  • 21. Data: 2021-11-10 08:20:33
    Temat: Re: Zasilacz do LED - bez obciążenia
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 10.11.2021 o 07:55, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Oczywiście że nie. Różnica jest ogromna - przede wszystkim dopuszczenie
    > do montażu na materiałach (łatwo)palnych oraz w ogóle konstrukcji
    > wewnętrznej. Izolacja itp... Przy czym samo stwierdzenie "meblowy" przez
    > sprzedawcę też niczego nie oznacza.

    No i oczywiście palność podłoża to osobny temat.
    W każdym razie traktuję zasilacze meblowe jako znacznie bezpieczniejsze,
    chociażby ze względu na drugą klasę ochronności, osłonięte styki,
    zamkniętą obudowę. Nie rozbierałem, więc tak całkiem nie wiem czy
    rzeczywiście są tam chociażby odpowiednie odstępy. Jak mi jakiś taki
    padnie, to wtedy do niego zajrzę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 22. Data: 2021-11-10 11:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Dariusz Dorochowicz dadoro@_wp_._com_ ...

> [...]
    > całkiem nie wiem czy rzeczywiście są tam chociażby odpowiednie
    > odstępy. Jak mi jakiś taki padnie, to wtedy do niego zajrzę.

    Przy okazji mam jeszcze jedno pytanie - czesc tych zasilaczy modułowych
    ma regulacje napiecia.
    Czy dobrze rozumiem, ze niewielkie zmniejszenie tegoz sprawi ze ledy
    stana sie duzo mniej podatne na przepalenie a przy okazji jezeli troche
    nie trafiłem z ich jasnoscia, to tym parametrem rowniez moge
    posterowac?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Chyba mam zdolności prekognicyjne - wczoraj rano, wyjmując resztki

  • 23. Data: 2021-11-10 15:37:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Właśnie wykręciłem z szafki w łazience (montaż ok. 2013) wpuszczony między dwie
    wiórówki, czarny wewnątrz od dymu, czyli mieszkanie
    mogło pójść.

    -----

  • 24. Data: 2021-11-13 15:52:31
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Przy okazji mam jeszcze jedno pytanie - czesc tych zasilaczy modułowych
    > ma regulacje napiecia.

    W zasadzie każdy ma. niektóre potencjometrem, inne przez zmianę rezystora.
> [...]
    > stana sie duzo mniej podatne na przepalenie a przy okazji jezeli troche
    > nie trafiłem z ich jasnoscia, to tym parametrem rowniez moge
    W zasadzie tak, ale to trochę bez sensu. zaświeć mniej diód i tyle

    ToMasz

  • 25. Data: 2021-11-13 20:02:32
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2021-11-10 o 11:59, Budzik pisze:
> [...]
    > stana sie duzo mniej podatne na przepalenie a przy okazji jezeli troche
    > nie trafiłem z ich jasnoscia, to tym parametrem rowniez moge

    Ogólnie to jest tak, że każdy element ma jakoś określone parametry,
    które są kompromisem między wydajnością i trwałością. I owszem,
    zmniejszając grzanie LEDa zwiększasz jego trwałość. Ale zmniejszasz
    również jego wydajność. Najczęściej również jego sprawność, bo ogólnie
    tak się robi, żeby element miał zalecany punkt pracy, optymalny ze
    względu na różne parametry. Zawsze jest pytanie czy warto? Zwykłą
    żarówka puszczona na 180V będzie świeciła dużo dłużej, tylko czy o to
    chodzi? Bo będzie świeciła dużo słabiej. Sam mam zamontowane ściemniacze
    i ustawiam taką jasność jaką chcę. Ale już mam stary wzrok i lubię dużo
    światła, wiec zwykle (ale nie zawsze) jadę na max. A trwałością się nie
    przejmuję, kupuję porządne taśmy, nie najtańsze.

    Pozdrawiam

    DD

  • 26. Data: 2021-11-13 20:33:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

> [...]
    > względu na różne parametry. Zawsze jest pytanie czy warto? Zwykłą
    > żarówka puszczona na 180V będzie świeciła dużo dłużej, tylko czy o to

    Tutaj jest zasadnicza różnica: zmniejszenie jasności LEDa *nie* zmniejsza
    jego sprawności, a wręcz może ją podwyższyć. W przypadku wolframowej
    żarówki mamy dobrze poznaną zależność między temperwturą włókna (zależną
    od napięcia) a sprawnością i trwałością. Na tym opierał się słynny
    "spisek żarówkowy", który limitował łatwą do zmierzenia trwałość, ale
    przy okazji eliminował nieuczciwą konkurencję, która mogłaby oferować
    trwalsze żarówki (co da się wykorzystać w reklamie), za to mniej sprawne
    i bijące po kieszeni konsumenta. Ciekawe, że do dzisiaj żyją ludzie,
    wierzący w złe intencje "spiskowców". No ale tacy antyszczepinkowcy i
    płaskoziemcy też żyją i mają się dobrze. Najdłużej działająca żarówka,
    świecąca od przeszło stu lat w jakiejś zapyziałej amerykańskiej remizie
    strażackiej, jest możliwa do obserwacji on-line. Tyle że żarówkospiskowcy
    i płaskoziemcy nie chcą na nią patrzeć, bo przeczy ich tezom.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2021-11-13 21:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski j...@l...waw.pl ...

    > Tutaj jest zasadnicza różnica: zmniejszenie jasności LEDa *nie*
    > zmniejsza jego sprawności, a wręcz może ją podwyższyć.

    dziekuje

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Demokracja prowadzi do dyktatury"