    From: i...@g...pl
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Siatka przed nornicami?
    Date: Mon, 23 Mar 2009 04:58:59 -0700 (PDT)

    On 23 Mar, 00:50, kpawlak <kpawlak/./\"wytnij.to\"/...@asme.pl> wrote:

    > Wspaniala podpowiedz, pani Ikselko! Teraz tylko musze upolowac cegly z
    > rozbiorki - i do dziela...!

    Tylko weź pod uwagę, że kiedy zimą to wszystko zamarznie,
    ziemia=bryła_lodu rozsadzi Ci murek. Musisz wewnątrz obłożyć pionowe
    ściany styropianem, który podziała równocześnie jako warstwa
    izolacyjna i ściśliwa.
    To akurat sprawdziłam juz w praktyce - mam od lat iglaki w ceglanym
    pojemniku na tarasie, którego dno stanowi sufit nad zejściem do
    szklarni (szklarnia jest posadowiona poniżej poziomu gruntu, schodzi
    się do niej po schodach) - nic się nie dzieje jeśli chodzi o ew.
    rozsadzanie mrozowe właśnie dzięki styropianowi otaczającemu bryłę
    ziemi, gdzie rosną iglaki w tym pojemniku - jest to rodzaj ceglanej
    prostokątnej donicy wkomponowanej w ceglaną barierkę tarasu, o wym.
    m.w. 1,2mx1,0cm. Betonowe jej dno (poziome, zalewane i zbrojone) ma
    wywiercony otwór odpływowy, na to (i na ściany) styropian z dziurą w
    dnie, w którą wsunęłam lejek plastikowy z wężykiem uchodzącym do
    otworu odpływowego w dnie betonowym, osadzone jest to w piasku
    wsypanym na styropian, powierzchnia piasku uformowana jest w kształt
    leja dla lepszego odpływu - czytaj dalej.
    Na całość (piasek i ściany) gruba folia, która w dnie otworem pasuje
    do lejka (przyklejona do tego lejka szczelnie w miejscu, gdzie
    pokrywają się otwory).
    Folia wystaje przy sciankach ponad wsypane podłoże, ale tego nie
    widać, bo ścianki są wykończone wystającymi nieco poza nie okapnikami
    ceramicznymi i już zakryte przez iglaki.
    Wyszło super - mój własny pomysł. Nazywam to czasem wiszącym ogrodem
    Semiramidy :-)
    Konstrukcja ma już 14 lat i wszystko pięknie działa, nic nie pęka, nic
    nie zamokło (cegła jest bardzo nasiąkliwa, nawet klinkier, kiedy długo
    działa woda - przy nadmiarze wody opadowej z wężyka poprowadzonego pod
    kwietnikiem na zewnątrz w niewidocznym miejscu cieknie sobie
    czyściutka woda (przefiltrowana, bo zapomniałam napisać, że w lejku
    umieściłam włókninę).

    > Uklony - wiosenne!

    Nawzajem. Życzę powodzenia.