  • 51. Data: 2022-08-17 11:25:58
    Temat: Re: Warto teraz sprzedać mieszkanie.
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-08-2022 o 07:58, ddddddddddddd pisze:

    > mieszkałem w wielkiej płycie

    Ja też.

    > i klatka nie była ogrzewana, strychu nie
    > było, a piwnice? Były ogrzewane, bo ogrzewały się ze strat z rur MPEC.

    Ano właśnie.
    A tak czy tak - nie szło zakręcić grzejników i nic nie płacić, za
    ogrzewanie części wspólnych i tak płaciłeś.
    O to mi chodziło.

  • 52. Data: 2022-08-17 11:29:33
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Werner Heisenberg jakiś czas temu roztropnie zauważył, że obserwacja
    > wpływa na obiekt obserwowany. To może być jednym z przykładów.

    > A tak przy okazji -- w nieogrzewanym pomieszczeniu pojęcie "mostka
    > termicznego" się rozmywa.

    Zobaczymy w praktyce za kilka lat.
    Mnie właśnie straszyli mostkami i zagrzybieniami związanymi z punktowo
    gorszym ociepleniem (w miejscu styku ze szkieletem, a nie z ociepleniem)
    w domku szkieletowym.

    Z założenia w zimie nie będzie ogrzewany przez 90% czasu.

    > Dlaczego?

    Zamknij dobrze utrzymane mieszkanie na 4 spusty i zobacz jak świetnie
    będzie wentylowane.....

  • 53. Data: 2022-08-17 13:24:33
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 17 August 2022 at 11:29:33 UTC+2, Cavallino wrote:

> [...]
    >
    > Z założenia w zimie nie będzie ogrzewany przez 90% czasu.

    > Zamknij dobrze utrzymane mieszkanie na 4 spusty i zobacz jak świetnie
    Wentylacja to rozcienczanie w powietrzu patogenów
    i wprowadzanie do pomieszczeń aktywnego tlenu, czyli ozonu, produkowanego z O2
    promieniowaniem slonecznym UV

    Niewietrzone mieszkania to na 90% szansa zachorowań na choroby płuc
    a gdy dodatkowa wilgoć, to pleśnie, grzyby, wilgoć w ścianach i
    lepiej wyburzyć niż remontować

    Bo jedyny remont to osuszanie i nowe tynki wapienne, bo jedynie wapno naturalnie
    dezynfekuje i usuwa toksyny i patogeny.

  • 54. Data: 2022-08-17 13:46:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Zobaczymy w praktyce za kilka lat.
    > Mnie właśnie straszyli mostkami i zagrzybieniami związanymi z punktowo
    > gorszym ociepleniem (w miejscu styku ze szkieletem, a nie z ociepleniem)
    > w domku szkieletowym.

    Ech, żeby tak przejmować się wszystkim tym, czym pany majstry straszą...

    > Z założenia w zimie nie będzie ogrzewany przez 90% czasu.

    Gdyby nie był przez 100% czasu, to w ogóle nie ma problemu. Tu trzeba
    zwrócić uwage na to, co dzieje się tuż po zakończeniu okresów składających
    się na pozostałe 10%. Chyba że pan majster spartaczył sprawę -- wtedy
    bardziej należy się bać ciąłego mieszkania zimą, niż zamknięcia sezonu
    jesienią.

    > Zamknij dobrze utrzymane mieszkanie na 4 spusty i zobacz jak świetnie
    > będzie wentylowane.....

    Zakładam jednak, że tam *jest* wentylacja, a nie tylko wietrzenie przy
    okazji otwierania któregoś ze spustów. Oczywiście w domu wyłączanym
    okresowo z użytkowania, właściwą jest wentylacja grawitacyjna, zrobienie
    mechanicznej nie wystarcza.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2022-08-17 14:02:14
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Ech, żeby tak przejmować się wszystkim tym, czym pany majstry straszą...

    To mi akurat klarował producent innego rodzaju szkieletu.
    Takiego w kształcie U (stalowego), do którego idzie do środka wełny
    napakować.

    > Gdyby nie był przez 100% czasu, to w ogóle nie ma problemu.

    Na razie tak właśnie pewnie będzie.

> [...]
    > się na pozostałe 10%. Chyba że pan majster spartaczył sprawę -- wtedy
    > bardziej należy się bać ciąłego mieszkania zimą,

    To domek letniskowy.

