  • 11. Data: 2016-11-04 18:09:48
    Temat: Re: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 4 listopada 2016 17:36:42 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Nie rozumiemy się.
    > Nie piszę o kablach idących w ziemi od licznika do skrzynki w domu, ale
    > o krótkich przewodach w samej skrzynce.

    Może oni mieli podobnie jak ja, robiłem kapitalkę w mieszkaniu i z klatki
    do mieszkania mam 5x10mm2, bo był tańszy jak "czwórka" gdyż w sklepie
    mieli ostatni kawałek ze szpulki i ucieszyli się, że ktoś toto zabrał :>

    L.

  • 12. Data: 2016-11-04 19:09:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > Nie rozumiemy się.
    > Nie piszę o kablach idących w ziemi od licznika do skrzynki w domu, ale
    > o krótkich przewodach w samej skrzynce.

    Tu można dorobić taką ideologię, że chodzi o to samo, co z tym śniegiem.
    W skrzynce *zwłaszcza* nie powinno się grzać -- kabli zagęszcznie duże,
    a ciepło nie ma gdzie uchodzić. A że przewody krótkie, to nie ma co tych
    kilku złotych żałować.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2016-11-04 22:26:30
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > W skrzynce *zwłaszcza* nie powinno się grzać -- kabli zagęszcznie duże,
    > a ciepło nie ma gdzie uchodzić. A że przewody krótkie, to nie ma co tych

    Jednakże normy mówią, że 4 mm2 nie będą grzały się na tyle, żeby był to
    kłopot, czemu więc dawać grubsze, skoro nie ma powodu?

    No chyba, że rzeczywiście akurat była promocja, albo zostały resztki z
    innej budowy (co wydaje się wielce prawdopodobne).

    --
    MN

  • 14. Data: 2016-11-04 22:37:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 4 listopada 2016 22:26:38 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > No chyba, że rzeczywiście akurat była promocja, albo zostały resztki z
    > innej budowy (co wydaje się wielce prawdopodobne).

    Ja jak montuję rozdzielnicę to za każdym razem dziwię się, że takie grube
    "dziury" mają na tych złączach śrubowych listwy PE i N. Nawet w mikrej
    puszce na kilka modułów. Może ludzie montują tam przewody 10mm2
    żeby tą dziurę jakoś zapełnić, bo jak podepniesz przewód 1,5mm2
    to wygląda to cholernie rachitycznie...

    L.

  • 15. Data: 2016-11-04 22:59:33
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-11-04 o 22:37, Lisciasty pisze:

> [...]
    > puszce na kilka modułów. Może ludzie montują tam przewody 10mm2
    > żeby tą dziurę jakoś zapełnić, bo jak podepniesz przewód 1,5mm2

    W mojej skrzynce odwrotnie - do listew N i PE w sam raz wchodzą 4 mm2,
    10 mm2 nie mają tam szans.

    --
    MN

  • 16. Data: 2016-11-04 23:07:18
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu piątek, 4 listopada 2016 13:43:50 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:
    > Ja bym chciał tak jak oni mają, wszedzie grube piony wtedy bym się nie
    > bał że naprawię coś w mieszkaniu a na wejściu do mieszkania upalą się
    > cienkie przewody bo baba pomyśli był elektryk to teraz hulaj dusza.
    > Trzy prodiże on.

    Włączy te trzy prodiże i wyskoczy bezpiecznik odpowiednio dobrany.
    Nic się nie stanie.

    --
    bajcik

  • 17. Data: 2016-11-04 23:52:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > Jednakże normy mówią, że 4 mm2 nie będą grzały się na tyle, żeby był to
    > kłopot, czemu więc dawać grubsze, skoro nie ma powodu?

    Ale jaki kłopot? Że się izolacji coś stanie? Czy że będzie za gorąco?
    Może o spadek napięcia chodzi? Czy o to, że się energia marnuje?

    Im grubszy przewód, tym lepiej -- co do tego nie ma wątpliwości.
    Są oczywiście pewne granice rozsądku, miedziana sztaba grubości
    węgierskiego salami na pewno je przekracza. To co się stosuje,
    i co jest przyjęte za normę, to pewnien kompromis. W przypadku kabli
    puszczonych w ścianie przynajmniej nie ma kłopotu z grzaniem, ciepło
    się rozproszy. Więc te wiszące w skrzynce lepiej gdy są grubsze.
    I nie ma co pytać o powód. Jest jak z psem, który to i owo sobie
    liże -- bo może, ten powód mu wystarcza.

    Jarek

    --
    Ostrożnie mijaj Kalisz.

  • 18. Data: 2016-11-05 00:06:16
    Od: collie <c...@v...pl>

    > Jest jak z psem, który to i owo sobie
    > liże -- bo może, ten powód mu wystarcza.

    Nie, nie. Stare polskie przysłowie powiada: pies jak
    nie ma co robić, to sobie jaja liże. Ot co.

    --
    collie

  • 19. Data: 2016-11-05 00:35:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    collie nie miał co robić, więc napisał:

    > Nie, nie. Stare polskie przysłowie powiada: pies
    > jak nie ma co robić, to sobie jaja liże. Ot co.

    E tam. Ja słyszłem, że z wymienionego powodu.

    Jarek

    --
    -- A tartak?
    -- A tar... A tartak to ty sobie weź tyż za darmo...

  • 20. Data: 2016-11-05 07:20:12
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > puszczonych w ścianie przynajmniej nie ma kłopotu z grzaniem, ciepło
    > się rozproszy. Więc te wiszące w skrzynce lepiej gdy są grubsze.

    Sam widzisz. Piszesz o granicach rozsądku. Piszesz o kompromisach.
    A zaraz potem "im grubsze tym lepiej". O ile lepiej? Co poprawiają?
    Jakie realne korzyści przynoszą?

    I skoro w skrzynce, gdzie odcinek ma 30 cm - warto dać grubsze niż
    norma, to czemu nie warto dać grubszych od normy w ścianach? Czyżby nie
    warto było, ko te korzyści są jednak bardziej iluzoryczne niż się wydaje?

    Przed rozpoczęciem wątku konsultowałem się z dużym fachowcem od
    elektryki. Uważa, że skoro norma mówi "daj 4mm" to mówi to z
    wystarczającym marginesem bezpieczeństwa i żadne poprawianie normy nie
    jest do niczego potrzebne.

    --
    MN