  • 61. Data: 2022-01-12 00:56:51
    Temat: Re: Piec do pieczenia chleba/pizzy
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 09:34:19 UTC+1 WS napisał(a):
> [...]
    gruźlicy albo raka, że po odstawieniu antybiotybiotykow bo była chora i do skupu jej
    nie wzięli upłynął czas kerencji i można jeść z niej mięso?
    > No cóż, gwarancji ci nikt nie da, żadnej, ani sąsiad, ani sklep...
    >
    > Kupując lokalnie, od sąsiada zazwyczaj "wszyscy wszystko wiedzą", np. trudno ukryć
    wizytę weterynarza itp... Pamiętam jako dziecko, czyli czasy komuny zakupy na wsi
    były podstawowym źródłem zaopatrzenia i ze 2 razy mama chciała kupić i od babci
    usłyszała "tego nie bierz"...
    > Czy było sprawdzane przez wet? Hm, nie wiem, raczej nie (choć chyba była możliwość
    i obowiązek) przy biciu większych zwierząt: świnia, cielę,...
    > Od paru(nastu?) się sytuacja mocno zmieniła. Zabroniono uboju na wsi (poza drobiem
    chyba) - należy pojechać do ubojni i wtedy jest wszystko OK... (tylko podobno drogo
    wychodzi ;) )
    > U wujka ostatni raz skończyło się lekką awanturą, bo kupił kolczykowane, z
    papierami i z pół roku po zjedzeniu kontrola wpadła ;) W sumie od tego czasu
    podarował sobie hodowlę... tylko kury, kaczki

    > Co do gwarancji mięsa, wyrobów z oficjalnych przetwórni. Było kilka afer (wygooglać
    można). Od ręki można było (pewnie dalej można) znaleźć pośrednika, który chore,
    padlinę itp nawet kupi i sprzeda zaprzyjaźnionej przetwórni :(
    > Za to przy przemysłowej hodowli ma się gwarancję obecności antybiotyków i hormonów
    wzrostu z paszy, dodatków do mięsa i przetworów substancji trzymających wodę (+
    oczywiście wody)
    > W jajkach też...
    >
    > Obecnie ciężko coś sensownego kupić, a ekstra podatki od mięsa (są już takie
    pomysły) będą tylko zachęcały do większego kombinowania :(
    Jeśli market według ciebie nie daje gwarancji jakości produktów spożywczych to znajdź
    kogoś kto dostarcza spożywkę do marketów i sieci. Jakości i bezpieczeństwa nie daje
    mały sklep. Właściciel kupi każde gówno byle by na nim jak najwięcej zarobił. W makro
    całe palety mięsa pakowanego próżniowo. Szynka, schab, karkówka w cenach poniżej 10
    złotych za kilogram. Mięso jest importowane. Jakościowo to bardzo dobre mięso. W tych
    zaufanych sklepikach nie ma innego mięsa niż takie jak z makro. Ale to z makro robi
    tam za pierwsza klasa mięso od rolnika. W opowieści o kielbasie za 4 dychy też jest
    mięso z importu. Opowieści jak jakaś babcia co sprzedawała powiedziała żeby nie
    kupować to gwałt na rozumie.

  • 62. Data: 2022-01-12 08:48:11
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 12 stycznia 2022 o 00:56:52 UTC+1 4kogu...napisał(a):

    > W makro całe palety mięsa pakowanego próżniowo. Szynka, schab, karkówka w cenach
    poniżej 10 złotych za kilogram. Mięso jest importowane. Jakościowo to bardzo dobre
    mięso.
    Najczęściej kupuję właśnie w Makro...

    > W tych zaufanych sklepikach nie ma innego mięsa niż takie jak z makro.
    nawet od nich, ale widze, jak np. handlarze(gastronomia?) biorą po pół koszyka takich
    z wyprzedaży, data ważności 1-2 dni... i jakoś nie wierzę, że zdążą coś z tym
    zrobić...

    Ale sprzedają tam towar z dużych zakładów, które też mają różne wpadki, np.
    https://www.fakt.pl/pieniadze/zakupy/gis-wycofuje-mi
    eso-tatar-wolowy-od-sokolowa-z-powodu-toksyny/hqp36j
    3
    a za kasę ... https://wiadomosci.wp.pl/wyszla-na-jaw-tajemnica-jur
    giela-i-swinskiego-lobby-tak-wygladaja-konserwy-z-as
    f-6269066281588353a

    > Opowieści jak jakaś babcia co sprzedawała powiedziała żeby nie kupować to gwałt na
    rozumie.
    Proste, moja babcia jak uslyszala od mamy od kogo, to majac pokątne info co to jest
    (bo jak to na wsi wszyscy wiedza...) zdecydowanie odradziła.

    Generalnie sąsiedzi znają sie tu od kilku pokoleń i od zawsze jakos sobie pomagaja,
    typu wymiana barterowa ;) np. ktos pomagał zbierać ziemniaki, dostał za to kilka
    worków... podobnie żniwa - pomoc za zboże,
    itp... analogivcznie ktoś bił świnie, calej nie mial szans zagospodarowac, to
    sasiedzi kupowali (tanio, ceny skupu), ale jak sami bili to "odkupił".... nikt ni
    wpadl na pomysl oszukiwania sasiadow, bo to oznacza ostracyzm na kilka pokolen ;)

  • 63. Data: 2022-01-12 11:07:48
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Z czego robicie chleb w domu, w sensie gotowej mieszanki czy własnej mieszanki?
    Maszyna stoi i się marnuje, czas coś upiec ;-).

