  • 111. Data: 2022-05-23 12:35:41
    Temat: Re: cena węgla
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 23 maja 2022 o 08:32:18 UTC+2 M M napisał(a):
    > Może nie jestem w temacie tych rybek, ale wydaje mi się, że posiadanie fotowoltaiki
    chyba nie wyklucza hodowania rybek. Ale jeśli te rybki to taki złoty biznes (czas
    zwrotu trzy miesiące) to ktoś to w końcu opodatkuje. Albo zaczną to robić wszyscy -
    ale wtedy z powodu nadpodaży cena rybek spadnie. Nad reaktorami termojądrowymi
    pracują od kilkudziesięciu lat i wciąż są "za około 20 lat". A energia nie będzie po
    10 groszy bo opłaty przesyłowe nadal będą, wątpię by każdy mógł mieć mały reaktor w
    ogródku.
    Po tym co napisałeś wychodzi że jesteś człowiekiem małostkowym z polotem
    charakteryzującym płyty chodnikowe. Rybka to przykład że są lepsze inwestycje od
    fotowoltaiki. Zwłaszcza że fotowoltaika nie jest inwestycją w znaczeniu takim że po
    okresie eksploatacji kiedy trzeba jej składniki wymienić na nowe nie zarobiła na nie.
    Dała i owszem tańszy prąd ale nie tyle aby wystczylo na nową instancje. Dałem
    niedawno przykład z taksówkarzem który kupuje nowe samochody. Co tutaj jeszcze
    zostało? Fakt że długo już pracują nad reaktorami termojądrowymi. Ale oprócz
    systematycznej pracy czasami pojawia się szczęście. Pierwszy teflon zrobili fuksem a
    potem stracili mnóstwo czasu żeby dowiedzieć się jak on sam się zrobił. Jutro albo
    nigdy może się pojawić informacja że pomogła sztuczna inteligencja i pierwszy reaktor
    termojądrowy działa już trzy tygodnie. Daje się sterować. Można go włączać i wyłączać
    ja się chce. I że bilans energetyczny jest mocno dodatni. Oczywiście możesz piętrzyć
    trudności ale nic to nie da bo postępu nie da się zatrzymać. Jak elektrownia na
    węgiel używa milion ton węgla rocznie to taka sama duża atomowa potrzebuje 30 ton
    paliwa jądrowego a termojądrowa pół tony. W Polsce zbudowanie kilku elektrowni
    jądrowych wywala na plecy fotowoltaike konsumencka. Za chwilę okaże się że aby
    oddawać prąd co sieci potrzebne będą akumulatory. Bez nich panele będą drogim
    gadżetem bo operator sieci będzie sterował odbiorem zdalnie wyłączając możliwosc
    oddania prądu do sieci. W zasadzie już tak robi. W ostatnim czasie było kilka
    artykułów na ten temat na popularnych portalach informacyjnych. Dalej uważam że "
    rybki" mogą być lepszym interesem niż panele fv. Oczywiście mam mam myśli
    użytkownika paneli a niech sprzedawcę. Bo dla sprzedawcy są one "rybkami".

  • 112. Data: 2022-05-23 18:24:31
    Od: M M <m...@g...com>

    Nie oceniałbym nikogo jakim jest człowiekiem na podstawie jakiejś krótkiej
    wypowiedzi. Oprócz fotowoltaiki też mam swoje "rybki" ale każdy biznes wiąże się z
    ryzykiem. Oprócz wytworzenia energii trzeba ją jeszcze przesłać, linie przesyłowe
    jeszcze długo nie będą robione z nadprzewodników (choć pamiętam książki sprzed
    kilkudziesięciu lat gdzie snuto takie wizje, by przesyłać ciekły wodór jako paliwo i
    jednocześnie do chłodzenia tych linii z nadprzewodników). Może szybciej Niemcy
    uruchomią swoje (wyłączone ale jeszcze nie zlikwidowane) elektrownie atomowe niż my
    zbudujemy swoje. Klimat się ociepla i kto wie czy niedługo zużycie energii przez
    klimatyzację latem (wtedy kiedy jest największa produkcja z fotowoltaiki) nie zacznie
    być znaczące w porównaniu do ogrzewania zimą. Wtedy będzie miało co zużyć tę
    rozproszoną produkcję, blisko miejsca wytworzenia czyli przy niewielkich stratach na
    przesył - znacznie mniejszych niż z dalekiej elektrowni atomowej. Drogim gadżetem
    póki co są akumulatory, a szkoda bo przydałyby się choćby do aut elektrycznych - by
    rozwiązać problem smogu w miastach, powinny być tanie robione masowo dla zwykłych
    ludzi, jak kiedyś Volkswagen garbus. Możliwość oddania do sieci się sama wyłącza
    przez zbyt wysokie napięcie spowodowane kiepskim jej stanem, nie jest to jakieś
    wymyślne zdalne sterowanie. Panele da się już kupić w całkiem rozsądnych cenach,
    nadal drogi jest montaż - i taki paradoks, że przez firmy często liczony od kW mocy a
    nie od m2 powierzchni, czyli drożeje wraz ze wzrostem sprawności paneli (w tych
    samych wymiarach w ubiegłym roku były 360W a teraz są 380W).

