  • 1. Data: 2010-05-11 11:11:35
    Temat: Po sezonie grzewczym
    Od: Severin <s...@w...pl>

    Zanim przytruje życie hydraulikowi wolę się najpierw skonsultować. Po
    pierwszym sezonie grzewczym widzę pewne niedogodności związane z
    połączeniem pieca węglowego z kominkiem z płaszczem wodnym.
    Mam w sumie 5 pomp (Wilo):
    1 - na piecu węglowym
    2 - zasilanie CO (sterownik Auraton 1105)
    3 - zasilanie kominka (sterowanie z kominka, zestaw CTM Aria)
    4 - podłogówka (KAN)
    5 - CWU

    Jeśli przy takiej pogodzie jak teraz chcę odpalić kominek (piec CO
    grzeje tylko wodę użytkową, zbiornik 250l), muszę przejść się do
    kotłownik, włączyć pompę zasilania co i pdłogówki, napalic w kominku, na
    drugi dzień muszę to wszytko powyłączać i tak w kółko. Do sterownika
    arii mam podciągnięty drugi przewód do sterowania pompą CO, do której to
    teraz jest podłączony Auraton, więc jest wolny. Doadatkowo jak włącze
    sterownik pompy CO, piec węglowy nie wie że ma grzać tylko CWU i zaczyna
    się dublowanie, grzeje piecem i kominkiem (wolałbym żeby piec CO w
    momencie odpalania kominka przechodził na podtrzymanie).
    Czy jest jakaś możliwośc usprawnić sterowanie zasilaniem tych wszystkich
    pomp, pieców etc. co by się to wszystko ograniczało do załączenia
    sterowania przy kominku. Generalnie jak rozgraniczyć pracę pieca i
    kominka. W układzie mam założony wymiennik płytowy.

  • 2. Data: 2010-05-11 12:58:36
    Temat: Re: Po sezonie grzewczym
    Od: Severin <s...@w...pl>

    Może mój pseudoschemat coś pomoże.
    http://tnij.org/gtdk

  • 3. Data: 2010-05-11 16:54:12
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 11 Maj, 14:58, Severin <s...@w...pl> wrote:
    > Może mój pseudoschemat coś pomoże.http://tnij.org/gtdk

    Hydraulik ci nie pomoze, bardziej automatyk
    Jesli chcialbys sam sie pobawic w automatyka to musialbys:
    1. Identyfkacja czy w kominku sie pali - jakis czujnik temperatury ze
    regulatorem - jesli temp powyzej zadanej to przelacza kociol weglowy w
    stan spoczynku (odciecie obwodu na kotle CO - w kotle powinna byc
    mozliwosc podlaczenia programatora pokojowego)
    2. Jesli palisz w kominku to musisz miec odbior tego ciepla gdzies na
    zasobnik czy ten sam regulator (teraz musi byc dwukanalowy) musi
    zalaczyc pompe od zasobnika zeby go napelnic energia.
    3. Kwestia grzania w centralnym na podlogowce i grzejnikach mozesz
    rozwiazac przez programator pokojowy/programatory pokojowe i
    styczniki.Jesli zaprogramujesz ze maja sie zalaczac to stycznik
    zalaczy sie i uruchomi pompy od centralnego
    4. Jesli kominek nie pracuje to piec CO jest w gotowosci - regulator
    od kominka go zalacza. (zamyka obwod)

    Jest to wszystko mozliwe i latwe do zrobienia na stycznikach i
    regulatorze/regulatorach temperatury. Dodatkowo powinienes miec
    mozliwosc wylaczania wylacznikiem recznie opcje grzania CO
    Mozesz jeszcze zamontowac w szfce sterujacej tak jak ja mam
    programator od pompy cyrkulacyjnej CWU

    Moja automatyka wyglada tak
    http://picasaweb.google.pl/lh/photo/3SbtGXjcgtFpsUYu
    rwVIlw?feat=directlink

  • 4. Data: 2010-05-11 17:47:46
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Severin" <s...@w...pl> wrote in message
    > Może mój pseudoschemat coś pomoże.
    > http://tnij.org/gtdk

    Dla mnie ta instalacja jest bez sensu. Zbyt skomplikowana. Jednego razu w
    sylwestra czy świeta sie zepsuje i nawet nie dojdziesz co nie działa.