  • 64. Data: 2022-01-12 11:46:00
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.01.2022 11:07, ąćęłńóśźż wrote:
    > Z czego robicie chleb w domu, w sensie gotowej mieszanki czy własnej
    > mieszanki?
    > Maszyna stoi i się marnuje, czas coś upiec ?.

    Siadając w pizzerii widzę że kucharz ma wszystkie składniki osobno, a
    całość przygotowuje ręcznie. Wracając do wątku, kupuje ktoś "maszynę do
    pieczenia pizzy" która dodatkowo ma "wymieszać wszystko sama", a do tego
    (idąc tropem Twojego pytania) umieszcza do niej także gotową, kupioną
    mieszankę.

    Czy tylko mnie pojawia się pytanie - gdzie tu sens? Jeżeli kupimy gotową
    mieszankę, to nie wiemy co tak naprawdę w niej jest. Zakupiona maszyna
    do pieczenia nadal pod jakimś względem będzie gorszym rozwiązaniem od
    pieca który jest w pizzerii, bo inaczej tam też by taką maszynę sobie
    postawili.

    Wydaje się że takie połączenie nie da ostatecznego wyrobu ani taniej,
    ani lepiej. Ale może jest w tym jakiś błąd logiczny, bo czegoś nie wiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 65. Data: 2022-01-12 12:02:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 12 stycznia 2022 o 11:08:27 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Z czego robicie chleb w domu, w sensie gotowej mieszanki czy własnej mieszanki?
    > Maszyna stoi i się marnuje, czas coś upiec ;-).
    Chleb w maszynce piecze się z własnej mieszanki. Powód jest bardzo prosty. Jaki by to
    nie był chleb to nie będzie w nim nic więcej niż to co sam do maszynki zaparkujesz.
    Podstawowe składniki na chleb są cztery. To mąka, olej, sól, woda. Ktoś powie że
    jeszcze zaczyn albo zakwas. Ale robi się go z mąki i wody. Drożdży nie używam albo
    używam w ilości ~1/30 paczki drożdży babu

  • 66. Data: 2022-01-12 12:35:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 12 stycznia 2022 o 11:46:02 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):

> [...]
    >
    > Wydaje się że takie połączenie nie da ostatecznego wyrobu ani taniej,
    > ani lepiej. Ale może jest w tym jakiś błąd logiczny, bo czegoś nie wiem.

    Żebyś się nie zdziwił. Znajomy ma nieduża pizzerie. Uzywa kupionych na giełdzie
    samochodowej maszynek do chleba do robienia ciasta na pizzę. Przeciętnie maszynka
    kosztuje 30-40 złotych. Wytrzymuje rok. Maszynka która po umieszczeniu w niej
    podstawowych składników zrobi pizzę nie istnieje. Nawet jak w fabrykach robią pizzę
    to w jednym miejscu robią ciasto a w innym robią z niego placki i uzupełniają o
    składniki typu sos i dodatki. Skąd pomysł że są maszynki do pizzy. Są do knajp prasy
    do ciasta żeby z kulek robić placki. Są dozowniki do sosu. Gwóźdź programu w pizzy
    to placek.

  • 67. Data: 2022-01-12 12:50:10
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 10.01.2022 o 11:27, Collie pisze:
    > Te
    > "świeże kajzerki, jeszcze ciepłe" z Biedry, czy innego
    > Lidla, biorą się z zamrożonego (ze spulchniaczem) jeszcze
    > w Chinach ciasta, wstawianego do sklepowego piekarnika na
    > zapleczu;

    Zweryfikuj swoje "rewelacje"

    Mirek Ptak

  • 68. Data: 2022-01-12 16:04:03
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W środę, 12.01.2022 o 12:50, Mirek Ptak napisał:

    > Zweryfikuj swoje "rewelacje"

    No? Coś masz naprzeciw na zapleczu swoim, konkretnie? A jeśli nie,
    to swoje trzy wyrazowe dopiski wsadź se w... zaplecze swe. Razem
    ze świeżymi, jeszcze ciepłymi kajzerkami z Biedry.

  • 69. Data: 2022-01-12 16:33:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Siadając w pizzerii widzę że kucharz ma wszystkie składniki osobno, a
    > całość przygotowuje ręcznie.

    Ciasto do pizzy kręci ręcznie?
    No to mała pizzeria musi być.....

  • 70. Data: 2022-01-12 16:36:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 12-01-2022 o 08:48, WS pisze:

    > Generalnie sąsiedzi znają sie tu od kilku pokoleń i od zawsze jakos sobie pomagaja,
    typu wymiana barterowa ;) np. ktos pomagał zbierać ziemniaki, dostał za to kilka
    worków... podobnie żniwa - pomoc za zboże,

    To nie jest wymiana barterowa, tylko zapłata w towarze.
    Barter to by był, gdyby za to zboże zapłacił ziemniakami....