  • Data: 2017-11-08 19:19:06
    Temat: Re: Zrób to sam - wentylacja mechaniczna
    Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 8 listopada 2017 16:18:14 UTC+1 użytkownik Kżyho napisał:

    > Fajnie to wygląda. Podoba mi się w ogóle ten system peflexa. Rozumiem,
    > że wszystkie przewody od rozdzielaczy do anemostatów ciągniemy tymi
    > zielonymi rurami, żeby zajmowało mało miejsca, a srebrne duże przewody
    > (zdjęcie kotłowni) to tylko jako główne "piony" łączące już te
    > rozdzielacze z centralą wentylacyjną czy co tam masz?

    Dokładnie tak, te srebrne to Sonodec 200 (o którym pisał Adam), jest to
    giętkie rursko wygłuszone i ocieplone wełną, leci tylko między
    rekuperatorem a skrzynkami i wlotem/wylotem z chałupy.

    > A w sumie nie można by tymi cienkimi przewodami podciągnąć praktycznie
    > pod same wentylatory/centralę?

    Rekuperator ma otwory fi 200, więc jak miałbym tam upchnąć pęk tych flexów? :>

    > Skąd wziąłeś te wartości przepływów? Ile taka 75 mm rura ma przepływu,
    > żeby nadal było cicho? Bo jak rozumiem daje się 2 lub 3 w zależności
    > właśnie od tego ile musimy przewentylować?

    Te obliczenia to robiłem sobie w excelu, opierając się na jakiś tajnych
    wzorach i formułach, a także za pomocą tabelki na stronie peflexa,
    gdzie podają przepływy, opory i prędkości w zależności od długości.
    Te wartości można sobie wyliczyć ze wzoru.
    Ale nie mam pojęcia czy to ma jakiś sens, bo tam jest sporo rur, sporo zmiennych
    i jakieś parametry musiałem wysysać z brudnego palucha.

    > Ja mam dwa takie bloki kominowe - jak to w domach typu "klocek" po ileś
    > tam przewodów kominowych. Wykorzystane z tego jest niewiele tych
    > przewodów w gruncie rzeczy, kominy te są dość w środku domu, co
    > dodatkowo ułatwiałoby sprawę pociągnięcia nimi przewodów wentylacyjnych.
    > Dlatego tak cisnę o ten temat, bo to mocno ułatwia całą operację tak
    > kosztowo, jak i organizacyjno-budowlanie.

    A nie mógłbyś tych kominów rozpieprzyć, a zamiast nich wstawić przepusty
    z rurami, a resztę zamurować i zadaszyć? Zyskasz trochę miejsca
    w chałupie i nieco gruzu do posypania na drogę :>

    > Badałeś jakoś te wszystkie przepływy czy faktycznie takie masz? Jak
    > domowym sposobem to zrobić?

    Mietek instalator od którego kupiłem rekuperator mierzył przepływy
    swoim dynksem, wyszło jakoś podobnież do oczekiwań.

    > W jaki sposób policzyłeś sobie wszystko i dobrałeś właśnie te ilości rur
    > itp.?

    Siedziałem nad tym długo, dumałem, czytałem różne teoretyczne pierdy
    i dyskusje tu i ówdzie, potem pobawiłem się wzorem na przepływ

    http://lisciasty.firehost.pl/flex.xls

    mam gdzieś jeszcze jednego excela z wszystkimi rurami i posumowanym
    przepływem, ale nie mogę znaleźć chwilowo, może na innym kompie...

    Tłumików nie mam jako takich, mam 4 sztuki takiego badziewstwa:

    https://cennik.peflex.pl/rekuperacja/przepustnica-tl
    umik-inno-jeven-z-pianki-poliuretanowej-16

    Wsadziłem je tam gdzie miałem krótkie rury (wywiew w kotłowni i nawiew
    na korytarzu przy kotłowni) bo tam chciałem mieć sączący się przewiem.
    Pozostałe 2 wsadziłem w nawiew/wywiew wiatrołapu, z tego samego powodu.

    L.