    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
    Date: Mon, 1 Nov 2010 12:08:49 +0100

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:ialues$864$1@inews.gazeta.pl...

    > W nowo budowanym domu inwestor zastosuje ogrzewanie podłogowe w kuchni ,
    > przedpokoju i łazience. W łazience będzie także grzejnik. W innych
    > pokojach normalne grzejniki.

    Inwestor to ten, który inwestuje budując, czyli Ty.
    Ten, który fizycznie buduje to wykonawca lub deweloper :)

    > Ogrzewanie to piec na ekogroszek z podajnikiem.
    >
    > Chciałbym jeszcze kazać zamontować ogrzewanie podłogowe w salonie.
    > Dlaczego ?
    >
    > W przedpokoju i kuchni będą kafelki. W salonie natomiast miały być panele.
    > Jednakże stwierdziłem że brzydko by chyba wyglądało połączenie
    > kafle-panele-kafle , a dodatkowo trzeba by jeszcze zrobić dodatkowy pas
    > kafli obok kominka ...

    Jeżeli chcesz kafle w pokoju to tylko z podłogówką, bo będziesz miał zimno
    od podłogi.
    W przypadku paneli czy parkietu także można zamontować podłogówkę.

    > Jak reguluje się podłógówkę wodną ? Jest do nie jakiś termostat ?

    Do podłogówki są specjalne termostaty RTL. Różnią się tym od termostatów
    grzejnikowych, że nie mierzą temperatury powietrza w pomieszczeniu lecz
    mierzą temperaturę wody powrotnej i utrzymują jej stałą temperaturę, dzięki
    czemu przez podłogówkę przepływa woda o w miarę stałej temperaturze.
    Jednak najlepszym rozwiazaniem jest zastosowanie zaworu mieszającego. Taki
    zawóre mieszający powoduje, że woda sobie krąży w kółko w obiegu podłogówki
    i do tego obiegu podmieszana jest gorąca woda w takiej ilości, aby utrzymac
    temperaurę wody krążącej w obiegu podłogówki na stałym, obniżonym poziomie.
    W przypadku mieszacza regulowanego ręcznie ustalany jest poziom temperatury
    procentowo. Przykłądowo ustawiamy zawór na 4 co odpowiada 40% temperatury
    wejściowej. Jezeli temperatura wejściowa wynosi 70stC to w obiegu podłogówki
    ustala się wartość 40% z 70stC czyli ok. 28stC. Jeżeli temperatura wody na
    wejściu podniesie się do 90stC to w obiegu podłogówki uzyskamy ok. 36stC.
    Oczywiście są to tylko przybliżone wartości, ponieważ na temperaturę
    wynikową ma wpływ kilka czynników.

    Są też zawory mieszające termostatyczne, które samoczynnie się przymykają
    lub otwierają utrzymując w obiegu temperaturę wody na stałym , zadanym
    poziomie, niezależnie od temperatury wody zasilającej.

    Są też zawory mieszające sterowane siłownikami elektrycznymi. Tu możemy
    precyzyjnie mierzyć temperaturę podłogi czy wody w obiegu i sterować tak
    zaworem, aby utrzymać tę temperaturę na stałym poziomie.

    Jak to wszystko teraz wszystko powiązać.
    Tworzymy 2 podstawowe obiegi wodne.

    1. Obieg podłogówek. Tu montujemy zawór mieszający ręczny (najtańszy),
    termostatyuczny (nieco droższy) lub sterowany siłownikiem (najdroższe, ale
    najlepsze rozwiązanie. Ten obieg zasilamy oddzielną pompą i zasila on
    wszystkie podłogi.

    2. Obieg grzejników powinien być zasilany drugą pompą. Tworzymy go zasilając
    bezpośrednio wodą z kotła lub poprzez drugi zawór mieszający. Ponieważ
    podłoga w łazience może mieć wyższą temperaturę jak w pokojach, a wręcz
    nawet jest to wskazane to możemy z tego obiegu zasilić także podłogówkę w
    łazience, tylko w obiegu tej podłogówki musimy zamontować zawór RTL.

    Teraz podstawowa zasada.
    Podłoga powinna posiadać stałą temperaturę i nie może ona przekroczyć 28stC.
    Jeżeli straty cieplne budynku pozwalają, aby przy danej temperaturze zapenić
    temperaturę w pomieszczeniach na odpowiednim, komfortowym poziomie w
    największe mrozy to podłogówka moze stanowić jedyne źródło ogrzewania.
    Podłogówka nie wymaga dodatkowych sterowników pokojowych, ponieważ posiada
    cechę samoregulacji tzn. utrzymuje prawie stałą temperaturę w pomieszczeniu.
    Czasami wspomaga się ją termostatami pogodowymi, które podczas zmiany
    temperatury na zewnątrz zmieniają temperaturę wody zasilającej tę
    podłogówkę. W ten sposób kompensuje się wahania temperatur i utrzymuje się
    idealnie stabilną temperaturę w pomieszczeniach.

    Jeżeli robimy układ mieszany to podłogówka powinna mieć stała temperaturę, a
    grzejniki powinny być natomiast traktowane jako wspomagające podłogówkę,
    doregulowujące i stabilizujące temperaturę w pomieszczeniach.

    Niestety przy samej podłogówce zapomnij o dobowych obniżaniach temperatur w
    celu zaoszczędzenia energii, ponieważ ich bezwładność jest zbyt duża.
    Można natomiast zestroić układ podwójny podłogówka + grzejniki w taki sposób
    aby podłoga utrzymywała stałą temperatrę zapewniającą minimalną temperaturę
    w pomieszczeniu np. na poziomie 16-18stC a grzejnikami można wtedy sterować
    obniżaniem i podwyższaniem temperatury.

    Pamiętaj, że podłogówka wymaga dobrego zaprojektowania i wykonania obliczeń.
    Osoba, która ją wykonuje musi się na tym znać i wiedzieć jak się ją
    projektuje. W przeciwnym razie podłogówka może być nieskuteczna lub też
    przynieść problemy zdrowotne na skutek przegrzania.
    Niestety to właśnie dzięki osobom, które budowały instalkacje podłogowe nie
    mając o tym pojęcia podłogówka zyskała wiele negatywnych, aczkolwiek
    niesłusznie opinii.