    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłogówka czy ogrzewanie w płycie?
    Date: Tue, 26 May 2015 17:16:17 +0200

    Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

    > Raczej bardziej myślałem o płycie fundamentowej IZODOM lub MEGATHERM
    > konstrukcyjnie bardzo podobnie.

    No to nie wiem, jak to cenowo wychodzi, ale pewnie też drożej, a jeśli
    konstrukcyjnie podobnie to wszelkie wady pozostają: utrudnione prowadzenie
    instalacji, większa bezwładność cieplna,
    przenoszenie dźwięków między pomieszczeniami i pewnie jeszcze sporo
    zapomniałem.

    A zalety? Likwidacja mostka cieplnego pod ścianami działowymi parteru - tyle
    że pod nimi jest 5-10 stopni więc ten mostek nie taki znowu duży jak go
    malują.

    > GGWC - Glikolowy Gruntowy Wymiennik Ciepła

    Ok, czyli jedyny jakiego robienie ma jakikolwiek sens.

    > Bardziej myślałem o ogrzewaniu niż o wentylacji. Chociaż jestem bardzo
    > ciekawy Twoich wyliczeń.

    Wyliczenia są proste :-)

    Najpierw koszt:
    Sama nagrzewnica to koszt ok. 1000, do tego rurki, glikol i pompa, łącznie
    ze 2 tysiące.

    Teraz ile jest do ugrania:
    Wraz z wentylacją ze współczesnego domu "ucieka" 500-1000 zł rocznie.
    Przyjmijmy pesymistycznie że jest to 1000zł. Z tego 800zł odzyskuje
    rekuperator.
    Rekuperator w połączeniu z GWC odzyska w przybliżeniu 900zł. A więc 100zł
    rocznie.

    Czyli inwestycja będzie się zwracać przez 20 lat. Pominąłem prąd do pompy
    ale pominąłem też wspomaganie chłodzenia w lecie.

    W moim przypadku dokładne wyliczenia dały mi poniżej 80zł rocznie więc
    zrezygnowałem.

    Tyle jeśli chodzi o wentylację :-) Natomiast jeśli chodzi o wymiennik dla PC
    to zdania są podzielone. Z jednej strony pod domem w zimie będzie cieplej,
    ale z drugiej na wiosnę i na jesieni szybciej grunt się nagrzeje poza domem.
    Dokładnych wyliczeń nigdy nie widziałem, ale nie sądzę aby średnia roczna
    temperatury różniła się o więcej niż ułamek stopnia. Po prostu pod domem
    będzie bardziej wyrównana.

    Jak masz gdzieś duży trawnik to ja bym dał pod tym trawnikiem, natomiast jak
    działka mała, a planujesz sad to pod domem będzie bezpieczniej.

    Pozdrawiam
    Ergie