  • 1. Data: 2014-11-09 14:01:19
    Temat: Osiadanie domu
    Od: Kadar <o...@g...com>

    domu, bloku - wszystko jedno czego. Co to jest?
    Czy rzeczywiscie cos takiego wystepuje? najczesciej to slysze kiedy ktos chce
    udowodnic ze pekniecia sa efektem osiadania budynu. Ale co tak naprawde osiada:
    grunt, zaprawa, cegly sie kurcza moze jeszcze cos innego?
    Moim zdaniem gdyby wiezowiec 100 pietrowy (i wyzsze) osiadal to kazda taka
    konstrukcja bylaby wielka katastrofa.

  • 2. Data: 2014-11-09 14:19:12
    Temat: Re: Osiadanie domu
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-11-09 14:01, Kadar pisze:
    > domu, bloku - wszystko jedno czego. Co to jest?
    Osuwanie/usuwanie gruntu pod budynkiem.
    > Czy rzeczywiscie cos takiego wystepuje?
    Tak

    >najczesciej to slysze kiedy ktos chce udowodnic ze pekniecia sa efektem osiadania
    budynu.
    > Ale co tak naprawde osiada: grunt,
    Grunt

    zaprawa, cegly sie kurcza
    cegły się nie skurczą :) mogą się rozsypać od np wilgoci, np w fundamencie.

    > Moim zdaniem gdyby wiezowiec 100 pietrowy (i wyzsze) osiadal
    >to kazda taka konstrukcja bylaby wielka katastrofa.
    I osiadają tylko że tak mało że niezauważenie dla nas, poza tym mają
    solidne żelbetonowe fundamenty, a nie jak w domach się robi.
    Ze względu na fundamenty np w NY na Manhatanie jest tyle wieżowców, bo
    tam jest lita skała, wystarczy na niej postawić i stoi, koszty dużo
    niższe niż gdzie indziej.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 3. Data: 2014-11-09 17:42:26
    Od: "S...@w...com" <a...@g...pl>

    Użytkownik "Kadar" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >Moim zdaniem gdyby wiezowiec 100 pietrowy (i wyzsze) osiadal to kazda taka

    Osiadanie budynku mamy zwykle na myśli osiadanie fundamentów. Grunt
    dodatkowo obciążony fundamentem konsoliduje się. To osiadanie bierze się pod
    uwagę przy projektowaniu konstrukcji. Prawidłowo zaprojektowana konstrukcja
    osiada (do kilku/kilkunastu mm), ale nie powinno to spowodować pękania.
    Osiadanie trwa jakiś czas, zwykle kilka miesięcy/rok. Zwykle zakłócenie
    równowagi gruntu w pobliżu (budowa metra, głębsze wykopy) powoduje nową falę
    osiadanie.
    Mury też osiadają (zaprawa) ale znacznie mniej). Większe ruchy powodują
    zmiany temperatury (współczynnik rozszerzalności termicznej 10^-6/stopień
    Celsjusza.
    Pozdrowienia, Andrzej

  • 4. Data: 2014-11-09 19:10:28
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Kadar" <o...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Czy rzeczywiscie cos takiego wystepuje? najczesciej to slysze kiedy ktos
    > chce udowodnic ze pekniecia sa efektem osiadania budynu. Ale co tak naprawde
    > osiada: grunt, zaprawa, cegly sie kurcza moze jeszcze cos innego?

    tradycyjnie rzecz biorac wykopuje sie metrowy row i nagle zamiast
    nacisku tej metrowej warstwy ziemi dziala tam ciezar fundamentow,
    scian i stropow ktory jest wielokrotnie wiekszy

    > Moim
    > zdaniem gdyby wiezowiec 100 pietrowy (i wyzsze) osiadal to kazda taka
    > konstrukcja bylaby wielka katastrofa.

    tutaj przygotowanie gruntu\fundamentow wyglada nieco inaczej

    oczywiscie teoretyzuje bo sie nie znam ;)

