    From: witek68 <w...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Taras na gruncie i mur oporowy z klinkieru - jak ?
    Date: Tue, 21 Apr 2009 13:27:12 -0700 (PDT)

    On 21 Kwi, 19:19, cyber_no_@_spam_sarocom.net wrote:

    > zapytam przy okazji.. czy taka impreza wymaga zgloszenia/pozwolenia na
    > budowe ?

    z tego co pamiętam - na taras ziemny (nasyp na gruncie) nie trzeba
    pozwolenia, na murki oporowe do chyba 0,5, czy 0,7 metra też nie - ale
    nie jestem tego pewny

    wyższe murki powinien zaprojektować konstruktor

    A nie lepiej to zrobić tak:

    sypiemy kupę ziemi tam gdzie chcemy mieć taras, wyrównujemy, ubijamy,
    siejemy trawę, skarpy formujemy tak, aby się nie osypywały, siejemy
    trawę (tam gdzie nam zależy na oszczędności miejsca - skarpy naturalne
    zajmują go sporo, budujemy stromą skarpę i kładziemy tam płyty
    ażurowe, lub budujemy "murek" z cegły - ażurowy

    ja zrobiłem taki murek ze zwykłej cegły, posadziłem w otworach
    pomiędzy cegłami jakieś skalniaki i po trzech latach to wszystko
    fajnie zarosło, tak, że prawie nie widać cegły - nawet jak cegła się
    rozsypie to roślinki utrzymają skarpę na swoim miejscu - tym bardziej,
    że nie jest wysoka.

    "fundament" tego murku to jakieś pustaki betonowe zakopane w gruncie -
    jak na razie wszystko stoi. Jedynie żałuję tego, że do zaprawy
    murarskiej nie dodałem jakiegoś środka "antyzamrożeniowego", ale na
    razie jest OK

    pozdrawiam

    Witek