  • 1. Data: 2016-02-21 09:50:39
    Temat: Podświetlenie schodów paskami led - jak długie paski użyć?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Powiedzcie mi, jak długie powinny być paski LED, żeby oświetlenie
    schodów nie było zbyt jaskrawe?

    Chodzi o podświetlenie pod każdym stopniem z wyfrezowanej szczeliny.

    Obawiam się, że gdybym użył pasków o długości równej szerokości stopnia
    (prawie 100 cm) to będzie to zdecydowanie za jasno - ponad 4W na stopień.

    Wolałbym nie używać ściemniacza PWM.

    --
    MN

  • 2. Data: 2016-02-21 14:03:54
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Wolałbym nie używać ściemniacza PWM.

    Nie musisz. Możesz zasilić niższym napięciem. Lub połączyć dwie sekcje
    szeregowo, ale to może być za ciemno.
    Wojtek

  • 3. Data: 2016-02-21 15:51:46
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 21 lutego 2016 09:50:36 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > Obawiam się, że gdybym użył pasków o długości równej szerokości stopnia
    > (prawie 100 cm) to będzie to zdecydowanie za jasno - ponad 4W na stopień.

    Ja wpialem szeregowo maly oporniczek - myslalem, ze bedzie sie grzal albo
    cos ale jest zimny, LEDy swieca 3-4-5 x slabiej niz normalnie i pobieraja tyle
    samo mniej pradu. Uzywam 5 lat codziennie po ~8h - dziala :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2016-02-21 18:39:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 21.02.2016 o 09:50, Marcin N pisze:
> [...]
    >
    > Obawiam się, że gdybym użył pasków o długości równej szerokości stopnia
    > (prawie 100 cm) to będzie to zdecydowanie za jasno - ponad 4W na stopień.

    najpierw spróbuj, potem mnie wyśmiej. Wiesz jak wygląda układ do
    zasilania diody z 230V bez zaislacza? Prąd/napięcie jest ograniczane
    przez szeregowy kondensator i rezystor, i podawane na DWIE diody w
    połączeniu PRZECIWNIE równoległym. to działa i takie paski diodowe
    świecą dobrze i stabilnie. nie za jasno.
    zaraz dam fotki
    ToMasz

  • 5. Data: 2016-02-21 18:47:43
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    w normalnym świetle około nastu wat z led
    http://zapodaj.net/1b65938424710.jpg.html

    w całkowitej ciemności
    http://zapodaj.net/c5dbaa06fd92e.jpg.html

  • 6. Data: 2016-02-21 19:47:05
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 21.02.2016 o 18:39, ToMasz pisze:

> [...]
    > połączeniu PRZECIWNIE równoległym. to działa i takie paski diodowe
    > świecą dobrze i stabilnie. nie za jasno.

    230V, taśma ledowa, schody, możliwe zalanie, dostęp dla małych,
    raczkujących dzieci - jakoś mi się to nie widzi
    lepiej zasilacz z regulacja napięcia, ewentualnie opornik.
    Skracanie taśmy może nie być estetyczne...

  • 7. Data: 2016-02-23 03:45:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-02-21 o 18:39, ToMasz pisze:

> [...]
    > połączeniu PRZECIWNIE równoległym. to działa i takie paski diodowe
    > świecą dobrze i stabilnie. nie za jasno.

    Świecić będą i tu nic odkrywczego nie napisałeś.
    Jednak takie rozwiązanie stwarza śmiertelne zagrożenie na skutek
    możliwości porażenia prądem oraz zagrożenie pożarowe. Z chwilą przebicia
    kondensatora na ograniczających prąd rezystorach tj. zarówno na Twoim,
    dodanym rezystorze jak i rezystorach znajdujących się na pasku diodowym,
    wydzieli się duża ilość energii w postaci ciepła.
    Najlepsze rozwiązanie podał Adam, czyli wpięcie szeregowe rezystora.
    Oczywiście dotyczy to krótkich odcinków pasków LED-owych. W przypadku
    dłuższych odcinków także ten "patent" będzie działał, ale moc wydzielana
    na rezystorze będzie proporcjonalnie większa.

  • 8. Data: 2016-02-23 15:50:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najlepsze to jest PWM bo daje mozliwosc plynnej regulacji bez strat mocy. Po nim jest
    regulowane zrodlo pradowe ale pojawia sie straty mocy czyli cieplo. Dodatkowy opornik
    jest teoretycznie najtanszy ale jak jest kilka paskow led to kazdy powinien miec swoj
    i takie tanie nie bedzie na dodatek dojdzie dodatkowa praca zwiazana z dobraniem
    wartosci i odpowiedniej mocy. Tanie to sa oporniki 0,125W i 0,25W.