  • Data: 2017-04-16 13:21:07
    Temat: Re: brama otwierana z dwóch stron - jak najprościej?
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-04-16 o 11:10, Tornad pisze:
    > Moc urządzenia elektrycznego to jest P = U^2 / R. gdzie U - napiecie

    > Wzialem z sufitu ale pomalowanego.
    > Kazde urzadzenie, kazdy odbiornik elektryczny, ma swoja rezystancje nazywana
    wewnetrzna. Ja dla ułatwienia obliczen i zapamiętania, przyjalem ja rowna
> [...]
    >
    > Oczywiście, ze ona moze sie roznic. Np swego czasu uzywalem bardzo taniej
    > wiertarki nawiniętej przewodem aluminiowym. Jej rezystancja wewnetrzna
    > wynosila kilka omow. Ale to wcale nie przeszkadza temu, ze prawo Ohma działa
    > zawsze i wszedzie.

    > Jest to stala materiałowo - konstrukcyjna danego urzadzenia. Dla urzadzen
    > większej mocy jest ona mniejsza, dla małych mocy - wieksza. Ale ona w niczym
    > nie zmienia tej zasady, ze powiększenie napiecia zasilania dwa razy, powoduje
    > czterokrotny wzrost mocy urzadzenia. Zapamietaj to sobie raz na zawsze i podaj

    Można mieć wkrętarkę o mocy 100W czy 500W zasilaną napięciem 10V jak i
    napięciem 20V i wkrętarka będzie miała taką sama moc jak i moment
    obrotowy w jednym i w drugim przypadku.

    Aby zasilić silnik niższym napięciem zachowując taką samą moc to silnik
    musi być nawinięty grubszym drutem, który przez to ma mniejszą oporność.
    Ponadto przez silnik będzie przepływał 2 krotnie większy prąd i tu
    zaczynają się problemy. Problemy zarówno z silnikiem, ale w
    szczególności z komutatorem, który zaczyna się mocno grzać. Niestety ze
    względów technicznych powierzchnie styku szczotek z komutatorem są
    ograniczone gabarytami, a każdy styk ma pewną oporność. Im większa
    wartość prądu przepływającego poprzez taki styk, tym większa moc
    wydzielana na tym styku w postaci ciepła i tym samym szybciej będą się
    zużywały szczotki oraz komutator.

    Poza tym występuje kolejny problem spowodowany opornością wewnętrzną
    baterii. Każda bateria ma pewną oporność wewnętrzną. Im ta oporność
    wewnętrzna jest większa tym mniejsza będzie wydajność prądowa takiej
    baterii i tym bardziej będzie się ona grzała. Z powodu ograniczenia
    wydajności prądowej baterii, aby zwiększyć moc wkrętarki trzeba było
    podnosić napięcie.

    Obecnie stosowane ogniwa litowo-polimerowe litowo-jonowe maja bardzo
    duże wydajności prądowe i bardzo małe oporności wewnętrzne. W połączeniu
    z silnikami bezszczotkowymi można spokojnie uzyskiwać moce przy
    zasilaniu np. 10,8V , które kiedyś były możliwe do osiągnięcia z
    akumulatorami NiCd tylko przy napięciach rzędu 18-20V.