  • 1. Data: 2009-04-20 13:50:37
    Temat: Taras na gruncie i mur oporowy z klinkieru - jak ?
    Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl>

    Przymierzam się do budowy tarasu. Taras pokryty będzie brukiem
    klinkierowym.w związku z tym, że teren od domu obniża się (ok. 0,5m na
    krawędzi tarasu), trzeba wykonać mur oporowy. Mur ma być zbudowany z cegły
    klinkierowej lub wykończony cegłą klinkierową. Mur oporowy zamierzam wykonać
    na fundamencie betonowym. Podłoże gliniasto-piaszczyste.
    Mam pewne wątpliwości:
    1. Czy mur oporowy wykonać z betonu i domurowac z zewnątrz klinkier, czy
    wystarczy klinkier np. ze zbrojeniami od fundamentu
    2. Czy mur oporowy musi być izolowany od wewnątrz (co z wodą, która
    przesiąknie przez nawierzchnie, czy będzie powodowac wykwity) ?
    3. Co z wodą, która może się gromadzić wewnątrz muru - chyba trzeba dać
    jakies przepusty (pod spodem gliniasto-piaszczyste podłoże) ?
    4. Czy mur oporowy może być z dziurawki (grozi rozsadzanie przez mróz przy
    nieszczelnościach, czy nie ? ), czy raczej cegła pełna ?

    Temat tarasu dopiero rozpracowuję , ale budowa nauczyła mnie, że szczegóły
    są ważne, dobrze zrobione jest zwykle drogie i trzeba wszsytkiego samemu
    dopilnować.

    Dziękuje za pomoc
    Adam

  • 2. Data: 2009-04-20 17:35:02
    Temat: Re: Taras na gruncie i mur oporowy z klinkieru - jak ?
    Od: czupakabra <s...@g...pl>

    On 20 Kwi, 15:50, "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > 1. Czy mur oporowy wykonać z betonu i domurowac z zewnątrz klinkier, czy
    > wystarczy klinkier np. ze zbrojeniami od fundamentu
    - możesz również obłożyć okładziną klinkierową (np cegła ręcznie
    formowana cięta na pół)
    > 2. Czy mur oporowy musi być izolowany od wewnątrz (co z wodą, która
    > przesiąknie przez nawierzchnie, czy będzie powodowac wykwity) ?

    - woda nie może dostawać się do mury - stale przesiąkając osłabi mur -
    w konsekwencji będzie groziło zawaleniem. Również może być przyczyną
    wykwitów.

    > 3. Co z wodą, która może się gromadzić wewnątrz muru - chyba trzeba dać
    > jakies przepusty (pod spodem gliniasto-piaszczyste podłoże) ?

    - j.w. - woda nie może "gromadzić się" w murze

    > 4. Czy mur oporowy może być z dziurawki (grozi rozsadzanie przez mróz przy
    > nieszczelnościach, czy nie ? ), czy raczej cegła pełna ?

    - j.w. jeżeli dostanie się woda - a bez izoloacji przeciwwodnej się
    dostanie - mur będzie "martwy"
    pozdrawiam
    Sebastian

  • 3. Data: 2009-04-21 16:31:52
    Od: "McBeth" <m...@p...pl>

    >- j.w. jeżeli dostanie się woda - a bez izoloacji przeciwwodnej się
    >dostanie - mur będzie "martwy"
    No więc aktualnie mam koncepcję roboczą taką, by na fundamencie
    (posadowionym poniżej przemarzania) zmieścić ściankę (zbrojoną?) z bloczków
    i od zewnątrz domurować ściankę z klinkieru. U dołu, nad gruntem dac
    przepusty i wodę odprowadzać na zewnątrz. Zastanawiam się, czy łączenie
    bloczki-klinkier wypełnić zaprawą, czy dać dylatację np. 2cm i otwory
    odwadniające tę dylatację u dołu. Chyba ten drugi pomysł lepszy. Ścianka z
    bloczków przejmowałaby napór piasku wewnątrz tarasu. Chyba należałoby ją też
    zaizolować przeciwwilgociowo od strony piasku.

    Pozdrawiam
    Adam

  • 4. Data: 2009-04-21 17:19:44
    Od: cyber_no_@_spam_sarocom.net

    > Przymierzam się do budowy tarasu.
    zapytam przy okazji.. czy taka impreza wymaga zgloszenia/pozwolenia na
    budowe ?

    --
    Robert CyberM

  • 5. Data: 2009-04-21 20:18:22
    Od: witek68 <w...@g...com>

> [...]
    > Przymierzam się do budowy tarasu. Taras pokryty będzie brukiem
    > klinkierowym.w związku z tym, że teren od domu obniża się (ok. 0,5m na

    to ile ten taras będzie miał wysokości ponad poziom terenu? pół metra?

