    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Rury c.w.u.
    Date: Tue, 4 Aug 2020 20:07:47 +0200

    Pan Maciek w domku letniskowym kładzie nowe rury do wody użytkowej:

    > Mam tam bojler i wychodzi mi obecnie około 10m rur do najbardziej
    > oddalonego punktu. Na tym odcinku będą 2 punkty poboru wody (zlew
    > w kuchni i umywalka w łazience), a na końcu będzie trzeci (prysznic).
    > Jaką średnicę rur zastosować, przy założeniu, że dobrze by było nie
    > spuszczać w prysznicu pół godziny wody, żeby poleciała ciepła?

    Warto zacząć od prostego rachunku. Najbardziej typowa rura pół cala
    (or compatible) ma pojemność 0,1 litra na metr. Czyli tu mamy litr.
    Typowy wytrysk natrysku to 0,1-0,2 l/s. Zatem nie pół godziny, ale
    5-10 sekund. Najgrubsze sensowne rursko to 3/4 cala -- 2,75 raza
    większy przekrój. Czyli jakieś 15-30 sekund. Wniosek: nie ponemność
    (geometryczna) rur powoduje, że długo leci chłodna woda. Ważne jest,
    by to co otacza wodę, miało małą pojemność cieplną. Rury plastikowe
    tak mają. Na okoliczność ponownego odkręcenia kranu po pewnym czasie,
    warto je wrazić w przeznaczona do tego otulinę z gąbki.

    Jarek

    --
    Lufa jest to nagwintowany słup powietrza otoczony żelazem.