  • 1. Data: 2011-04-21 10:47:36
    Temat: Zakup drewna na następny sezon
    Od: krzysiek <a...@m...net>

    Dom ogrzewam węglem, w tym roku oprócz węgla chciałbym spróbować dokupić
    trochę drewna.

    Pytania:
    - jaki gatunek najlepiej
    - kiedy kupić
    - jak składować (tylko na zewnątrz, czy można w piwnicy)
    - ile potrzebowałbym go kupić żeby odpowiadało to 3 tonom węgla

    --
    Krzysiek

  • 2. Data: 2011-04-21 11:02:41
    Temat: Re: Zakup drewna na następny sezon
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 21-04-2011 o 12:47:36 krzysiek <a...@m...net> napisał(a):

> [...]
    > - jak składować (tylko na zewnątrz, czy można w piwnicy)
    > - ile potrzebowałbym go kupić żeby odpowiadało to 3 tonom węgla

    1. twarde (dąb,buk,grab,akacja)
    2. teraz możesz kupić i palić za 2 lata
    3. w piwinicy już tylko suche, jeśli mokre to tylko na zewnątrz
    4. pewnie z 9 metrów twardego

    Pzdr
    TG

  • 3. Data: 2011-04-21 18:02:45
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 21 Apr 2011 12:47:36 +0200, krzysiek napisał(a):

    > Pytania:
    > - jaki gatunek najlepiej
    Taki, który ma najlepszy stosunek kaloryczność/koszty

    > - kiedy kupić
    Kiedy będzie tanio

    > - jak składować (tylko na zewnątrz, czy można w piwnicy)
    zależy od tego, czy piwnica sucha i czy drewno suche.

    > - ile potrzebowałbym go kupić żeby odpowiadało to 3 tonom węgla
    Jakieś 10mp

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 4. Data: 2011-04-22 08:13:34
    Od: Jacek <n...@g...com>

    A tym drewnem to chcesz palić w czym? W piecu c.o. czy w kominku??
    Jacek

  • 5. Data: 2011-04-22 08:51:18
    Od: krzysiek <a...@m...net>

    W dniu 2011-04-22 10:13, Jacek pisze:
    > A tym drewnem to chcesz palić w czym? W piecu c.o. czy w kominku??
    > Jacek

    w piecu c.o.

    --
    krzysiek

  • 6. Data: 2011-04-22 14:52:01
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 22 Apr 2011 10:51:18 +0200, krzysiek napisał(a):

    > w piecu c.o.

    To może się rozejrzyj za odpadami z produkcji palet, czy też obrzynkami z
    tartaku? Ceny mają zazwyczaj niskie, kalorycznośc dobra, a że estetyka nie
    taka, to cóż...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 7. Data: 2011-04-26 09:29:01
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-21 13:02, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > 1. twarde (dąb,buk,grab,akacja)
    > 2. teraz możesz kupić i palić za 2 lata
    Dąb suszony na powietrzu to ze 4 lata
    Jeśli na ten sezon to brzoza - pali się nawet mokra.

    Ariusz

  • 8. Data: 2011-04-26 13:18:40
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 26-04-2011 o 11:29:01 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Dąb suszony na powietrzu to ze 4 lata
    Zależy jak połupany.

    > Jeśli na ten sezon to brzoza - pali się nawet mokra.
    Każde drewno pali się mokre (kwestia nadmuchu) - tylko po co puszczać
    pieniądze z dymem ?
    To o paleniu mokrą brzozą to ulubiony tekst sprzedawców - oni przecież za
    to nie płacą, a mogą klientowi sprzedać teraz a nie za rok.

    Pzdr
    TG

  • 9. Data: 2011-04-27 10:48:24
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    >>> 1. twarde (dąb,buk,grab,akacja)

    > Zależy jak połupany.

    To fakt ale im grubszy polan tym lepiej - oczywiście o ile jest suchy.

> [...]
    > To o paleniu mokrą brzozą to ulubiony tekst sprzedawców - oni przecież
    > za to nie płacą, a mogą klientowi sprzedać teraz a nie za rok.

    Z moich obserwacji wynika, że większość ludzi pali mokrym, ba nawet
    spotkałem się z opinią, że przed paleniem lepiej drzewo namoczyć bo
    dłużej będzie się palić. Kupują drzewo w lecie i zimą już palą.
    Osobiście miałem okazję przetestować - BUK - suszony 2 lata - świetnie
    się pali osiąga wysoką temperaturę - im grubszy tym lepiej. Brzoza
    jesienią cięta zimą palona - pali się daje nawet dobrą temp. Buk i Grab
    mokre - latem cięte, zimą palone - oj potrafi to samo zgasnąć
    (oczywiście piszę o kominku, piec może mieć nadmuch i lepiej się to
    spali) Generalnie najlepiej sprawdzało mi się ze dwa polana brzozy lub
    innego suchego drewna i kilka nie wyschniętych. Jednak nic nie dorówna
    suchemu grubemu. Gruby dla mnie o taki około 20 - 25 cm średnicy, a
    nawet 30 cm połówki.

    Więc zgadzam się z opiniami brzoza pali się nawet mokra. Oczywiście
    sucha paliła by się jeszcze lepiej. Zresztą jak każde drzewo.

    Teraz mam zapas z zeszłego lata na kolejną zimę i już niebawem będę
    zamawiał na następną zimę.

    Ariusz

  • 10. Data: 2011-04-27 11:32:32
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 27-04-2011 o 12:48:24 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    > To fakt ale im grubszy polan tym lepiej - oczywiście o ile jest suchy.
    To zależy od tego czy mamy kontrolę na procesem spalania.
    Ja mam kocioł na drewno wpięty do instalacji z buforami i dla mnie
    najlepsze jest drewno drobno połupane - wtedy mam stabilnieszy proces
    spalania.

    > Więc zgadzam się z opiniami brzoza pali się nawet mokra.
    Każde mokre drewno musi najpierw odparować. Im ma więcej wilgoci drewno ma
    w sobie tym więcej energii pochłonie ten proces.
    Nie ma znaczenia (dla ilości zużytej enrgii) czy odparowuje brzoza czy buk
    - liczy się masa drewna i zawartość wody.
    Jak dołożę do kotła polana grabu, które przez parę dni leżały w wodzie, to
    one też się spalą.

    Pzdr
    TG