    --
    http://db.org.pl/

  • 5. Data: 2014-11-09 21:05:34
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-11-09 o 14:01, Kadar pisze:
    > domu, bloku - wszystko jedno czego. Co to jest?
    > Czy rzeczywiscie cos takiego wystepuje?
    Ano występuje. Jakbyś budował na monolicie skalnym, to by nie
    występowało, ale przeważnie buduje się na gruncie, który jest w pewnym
    stopniu plastyczny i się odkształca. Trwa to latami, ale nie jest
    pomijalnie małe. To, że ruchu osiadania nie widać gołym okiem nie
    oznacza, że go nie ma.
    Jacek

  • 6. Data: 2014-11-09 21:31:12
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 9 listopada 2014 14:19:14 UTC+1 użytkownik janusz_k napisał:
> [...]
    > Ze względu na fundamenty np w NY na Manhatanie jest tyle wieżowców, bo
    > tam jest lita skała, wystarczy na niej postawić i stoi, koszty dużo

    Duże i ciężkie budynki stawiane na niestabilnym podłożu stawia się bez fundamentów.
    Stawia się na wbijanych w podłoże palach. Wykorzystuje się nie odporność podłoża na
    nacisk a siły tarcia pomiędzy pionowymi powierzchniami pali a gruntem. Każdy kto
    wbijał w ziemię jakieś paliki wie że daje się je wbić na jakąś głębokość, jak chce
    się głębiej trzeba użyć większej siły. Wpływ większej gęstości podłoża jest mały w
    stosunku do sił tarcia jakie występują w miarę zagłębiania kołka czy pali pod
    wieżowiec. na jakimś programie typu " wielkie budowle" i tym mówili.

  • 7. Data: 2014-11-09 21:44:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 listopada 2014 21:31:14 UTC+1 użytkownik k...@g...com
    napisał:

> [...]
    nacisk a siły tarcia pomiędzy pionowymi powierzchniami pali a gruntem.

    Fundamenty palowe sluza przeniesieniu obciazenia na glebsze, zwykle bardziej
    nosne warstwy podloza. IMHO czegos nie zrozumiales - moze i uwzglednia sie
    sile tarcia ale na pewno podstawa przy palach to przeniesienie obciazenia
    na nizsze warstwy gruntu. Wyciagalem w lato trzy betonowe "pale" dlugosci
    ~1,2m i srednicy 25cm i zadnego tarcia tam nie ma bo wystarczyla dluga
    metalowa brecha i sila miesni - szczegolnie jak grunt jest gliniasty /
    ilasty i mokry, a przeciez glownie przy niestabilnym gruncie stosuje sie
    ten fundament.

    > Każdy kto wbijał w ziemię jakieś paliki wie że daje się je wbić na jakąś głębokość,
    jak chce się głębiej trzeba użyć większej siły.

    Przyklad zupelnie z dupy - wbijajac palik ten ma przeciez jakas objetosc -
    przy wbijaniu o taka objetosc musi sie okoliczny grunt zagescic, stad opor.

    > Wpływ większej gęstości podłoża jest mały w stosunku do sił tarcia jakie
    > występują w miarę zagłębiania kołka czy pali pod wieżowiec. na jakimś
    > programie typu " wielkie budowle" i tym mówili.

    Jezeli tak bylo - to musial byc jakis nietypowy fundament. Lub cos pokreciles:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2014-11-09 22:15:21
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 9 listopada 2014 21:44:46 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    >
    > Jezeli tak bylo - to musial byc jakis nietypowy fundament. Lub cos pokreciles:)

    Zapomniałem ze czytasz grupę i będziesz wiedział lepiej od tych co program zrobili.

  • 9. Data: 2014-11-09 22:18:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 listopada 2014 22:15:22 UTC+1 użytkownik k...@g...com
    napisał:

    > Zapomniałem ze czytasz grupę i będziesz wiedział lepiej od tych co program zrobili.

    Czytanie grupy nie ma tu nic do rzeczy - po prostu uzywam mozgu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2014-11-09 22:24:20
    Od: masti <g...@t...hell>

    k...@g...com wrote:

    > Zapomniałem ze czytasz grupę i będziesz wiedział lepiej od tych co program zrobili.

    zapomniałeś, że programy popularno-naukowe nie zawsze opisują prawdę

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?