    From: Trybun <Y...@y...com>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Żyjątka w donicach - czym...
    Date: Thu, 06 Jun 2013 10:15:04 +0200

    > Nie, nie ma rozdziału na plus-minus. Jest tam napięce przemienne, które
    > 50 razy na sekundę zmienia się wte i nazad od -325V do +325V.
    >
    > Niewydarzone pomysły sieci energetycznych na prąd stały miał ostatnio
    > Edison. Ale to z tego powodu, że prądu przmiennego po prostu nie lubił.
    > Nie lubił, bo nie rozumiał. A nie rozumiał, bo matematyka go przerastała,
    > liczby zespolone szczególnie.
    >
    > Wracając do naszych robaczków, działa na nie nie napięcie, lecz prąd.
    > W wilgotnej ziemi wystarczające natężenie wytworzy bateryjka lub
> [...]

    To dla przekonanie kup sobie próbówkę i włóż po kolei do otworów w
    gniazdku. Sam się przekonasz że zawsze w jednym i tym samym próbówka się
    zaświeci. Tam gdzie się zaświeci to plus, ten drugi to minus. Przecież
    ja nie piszę o natężeniach tylko o rozdziale prądu w gniazdku.

    To wiem, - nie musi być prąd z sieci, wystarczy np. z "pastucha", jakim
    na wsiach posługują się chłopi do wypasu bydła. Jest to ogrodzenie
    elektryczne o napięciu 12 wolt. Można użyć pewnie i jakichś innych
    źródeł, ale dyskusja o nich byłaby dla mnie już tylko teoretyzowaniem.
    Przyznam także że nie wiem jakby te potraktowane prądem robale zachowały
    sie w donicy.