    From: "HANA" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Trwałość domów gotowych
    Date: Fri, 2 Jan 2009 15:01:56 +0100

    Użytkownik "Grzegorz Brycki" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gjaklf$ju0$1@news3.onet...
    > Witam,
    >
    > Tzw. "domy gotowe wysokiej jakości" czyli ściany mają warstwy od zewnątrz:
    >
    > - tynk,
    > - styropian,
    > - OSB3 12mm,
    > - szkielet z KVH + wełna
    > - folia
    > - OSB3 12mm
    > - Płyta G-K
    >
    > Ile takie domy, a podobno jest ich ok 20% domów w Niemczech i Austrii,
    > wstrzymują? Czy te 100 lat te domy pociągną? Ktoś coś wie?

    Trudno ocenic jak dlugo wytrzymaja materialy typu OSB, wszystko sa to
    rozwazania teoretyczne gdyz te materialy sa od niedawna na rynku (tzn.
    kilkanascie lat)
    Wiktorianskie domy w stanach budowane na zasadzie kanadyjczykow maja i po
    200 lat sa podjadane przez termity i inne stworzenia ale ciagle stoja.
    Sadze ze przy zachowaniu pewnych podstawowych zasad zabezpieczenia scian i
    materialow z jakich sa robione oraz technologii wykonania 100 lat to pewnik.

    > Pytanie dodatkowe: dlaczego nie używają OSB4 22mm? Czy to by nie wydłużyło
    > dramatycznie żywotności i sztywności np. ścian wewnętrznych?
    W tej firmie sciana zewnetrzna ma 3 X OSB 12 mm
    konstrukcyjnie to i tak przy tym przekroju drewna przerost formy nad
    trescia.
    ja stosuje 2 X 12 mm i to tez tylko ze wzgledu na poprawe sztywnosci warstwy
    wewnetrznej (wieszane szafek itp.)
    a zywotnosc 22 mm czy 12 mm jest taka sama ;-)

    > Pytam w kontekście domów poniżej ? 0,15 W (m2K) i firm typu PD2000.
    Tu znowu w w/w firmie lekka przesada
    od zewnatrz:
    tynk, styropian 15 cm , OSB 12mm, welna 16 cm, OSB 12 mm , plyta GK juz daje
    na poziomie K=0,12
    zwiekaszanie warstw ocieplenia jest ekonomicznie nieoplacalne.
    Z moich wyliczen najbardziej ekonomicznie jest 10 cm styropianu i reszta jak
    wyzej.
    pozdrawiam
    Andrzej

    Andrzej