  • 1. Data: 2021-06-24 13:13:47
    Temat: Wkrętarka udarowa - polecicie jakiś model do 600 zł?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Mam zieloną wkrętarkę Boscha na akumulatory 10.5V. W komplecie dwie
    baterie. Służy mi znakomicie od kilku lat, ale zacząłem się rozglądać za
    czymś mocniejszym.

    Polecicie mi jakieś modele 18V udarowe - które nie przeciążają
    nadgarstka? Idealnie, gdyby zmieściły się w cenie 600 zł z dwoma bateriami.

    A może lepiej zakrętarkę udarową z momentem ponad 150 Nm?

    --
    MN

  • 2. Data: 2021-06-24 14:21:22
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 24 czerwca 2021 o 13:13:45 UTC+2 Marcin N napisał(a):

    > Polecicie mi jakieś modele 18V udarowe - które nie przeciążają
    > nadgarstka? Idealnie, gdyby zmieściły się w cenie 600 zł z dwoma bateriami.
    >
    > A może lepiej zakrętarkę udarową z momentem ponad 150 Nm?

    hm... do czego ma to służyć, bo to 2 całkowicie różne urządzenia ;)

    do wiercenia betonu wolałbym zasilana z sieci, mocowanie wierteł SDS, udar
    pneumatyczny...

  • 3. Data: 2021-06-24 15:11:14
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 24.06.2021 o 14:21, WS pisze:

    > hm... do czego ma to służyć, bo to 2 całkowicie różne urządzenia ;)
    >
    > do wiercenia betonu wolałbym zasilana z sieci, mocowanie wierteł SDS, udar
    pneumatyczny...

    Ma to być do zastosowań hobbystycznych. A to pergolę zbudować, a to
    altanę, kompostownik, budę dla psa.

    Praca w drewnie. Wiercenie też w drewnie. O udarze myślałem pod kątem
    udarowego wkręcania a nie wiercenia, ale widzę, że wkrętarki udarowe to
    to nie tego służą.

    Czyli pewnie zakrętarka.

    Pytanie, czy zakrętarka udarowa (150 Nm) będzie lepszym wyborem od
    wkrętarki 18V (50 Nm)? Do precyzyjnych wkręceń mam ciągle mojego małego
    Boscha.

    --
    MN

  • 4. Data: 2021-06-24 16:10:08
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 24.06.2021 o 13:13, Marcin N pisze:
    > Polecicie mi jakieś modele 18V udarowe - które nie przeciążają
    > nadgarstka? Idealnie, gdyby zmieściły się w cenie 600 zł z dwoma bateriami.
    W tej chwili jest zielony Bosch 18 V z dwoma akumulatorami w Castoramie
    za 398 zł. Jak nie bardzo mam przekonanie do zielonych narzędzi Boscha,
    bo na przykład piła szablasta jest awaryjna, to ta wkrętarka bardzo mi
    spasowała. Jest wystarczająco silna, udar daje radę nawet w betonie,
    akumulatory nie mają samorozładowania i dobrze trzymają. Za niecałe 4
    stówki ciężko o coś lepszego.
    Jacek

  • 5. Data: 2021-06-24 16:30:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2021 o 13:13 Marcin N <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > bateriami.
    >
    > A może lepiej zakrętarkę udarową z momentem ponad 150 Nm?

    Jak do drewna to polecam taką:
    MAKITA WIERTARKA ZE SPRZĘGŁEM 720W DP4011

    Ma sprzegło (nie spali silnika i nie powyrywa ze stawów), spory moment,
    dwa biegi.
    Używam od dłuższego czasu do drewna właśnie i w końcu jedno urządzenie
    spełnia w 100% moje potrzeby:
    -koronki, duże wiertła do drewna
    -wkrety ciesielskie 8x260 bez problemu do oporu
    -długie otowry fi 16-20
    Jeszcze nie miałem sytuacji aby nie dała rady. Oczywiście mieszadła w
    różnych zaprawach też nią kręce.

    TG

  • 6. Data: 2021-06-24 16:35:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2021 o 16:30 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > -długie otowry fi 16-20
    > Jeszcze nie miałem sytuacji aby nie dała rady. Oczywiście mieszadła w

    Tak swoją drogą 150Nm to jest już konkret. Ta makita ma 75 i jak się
    zagapię to zrywa wkręty ciesielskie fi6 i fi8. Jak zadziała sprzęgło bo
    się coś zaklinuje to człowiekowi bez doświadczenia te 75Nm może zrobić
    krzywdę. 150 to pewnie trzeba trzymać na jakichś przedłużonych uchwytach?