    > Oczywiście w domu wyłączanym
    > okresowo z użytkowania, właściwą jest wentylacja grawitacyjna,

    Czyli przy dobrych oknach i nieroszczelnieniu nie istnieje.
    O tym pisałem.

  • 56. Data: 2022-08-17 14:17:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > To mi akurat klarował producent innego rodzaju szkieletu.
    > Takiego w kształcie U (stalowego), do którego idzie do środka wełny
    > napakować.

    Poniekąd miał rację. Systemy ze stalowym szkieletem mogą w ogóle nie być
    przeznaczone do używania zimą (co nie znaczy, że dom należy jesienią
    zburzyć). Pakowanie wełny do środka półzamkniętego profilu nic nie zmieni,
    obojętnie jak dobrze by ta robota szła.

    > Na razie tak właśnie pewnie będzie.

    No to powinno być dobrze. Tak jak w tym nieużywanym mieszkaniu we bloku,
    co o nim na początku było.

    > To domek letniskowy.

    "Domek letniskowy" to chyba tak jak bielizna, co może mieć różne kolory,
    niekoniecznie biały. Ludzie stawiający taka chatę nie musza zakładać, że
    będa się tam pojawiać wyłącznie w okresie od 21 czerwca do 22 września.

    > Czyli przy dobrych oknach i nieroszczelnieniu nie istnieje.
    > O tym pisałem.

    Dobre okna nie stoją na przeszkodzie w zrobieniu dobrej wentylacji.

    --
    Jarek

  • 57. Data: 2022-08-17 14:39:35
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > No to powinno być dobrze. Tak jak w tym nieużywanym mieszkaniu we bloku,
    > co o nim na początku było.

    Tam akurat było o klatce, ogrzewanej przez ściany z tylko niektórych
    mieszkań.
    Chociaż w sumie mieszkania też to dotyczy. ;-)

    > "Domek letniskowy" to chyba tak jak bielizna, co może mieć różne kolory,
    > niekoniecznie biały. Ludzie stawiający taka chatę nie musza zakładać, że
    > będa się tam pojawiać wyłącznie w okresie od 21 czerwca do 22 września.

    Stąd te potencjalne 10%.

    > Dobre okna nie stoją na przeszkodzie w zrobieniu dobrej wentylacji.

    Wiadomo.
    Ale zazwyczaj w blokach oznaczają jej brak, bo nawiewu niet.

  • 58. Data: 2022-08-17 14:49:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Wiadomo.
    > Ale zazwyczaj w blokach oznaczają jej brak, bo nawiewu niet.

    W mieszkaniu budowanym za Gomułki miałem w kuchni nawiew.

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2022-08-17 14:54:48
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > W mieszkaniu budowanym za Gomułki miałem w kuchni nawiew.

    Ja też.
    Zawsze zatykany szmatami, bo wiało.
    Ale już później nawiewów nie było, zwłaszcza w blokach bez gazu.
    Ten nawiew to był obowiązkowy właśnie z tytułu spalania gazu, ale nawet
    w takim mieszkaniu z lat 80/90, już go nie pamiętam.

  • 60. Data: 2022-08-17 15:17:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Ja też.
    > Zawsze zatykany szmatami, bo wiało.

    Mój miał regulowaną kratkę, którą dało się zamknąć. Mieszkanie było
    "fabrycznie" wyposażone w jeden jedyny mebel. Taką szafkę kuchenną
    bez tylnej ścianki. Postawioną przy tym nawiewie. Zimą cugi latały
    przez tę szafkę, w zamyśle projektanków mogła więc ona służyć za
    lodówkę -- sprzęt w owych czasach jeszcze nieoczywisty na wyposażeniu
    domu.

    > Ale już później nawiewów nie było, zwłaszcza w blokach bez gazu.
    > Ten nawiew to był obowiązkowy właśnie z tytułu spalania gazu, ale
    > nawet w takim mieszkaniu z lat 80/90, już go nie pamiętam.

    Nie wiem jak w świetle przepisów wygląda obowiązkowość tego nawiewu, ale
    może ma znaczenie to, że na początku był tam gaz miejski z węgla, mocno
    trujący. Wracając do początków -- jeśli w nieużywamym i nieogrzewanym
    mieszkaniu pojawia się pleśń, to znaczy, że ono w ogóle słabo się nadaje
    do użytku. To na szczęście rzadkie dziś przypadki.

    --
    Jarek