    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Palnik do spawania/cięcia
    Date: Sat, 17 Mar 2012 22:18:56 +0100
    <jjquqk$m1q$1@news.task.gda.pl> <jjr5fg$s6i$1@inews.gazeta.pl>
    <4f633c40$1$1222$65785112@news.neostrada.pl>
    <jk05tq$9sk$1@inews.gazeta.pl>
    <4f63ac4b$0$26705$65785112@news.neostrada.pl>
    <jk1cbn$hfp$1@inews.gazeta.pl> <jk1k7a$p80$1@inews.gazeta.pl>
    <4f647420$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    <jk1uqn$cbg$1@inews.gazeta.pl>
    <4f64bd09$1$26681$65785112@news.neostrada.pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    news:4f64bd09$1$26681$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nigdzie się nie dowiadywałem, po prostu widziałem zawodowych spawaczy w
    > ołowianych fartuszkach.

    Na podstawie czego stwierdziłeś, że to był ołów?
    Wyglądu? Dotyku? Węchu? Smaku? A może po prostu Ci tak powiedzieli?

    > To pan piszesz głupoty, nie tylko zawodowi spawacze potrafią nie
    > przestrzegać podstaw BHP a nawet zdrowego rozsądku, w innych branżach tak
    > samo.

    Kolego Ty chyba na oczy nie widziałeś spawaczy zawodowych, skoro tak
    twierdzisz.

    > To nie są sensacje ale w miarę jawna wiedza, zainteresuj się terminem
    > "Fizyka Plazmy", tylko pewnie w necie nic nie znajdziesz i będziesz musiał
    > przejść się do dobrej specjalistycznej księgarni, czy biblioteki.

    Kolego i nadal twierdzę, że piszesz głupoty.
    Wiesz jak wytwarzane są promienie X (Roentgena)?
    Trzeba rozpędzić do dużej predkości elektrony i następnie je gwałtownie
    wyhamować. Trywialnie mówiąc, należy przypierdolić nimi w atom, a dokładniej
    mówiąc w wewętrzną powłokę atomową elektronów lub jądro.
    Żeby te elektrony mogły nabrać wystarczającej prędkości, na tyle
    wystarczajacej, żeby po wyhamowaniu mogły wzbudzić kwant promieniowania X to
    trzeba im dostarczyć dużej energii i dużego przyspieszenia. To
    przyspieszenie uzyskuje się bardzo wysokim napięciem pomiędzy katodą, z
    której zostają wybite elektrony, a anodą, w którą one uderzają. To napięcie
    musi mieć od ok. 40 do kilkuset tysięcy woltów.
    Żeby wytworzyć promieniowanie gamma trzeba dostarczyć jeszcze większej
    energii i rozpierd....ć jądra atomów uderzając je o siebie. Tu już nie
    wystarczą rozpędzone elektrony. Poza tym fartuch ołowiany, który mógłby
    powstrzymać promieniowanie gamma musiałby mieć od ok. 7 do 14 cm grubości w
    zależności od energii tego promieniowania.
    Już wyobrażam sobie Ciebie jak zakładasz na siebie fartuch ołowiany i
    pracujesz w nim przez 8 godzin.
    Fartuch taki będzie ważył bagatela od 800 do prawie 1600 kg, zakładając, że
    ma on 1m2 powierzchni (ok. 120-130cm wysokości i ok. 70-80cm szerokoci.
    W spawarkach napięcia tworzące łuk elektryczny nie przekraczają 100V.

    Naprawdę uwierz mi, że nie wiesz o czym piszesz. Nie masz najmniejszego
    pojęcia o promieniowaniu X oraz gamma.
    Przestań dalej wypisywać te bzdury, bo to czytają ludzie, a Ty ich
    wprowadzasz w błąd.

    Być może widziałeś pracowników zajmujących się defektoskopią roentgenowską,
    którzy z racji pracy z lampami Roengena muszą mieć na sobie takie fartuchy.
    Jednak ci ludzie nie zajmują się spawaniem, lecz badaniem spoin przy pomocy
    aparatury roentgenowskiej oraz wytwarzającej promieniowanie gamma, którymi
    dokonuje się prześwietleń spawów. W to uwierzę, ale z całą pewnością nigdy
    nie nosili, nie noszą i nosić nie będą takich fartuchów spawacze, bo nie
    mają takiej potrzeby.