  • 5. Data: 2010-05-11 19:30:24
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 11 Maj, 19:47, "kiki" <k...@k...net> wrote:
    > "Severin" <s...@w...pl> wrote in message

    > Dla mnie ta instalacja jest bez sensu. Zbyt skomplikowana. Jednego razu w
    > sylwestra czy świeta sie zepsuje i nawet nie dojdziesz co nie działa.

    kiki nie jest skonplikowana. jest dosc prosta. Szczeze powiedziawszy
    nie ma sie nawet co popsuc. Wszystko jest na pompach a nie na
    mieszaczach.
    i przez to latwe do sterowania.

  • 6. Data: 2010-05-11 22:13:35
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Severin" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Może mój pseudoschemat coś pomoże.
    > http://tnij.org/gtdk

    Ja trochę nie rozumiem tego rysunku ale uważam że:
    przed wymiennikiem w układzie otwartym powinien byc kocioł CO, kominek i
    Bojler CWU.
    Za wymiennikiem instalacja grzewcza (grzejniki i podłogówka)
    Nie wiem czy tak jest bo nie umiem tego wywnioskować z rysunku.
    Pozwoliłoby to wyeliminowac jedną lub nawet dwie pompy.
    W układzie otwartym mielibyśmy dwa źródła ciepła (kocioł i kominek) i dwa
    odbiorniki (CWU i wymiennik)
    Do zapewnienia obiegu wody w układzie otwartym mogłaby wtedy wystarczyć
    jedna pompa - zakładam że nie ma sytuacji w której pracują kocioł i kominek
    równolegle (bo i po co) Wystarczyłoby teraz tylko przełączać zasilanie pompy
    pomiędzy kotłem a kominkiem i moznaby to zrealizować albo przełącznikiem
    ręcznym albo przekaźnikiem czy stycznikiem.
    Wystarczyłoby uruchomić którykolwiek z kotłów i grzać tylko CWU w bojlerze.
    Celowo pomijam tu sterowanie pompami za wymiennikiem bo mozna to zrealizować
    na wiele sposobów, ale generalnie do grzania wody w zasobniku mogą być po
    prostu wyłączone.

    Ogólnie rzecz biorac i abstrahując od tej konkretnej sytuacji warto na
    każdym kablu zasilającym pompę dać złącze wtyczka-gniazdo (wtyczka po
    stronie pompy) aby móc w najprostszy możliwy sposób odciąć pompę od
    zasilania lub mieć możliwość podłączenia jej do zasilania niezależnie od
    stanu kotła czy układu.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2010-05-11 22:46:51
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    >kiki nie jest skonplikowana. jest dosc prosta. Szczeze powiedziawszy
    >nie ma sie nawet co popsuc. Wszystko jest na pompach a nie na
    >mieszaczach.
    >i przez to latwe do sterowania.

