od CO z którymi się spotkałem. Zgadzam
    > się z tezą, że taka wymiana nic nie da a nawet pogorszy warunki pracy
    > kotła gazowego. Tyle ode mnie.

    A tyle będzie ode mnie: mój dom wybudował dla siebie magister inżynier
    budownik, z wszelkimi uprawnieniami budowlanymi. Budował na bogato, miał
    rozmach i materiału nie żałował. Zatem CO w pierwotnej wersji składało
    się ze śmieciucha i wielkich kaloryferów żeliwnych, połączonych grubymi
    rurami. Potem szuflowanie węgla mu przeszło, więc zainstalował kocioł
    olejowy, ale instalacja pozostała bez zmian. Gdy w mieście* pojawił się
    gaz, to w kotłowni znalazł się kocioł gazowy na 105%, czy jakoś tak. Tym
    razem budownik wymienił całą instalację CO - kaloryfery na konwektorowe,
    a stalowe rury na cienkie PEX-y, plus solary. Myślę, że budownik
    wiedział co robi i mam do niego zaufanie, jako fachmana. Nic nie
    kombinuję przy CO. Jest dobrze.

    * - Mosze, ty słyszał?
    - No?
    - Mówią, że Twoją Salcie miało całe miasto.
    - Phi, wielkie mi miasto, pięć tysięcy ludzi.

    --
    Miarą człowieczeństwa jest stosunek do zwierząt.
    Kot może zostać? Nie. Kot musi zostać.