    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Źródła światła (lampy) LED w Kauflandzie
    <rkbe5r$mvc$1@news.icm.edu.pl> <rkbe8q$mvc$2@news.icm.edu.pl>
    <5f699d47$0$17363$65785112@news.neostrada.pl>
    <6011837275$20200922093537@squadack.com>
    <5f69d051$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200922145338.62e861b4@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200922153517.0f82378c@mateusz>
    Date: Tue, 22 Sep 2020 16:24:57 +0200

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Ja to jak najbardziej rozumiem. Też nie chcę, by żyły za mnie roboty.
    > Oświetlenie to jednak jeden z tych nielicznych wyjątków, gdzie mógłbym
    > rozważyć automatyzację barwy. No bo fajnie byłoby móc zapalić światło o
    > 2-ej w nocy bez tego stresu, że mi za chwilę oczy wypali. Podobnie
    > wieczorem: łagodne, żółtawo-pomarańczowe światło sugerowałoby obecnym
    > organizmom żywym, że niedługo czas spać. Gdybym nie miał tego już w
    > komputerze i w smartfonie, to pewnie uznałbym to za jakąś nowobogacką
    > fanaberię - ale to naprawdę działa. Obecnie w domu mam LEDy 3000K,
> [...]

    Oświetlenie o temperaturze barwowej zmieniającej się w rytmie dobowym
    stosuje się w okrętach podwodnych. Żeby marynarze nie powariowali po
    utracie rachuby czasu przez organizm. My, powierzchniowcy, mamy inne
    problemy. Wiemy kiedy jest dzień, a kiedy noc. Nasz organizm też wie.
    I czasami chcemy go przechytrzyć. Stąd podwyższanie temperatury
    barwowej światła do pracy, również nocnej. Nie zawsze wynika to
    z chytrości. Ludzie żyją teraz również w niejscach bliższych biegunom,
    niż na nas do tego przystosowano. W takiej dajmy na to Finlandii, czy
    innym podobnym kraju, zimowe naświetlanie jasnym śwaitłem o odpowiedniej
    temperaturze znkomicie wpływa na ograniczenie występowania depresji.

    Nocne łagodne światełko naprawdę mogę sobie włączyć pstryczkiem.
    W komputrze to już w ogóle nie rozumiem dlaczego miałbym nocą mieć
    gorsze warunki pracy niż w dzień. Może fajnie by było żyć ekologicznie,
    z rytmem dnia, ale jakoś to nie wychodzi.

    --
    Jarek