    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pellet, pellet...
    Date: Mon, 18 Sep 2017 13:21:39 +0200

    W dniu 18.09.2017 o 13:03, Kojletjo pisze:
    > 1.wysoka wartość energetyczna - wartość opałowa ok 18 500 kJ/kg,
    > 2.wartość energetyczna: ok. 17,1 GJ/t,
    > 3.ciepło spalania 19026 kj/kg,
    > 4. kaloryczność około 19GJ,
    > 5.Wartość opałowa powyżej 17 000 kJ/kg do 17 500 kJ/kg,
    > 6.Wartość opałowa (sucha masa) 18,10 MDż/kg
    > itd...
    > Pellet zwykły;
    > cena 520zł/tona
    >  Wartość opałowa ok. 18-19 MJ/kg
    > - Zawartość popiołu do 0,7 %
    > - Gęstość 0,65 - 0,75 kg/dm3
    > - Średnica 8 mm
    > - Długość 15 - 30 mm
> [...]
    Ciebie interesuje tylko wartość opałowa.
    Co to jest wartość energetyczna pelletów, to nie wiem, bo wartość
    energetyczną podaje się dla produktów spożywczych, a nie sądzę, abyś
    kupował pellet jadalny ;-)
    Ciepło spalania będzie zawsze wyższe od wartości opałowej. Część tego
    ciepła marnuje się na odparowanie wody z wilgotnego paliwa, więc wartość
    opałowa będzie o to ciepło mniejsza.
    Pellet zwykły masz 520 zł za 18 GJ czyli ok. 29 zł/GJ.
    Pellet słonecznikowy masz 329 zł za 17 GJ, czyli 19 zł/GJ.
    Niechby ten słonecznikowy miał zawyżoną wartość opałową i faktycznie
    miał 13 GJ/Mg (bo tyle może mieć) to masz 25 zł/GJ.
    Wychodzi, że słonecznikowy sporo tańszy. Pytanie jest jeszcze, na ile
    prawdziwe parametry podają sprzedawcy, bo widząc "wartość energetyczną"
    podejrzewam radosną tfurczość marketingową.
    Kolega palił łuskami słonecznika i sobie chwalił. Jako główną wadę
    podawał dużą objętość tego paliwa i inwazję myszy.
    Jacek