    Nie na mieszaczach i przez to proste do sterowania? To mieszacze utrudniaja
    sterowanie a pompy nie? Jedyny mieszacz jaki tam potrzebny to podlogowka i
    szczerze mowiac zastanawia mnie jak ta podlogowka jest sterowana, bo jak
    widac na schemacie ma oddzielna pompe. Prawde mowiac schemat nie jest jasny,
    bo brak konsekwencji podlaczenia obiegow otwartych kominka i kotla a
    wlasciwie powrotow, oraz obiegu za wymiennikiem. Podejzewam, ze to blad
    rysunkowy, bo jakby to mialo dzialac z kotlem podlaczonym do powrotu
    grejnika? W zasadzie wystarczylaby tylko jedna pompa po stronie obiegu
    pierwotnego, a przelaczanie miedzy kominkiem i kotlem realizowane byloby
    zaworem trojdrogowym na powrocie. Nie wiem tylko co tym zaworem mogloby
    sterowac. Jezeli dwie pompy to automatycznego przelaczania pomp kociol -
    kominek mozna wykorzystac przelacznik termostatyczny wykorzystywany do
    zabezpieczania obiegow podlogowki przed przegrzaniem. Taki wylacznik
    wlaczalby pompe kominka kiedy wzrosnie jego temp. zasilania i jednoczesnie
    wylaczal pompe kotla, ktory jak podejzewam z braku odbioru ciepla
    przechodzilby w stan podtrzymania (choc tego pewny nie jestem, bo na kotlach
    weglowych automatycznych znam sie malo, albo i wcale). Pompa CO za
    wymiennikiem wlaczana bylaby termostatem pokojowym po obnizeniu temp
    wewnatrz ponizej zadanej, ale dopiero wtedy, kiedy temp. na wymienniku
    osiagnelaby zadana wartosc. Czyli wlacznik termostatyczny na wyjsciu z
    kominka zalaczajacy odpowiednia pompe, termostat pokojowy podlaczony do
    pompy CO za wymiennikiem, ale elektrycznie za wlacznikiem termostatycznym na
    wymienniku. W ten sposob obieg CO wlaczalby sie dopiero kiedy w domu zrobi
    sie chlodniej niz zadana na termostacie pokojowym temperatura, ale tylko
    wtedy kiedy wymiennik bedzie podgrzany przez kominek lub kociol, czyli pompa
    nie bedzie pracowac jak nigdzie nie bedzie sie palic. Do tego momentu
    palenie w kominku i kotle grzaloby tylko CWU, kociol a wlasciwie jego pompa
    CO sterowana bylaby priorytetem kominka. Trzeba by pomyslec jeszcze nad
    zabezpieczeniem kotla na wypadek zagotowania z niepracujaca pompa jezeli
    paliloby sie w kominku i zabezpieczeniu zasobnika CWU przed tym samym. Dzis
    po piwku juz nie dam rady.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-05-12 06:40:56
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 12 Maj, 00:46, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:
> [...]
    > szczerze mowiac zastanawia mnie jak ta podlogowka jest sterowana, bo jak

    To jest tylko schemat i to bardzo uproszczony. Aby pstawic
    jakiekolwiek propozycje trzebaby zobaczyc prawdziwy schemat.
    Co do mieszaczy to kazdy wie ze to zlo konieczne bo nastpuja duze
    skoki predkosci cieczy grzejnej gdy mieszacz zamyka grzanie.
    Pompa musi byc ustawiona na pewna predkosc aby przy max otwarciu
    mieszacza wydolila z dostarczaniem energi.

> [...]
    > wlasciwie powrotow, oraz obiegu za wymiennikiem. Podejzewam, ze to blad
    > rysunkowy, bo jakby to mialo dzialac z kotlem podlaczonym do powrotu

    Nie mam pewnosci czy schemat jest prawdziwy czy tylko znaleziony w
    sieci i zmodyfikowany.

    >W zasadzie wystarczylaby tylko jedna pompa po stronie obiegu
    > pierwotnego, a przelaczanie miedzy kominkiem i kotlem realizowane byloby
> [...]
    Wlasnie dlatego lepiej sa dwie pompy wlacz/wylacz

> [...]
    > przechodzilby w stan podtrzymania (choc tego pewny nie jestem, bo na kotlach
    > weglowych automatycznych znam sie malo, albo i wcale).

    Tak wlasnie by bylo. Kocial weglowy mierzy temp na powrocie i jesli
    jest roznica miedzy temp zadana a powrotu to dodaje paliwa. Jesli taka
    sama to tryb czuwania. Mozna tez do automatyki kotla podpiac dwa
    kabelki /wejscie na programator pokojowy/ jesli sa kabelki polaczone
    to piec czuwa na temp powrotu, jesli rozlaczone to na sile przechodzi
    na stan czuwania.