> [...]
    > 1. Czy mur oporowy wykonać z betonu i domurowac z zewnątrz klinkier, czy
    > wystarczy klinkier np. ze zbrojeniami od fundamentu
    daj klinkier, wymuruj ażurowo, pochyl go w kierunku tarasu - będziesz
    miał skalniak

    > 2. Czy mur oporowy musi być izolowany od wewnątrz (co z wodą, która
    > przesiąknie przez nawierzchnie, czy będzie powodowac wykwity) ?
    lity mur - tak, powinien być izolowany, ale jak to będzie z cegły
    klinkierowej to nie szalałbym z tym

    > 3. Co z wodą, która może się gromadzić wewnątrz muru - chyba trzeba dać
    > jakies przepusty (pod spodem gliniasto-piaszczyste podłoże) ?
    powinno się robić drenaż przechodzący pod murem - do odprowadzenia
    wody, który może się tam zgromadzić - od strony tarasu - czyli
    przepusty pod murem co metr, 1,5 m.

    > 4. Czy mur oporowy może być z dziurawki (grozi rozsadzanie przez mróz przy
    > nieszczelnościach, czy nie ? ), czy raczej cegła pełna ?
    raczej cegła pełna

    > Dziękuje za pomoc
    > Adam

    pozdr.
    WB

  • 6. Data: 2009-04-21 20:27:12
    Od: witek68 <w...@g...com>

    On 21 Kwi, 19:19, cyber_no_@_spam_sarocom.net wrote:

    > zapytam przy okazji.. czy taka impreza wymaga zgloszenia/pozwolenia na
    > budowe ?

    z tego co pamiętam - na taras ziemny (nasyp na gruncie) nie trzeba
    pozwolenia, na murki oporowe do chyba 0,5, czy 0,7 metra też nie - ale
    nie jestem tego pewny

    wyższe murki powinien zaprojektować konstruktor

    A nie lepiej to zrobić tak:

    sypiemy kupę ziemi tam gdzie chcemy mieć taras, wyrównujemy, ubijamy,
    siejemy trawę, skarpy formujemy tak, aby się nie osypywały, siejemy
    trawę (tam gdzie nam zależy na oszczędności miejsca - skarpy naturalne
    zajmują go sporo, budujemy stromą skarpę i kładziemy tam płyty
    ażurowe, lub budujemy "murek" z cegły - ażurowy

    ja zrobiłem taki murek ze zwykłej cegły, posadziłem w otworach
    pomiędzy cegłami jakieś skalniaki i po trzech latach to wszystko
    fajnie zarosło, tak, że prawie nie widać cegły - nawet jak cegła się
    rozsypie to roślinki utrzymają skarpę na swoim miejscu - tym bardziej,
    że nie jest wysoka.

    "fundament" tego murku to jakieś pustaki betonowe zakopane w gruncie -
    jak na razie wszystko stoi. Jedynie żałuję tego, że do zaprawy
    murarskiej nie dodałem jakiegoś środka "antyzamrożeniowego", ale na
    razie jest OK

    pozdrawiam

    Witek

  • 7. Data: 2009-04-22 06:58:49
    Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl>

    > to ile ten taras będzie miał wysokości ponad poziom terenu? pół metra?
    Tak mniej więcej

    >daj klinkier, wymuruj ażurowo, pochyl go w kierunku tarasu - będziesz
    >miał skalniak
    Skalniak nie pasuje do 'koncepcji artystycznej' ;-). Ma być pełny, pionowy
    murek.

    >przepusty pod murem co metr, 1,5 m.
    Tak planuję.

    >raczej cegła pełna
    Zastanawiam się, czy nie wymurować tego murku z bruku klinkierowego - pełny,
    wodoodporny i ... tańszy od pełnej cegły.

    Pzdr.
    Adam

  • 8. Data: 2009-04-22 07:53:39
    Od: witek68 <w...@g...com>

    On 22 Kwi, 08:58, "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> wrote:

    > Tak mniej więcej

    czyli nie wysoko, jeżeli jednak ma to być pionowy murek i na przykład
    taras jest usypany niedawno to bym dobrze się zastanowią nad
    konstrukcją tego murku - poradź się jakiegoś projektanta, nie kosztuje
    to dużo...

> [...]
    >
    > Zastanawiam się, czy nie wymurować tego murku z bruku klinkierowego - pełny,
    > wodoodporny i ... tańszy od pełnej cegły.

    jeżeli jest tańszy od cegły i wodoodporny to ja bym się nie
    zastanawiał, niema lepszego materiału (chyba, że jakieś ładne
    kamienie)

    > Pzdr.
    > Adam

    pozdrawiam WB

  • 9. Data: 2009-04-22 08:06:22
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Kwi, 09:53, witek68 <w...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > jeżeli jest tańszy od cegły i wodoodporny to ja bym się nie
    > zastanawiał, niema lepszego materiału (chyba, że jakieś ładne

    A np. coś takiego?:
    http://www.joniec.pl/palisady.php

  • 10. Data: 2009-04-22 12:31:26
    Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl>

> [...]
    >taras jest usypany niedawno to bym dobrze się zastanowią nad
    >konstrukcją tego murku - poradź się jakiegoś projektanta, nie kosztuje
    Najpierw będzie wymurowany murek (narożnik z ramionami 4m i 5m, w kształcie
    'L') a potem wypełniony pospółką, podsypką i bruk. Pozostałe ściany tarasu
    to wnęka (podcień) domu.

    Nie wiem jakiego nacisku wypełnienia tej konstrukcji na ścianki mogę się
    spodziewać. sądziłem, że bloczki wytrzymają, ewentualnie dać parę zbrojeń
    poziomo 'w fugę'.

    Pozdrawiam
    Adam