    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Proponuję zrobić zakłady
    Date: Thu, 17 Sep 2020 17:55:06 +0200

    2020-09-17 o 07:41 -0700, Kadar Oszmanski napisał:
    > Właśnie wróciłem od notariusza. Byłem umówiony z notariuszem
    > i właścicielami na 12.00. Jak wytłumaczył mi prawnik, z którym
    > byłem umówić się na 12.00, to nie znaczy, że jestem umówiony
    > na 12.00 w rozumieniu innych nacji.

    A ściślej to byłeś umówiony dosłownie na 12:00, czy może raczej na
    "mediodia"? Bo jeśli to drugie, to - jeśli działa to jak we
    Francji - w domyśle wiadomo że chodzi o 13:00, bo o 12:00 każdy
    normalny człowiek je.

    > Cały akt został odczytany w takim tempie że ja nawet po polsku bym go
    > nie zdążył przeczytać a cóż dopiero po hiszpańsku.

    To chyba standard notarialny - tak samo miałem zarówno z francuskimi
    jak i polskimi notariuszami. No ale za każdym razem upomniałem się
    wcześniej o projekt, żebym sobie na spokojnie przeanalizował i zgłosił
    ew. zastrzeżenia. W dniu podpisania dokładnie wiedziałem, co podpisuję i
    dlaczego.

    > Cały czas gdy czytał patrzył na prawnika na mnie nawet nie spojrzał.
    > Z politowaniem pokazał palcem gdzie mam się podpisać
    > i oddać czek.

    No bo jak inaczej, jak się ma przed sobą analfabetę? I to jeszcze
    takiego, co to z prawnikiem się przemieszcza. :)

    > Tak, czek. Tu nadal obowiązującą formą płatności
    > są czeki.

    We Francji też - tzn. tak ogólnie, bo akurat w przypadku nieruchomości
    to nie. Ale to źle? W wielu przypadkach bardzo wygodna forma płatności.
    Gorzej w Polsce: musisz we własnym zakresie dogadać się ze sprzedającym
    i kombinować albo jakimś ekspresowym przelewem na parkingu przed
    notariuszem, albo tachać walizkę banknotów. Jeśli o Francję chodzi
    natomiast, to tutaj standardem w transakcjach dot. nieruchomości jest,
    że notariusz występuje w charakterze escrow. Wg. mnie to jest
    optymalne rozwiązanie.

    > Nie mam aktu, nie mam czeku - czyli pieniędzy.

    Aktu nie dostajesz od ręki. Tak ma być. Powinieneś natomiast dostać
    zaświadczenie od notariusza, w którym jest napisane "Pan Kadar dn.
    dzisiejszego zakupił nieruchomość xyz za kwotę abc". To pozwoli ci np.
    zamówić łącze telefoniczne czy inne media. Zapytaj prawnika - może on to
    dostał.

    > Jeśli mam dom to znowu Hiszpanie mnie zaskoczą. Jeśli nie mam niczego
    > to już tylko palnąć sobie w łeb a świat jest wszędzie taki sam.

    Nie panikuj. Będzie dobrze.

    Mateusz