    >Pompa CO za
    > wymiennikiem wlaczana bylaby termostatem pokojowym po obnizeniu temp
    > wewnatrz ponizej zadanej, ale dopiero wtedy, kiedy temp. na wymienniku
    > osiagnelaby zadana wartosc.

    Niepotrzebne zaleznosci. Wystarczy ze programator pokojowy rozkaze
    wlaczyc pompe. To do domownika nalezy rozpalic piec z weglem/kominek.
    Jesli bylby piec na gaz programator moglby rozkazac odpalenie pieca
    gazowego.

> [...]
    > wtedy kiedy wymiennik bedzie podgrzany przez kominek lub kociol, czyli pompa
    > nie bedzie pracowac jak nigdzie nie bedzie sie palic.

    Uzytkownik w domu wlacza ogrzewanie wlacznikiem glownym i decyduje czy
    ma byc grzenie czy tez nie.

> [...]
    > paliloby sie w kominku i zabezpieczeniu zasobnika CWU przed tym samym. Dzis

    To jest wlasnie problem z piecami na paliwo stale. Mysle ze dobrze
    byloby podlaczyc bez pomp na sztywno piec Co i kominek do duzego
    bufora np 1m3 i od niego zapodawac cieplo na grzeniki i podlogowke
    oraz CWU.
    Natomiast latem pozostaje.tylo podrzewacze przeplywowe.

  • 9. Data: 2010-05-12 06:42:49
    Od: Severin <s...@w...pl>

    Kudlaty pisze:

> [...]
    > stan spoczynku (odciecie obwodu na kotle CO - w kotle powinna byc
    > mozliwosc podlaczenia programatora pokojowego)

    Taki czujnik jest i załącza pompę zasilania kominka przy temp. 35
    stopni, problem polega na tym że jak już ta pompa zaczyna się bujać, a w
    kominku wygaśnie, ciągnie ciepłą wodę z wymiennika i przy zupełnie
    zimnym kominku, czujnik pokazuje temp. wody np 50 stopni, więc jak jej z
    palca nie wyłączę to sama tego nie zrobi ponieważ temp. zadaje piec CO.
    Na sterowniku mogę ustawić:
    -POMPA - temp. pompy zasilania
    -AUX - nie pamiętam:)
    -VALV - temperatura wody użytkowej po której przełącza na centralne
    -VALVM - przepustnica dopływu powietrza

    > 2. Jesli palisz w kominku to musisz miec odbior tego ciepla gdzies na
    > zasobnik czy ten sam regulator (teraz musi byc dwukanalowy) musi
    > zalaczyc pompe od zasobnika zeby go napelnic energia.

    To chyba będzie ten VALV??

> [...]
    > styczniki.Jesli zaprogramujesz ze maja sie zalaczac to stycznik
    > zalaczy sie i uruchomi pompy od centralnego

    Dałoby się zrobić, kotłownie mam za pomieszczeniem gospodarczym więc
    teoretycznie kable mogę ciągnąć.

> [...]
    > mozliwosc wylaczania wylacznikiem recznie opcje grzania CO
    > Mozesz jeszcze zamontowac w szfce sterujacej tak jak ja mam

    Powiedzmy, że zrozumiałem, ale jak kolega byłby tak łaskawy i poświecił
    swój cenny czas na jakiś schemat to byłbym bardzo wdzięczny.

    > Moja automatyka wyglada tak
    > http://picasaweb.google.pl/lh/photo/3SbtGXjcgtFpsUYu
    rwVIlw?feat=directlink

    Pięknie, a te czerwone światełka to co to jest??

  • 10. Data: 2010-05-12 06:49:19
    Od: Severin <s...@w...pl>

    Kudlaty pisze:

    > Nie mam pewnosci czy schemat jest prawdziwy czy tylko znaleziony w
    > sieci i zmodyfikowany.

    Schemat jest jak najbardziej prawdziwy, wprawdzie hydrauliki liznąłem
    tyle co na budowie ale narysowałem go według stanu faktycznego. Pampa na
    podłogówce była w zestawie i spełnia rolę mieszacza.