    TG

  • 7. Data: 2021-06-24 17:00:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 24 czerwca 2021 o 16:35:52 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > się coś zaklinuje to człowiekowi bez doświadczenia te 75Nm może zrobić
    > krzywdę. 150 to pewnie trzeba trzymać na jakichś przedłużonych uchwytach?

    e nie... właśnie w tym celu kupuje się wkrętarki/zakrętarki udarowe, udar jest na
    obrocie i trwa ułamki milisekund ;)
    spokojnie można trzymac w jednej ręce, a dobija momentem ~200Nm (jak np. klucze
    pneumatyczne u wulkanizatora, pod 1000Nm maja...)
    sprzęgło daje pełny moment na ręke :(

    Ja używam tylko amatorsko, więc porównania nie mam... moje przemyślenia i
    spostrzeżenia w temacie:

    Mam Lidlowego Parside PDSSA 20-li a1 20V, z 02.2017 wg naklejki.. działa dalej...
    Da się tym dokręcać praktycznie wszystkie wkręty (pomimo braku regulacji momentu).
    jeśli potrzeba to konfirmaty 7mm wkręca 5mm w płyte...

    Główny problem to nie moc, a typ wkrętu. Krzyżakowe (PH, PZ ) są najgorsze - wymagają
    maksymalnego docisku, szkoda łożysk w wkrętarce i bity lub łby wkrętów szybko się
    psują.
    Najbardziej lubię Wurth ASSY , kupowałem z 1 bitem na kilka paczek (500-1000szt) i
    chyba wszystkie bity jeszcze można używać + nie wymagają nawiercania
    Podobnie konfirmaty z lbem na imbus (6-cio kąt) są OK

    Co do wyboru sprzętu (firmy) to trudno powiedzieć. Planując kilka narzędzi można
    zaoszczędzić na akumulatorach, ale trzeba sensownie wybrać... ;)
    2 aku jeszcze nigdy mi się nie przydały - ładowanie trwa wypicie browara ;)
    Planując zakup mocnego klucza udarowego (1/2"") trzeba kupić porządne aku! 5Ah,
    często są mniejsze i brakuje mocy - wbrew pozorom większa pojemność to nie tylko
    dłuższy czas pracy, ale mniejszy opór wewnetrzny, większe natężenie prądu => większa
    moc!

    Gdybym miał od zera wybierać system to aktualnie kupiłbym Ryobi (na jakiejś
    promocji...), Parkside z Lidla w sumie też jest OK do domu, ale np. testy klucza
    udarowego przy odkręcaniu kół samochodowych pokazują, że Nm Parksida są bardziej
    chińskie ;) Ważna jest też gwarancja, Lidl daje 3 lata..

  • 8. Data: 2021-06-24 20:38:26
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 24.06.2021 o 17:00, WS pisze:

    > Gdybym miał od zera wybierać system to aktualnie kupiłbym Ryobi (na jakiejś
    promocji...),

    Mam przewodową pilarkę ręczną Ryobi (230V) i bardzo mi się podoba.
    Baterie 18V systemu ONE+ są tu jednak bardzo drogie.

    Patrzę też na Einhell'a. Ma niezłe opinie i ceny przystępne.

    --
    MN

  • 9. Data: 2021-06-24 20:41:10
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    >
    > Praca w drewnie. Wiercenie też w drewnie. O udarze myślałem pod kątem
    > udarowego wkręcania a nie wiercenia, ale widzę, że wkrętarki udarowe to

    zwykła macalisterka z casto za 149zł którą posiadam, jest w stanie
    wkręcić w sosnową deskę wkręt do drewna z torksem tak głęboko jak
    chcesz. znaczy jak nie puścisz przycisku to łbem wywiercisz otwór. w
    sklepie facet wkręcał nią 15cm wkręt fi10 z łbem na klucz 13 w drewniany
    klocek i ledwo, ale dawała radę. Tak wiec zastanawiam się do czego Wam
    urządzenia z udarem za 600zł. Chyba tylko wulkanizatorowi co koła w
    autach wymienia.
    Jak chcesz, jak to w ogóle wchodzi w grę, to napisz co mam zrobić mac
    alisterem - zrobię test.
    ToMasz

  • 10. Data: 2021-06-24 20:53:06
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 24.06.2021 o 20:41, ToMasz pisze:

> [...]
    > autach wymienia.
    > Jak chcesz, jak to w ogóle wchodzi w grę, to napisz co mam zrobić mac

    Chcę urządzenie, które nie wykręca nadgarstka. Leczyłem uraz nadgarstka
    chyba z rok po tym, jak go regularnie przeciążałem przez kilka tygodni
    prac klasyczną wkrętarką ze sprzęgłem.

    --
    MN