  • 113. Data: 2022-05-23 18:33:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 18:24 M M <m...@g...com> pisze:

    > Panele da się już kupić w całkiem rozsądnych cenach,

    Jakie panele i w jakich cenach masz na myśli?

    TG

  • 114. Data: 2022-05-23 19:02:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 23 May 2022 at 18:33:42 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Jakie panele i w jakich cenach masz na myśli?
    >
    > TG
    Cena paneli była 2$ za 1W
    spadła do 1$ za 1W
    potem Chińczyk juz produkował po 0,50$ za 1W

    ale wtedy Brókselka wprowadzila cla antydumpingowe na solary z Chin , aby wspierac
    mimieckie fabryki
    i znów cena wzrosła do 1$ za 1W

    Teraz Chińczyk produkuje solary w hurcie juz po 0,30$ za 1W

    ale znów Brókzselka planuje wprowadzić embargo na towary z Chin i cena wzrosnie o
    100%

    Brókselka nie chce tanich solarów, bo wspiera mimiecki drogi i hamerykański, zacofany
    monopol ( panele napylane na szkle)

  • 115. Data: 2022-05-23 20:28:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 23 maja 2022 o 18:24:32 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    nadal drogi jest montaż - i taki paradoks, że przez firmy często liczony od kW mocy a
    nie od m2 powierzchni, czyli drożejwymiarach w ubiegłym roku były 360W a teraz są
    380W).
    Co mi z jakimiś populistycznymi tekstami wjeżdżasz i zmieniasz temat jak możesz a jak
    nie możesz to macisz. Co do powietrza. Według skali w jakiej w Polsce mierzą do 50
    jednostek jest powietrze kryształ. Powyżej setki osoby ciężko chore na płuca czy
    serce mogą czuć dyskomfort. Mogą a nie że czują. Dalej nie piszę bo w Łodzi
    przekroczenie pięćdziesięciu jednostek jest sporadyczne. Kilka dni w roku. Stówy
    nigdy jeszcze na tej skali nie widziałem. Teraz jest 10. O jakich elektrycznych
    samochodach co mają ratowac planetę mówisz? Z jednej strony mówisz że sieć jest do
    dupy i się instalacje fv wyłączają a z drugiej strony że samochody na prąd będzie
    można ładować, ale chyba nie z tej popsutej sieci o której mówisz. Dla mnie tekstem
    że panele tanie ale montaż drogi ustawiłeś się w jednym rzędzie z towarzyszem
    Wiesławem co to kiedyś powiedział. Towarzyszki i towarzysze, ludu pracujący jako
    miast i wsi. Gdybyśmy mieli mięso to zarzucili byśmy świt konserwami , ale nie mamy
    blachy na puszki. Jeden hoduje rybki na sprzedaż a inny zarabia na instalowaniu
    paneli. A jeśli ten co instaluje panele ma u siebie na domu założone to nie dlatego
    żeby na prądzie z nich fortunę zarabiał ale żeby robiły za żywa reklamę.

  • 116. Data: 2022-05-24 07:57:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 23 May 2022 18:33:39 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Jakie panele i w jakich cenach masz na myśli?

    Też jestem ciekaw, bo patrząc na ceny z ostatnich dwóch lat, to jest tylko
    drożej. Dla przykładu 1kWp markowych modułów z pierwszej trójki Tier1 w
    kwietniu 2021 kosztował 1100 zł netto (z przecenami nawet poniżej) a
    dzisiaj kosztuje powyżej 1500 zł, zazwyczaj powyżej 1600 (i przecen brak
    mimo że po zmianach przepisów montaż PV u fizycznych zmalał praktycznie do
    zera).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 117. Data: 2022-05-24 07:59:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 22 May 2022 23:32:17 -0700 (PDT), M M

    > posiadanie fotowoltaiki chyba nie wyklucza hodowania rybek.

    uciu! BPNMSP ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 118. Data: 2022-05-24 11:59:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

> [...]
    > zazwyczaj powyżej 1600 (i przecen brak mimo że po zmianach
    > przepisów montaż PV u fizycznych zmalał praktycznie do zera).

    U nas zmalał ale ogólnie wszyscy montują ile sie da.
    trudno liczyc na to zeby nasz rynek zachwiał swiatowym popytem.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

  • 119. Data: 2022-05-24 18:07:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 24 May 2022 at 07:57:47 UTC+2, Myjk wrote:
> [...]
    > mimo że po zmianach przepisów montaż PV u fizycznych zmalał praktycznie do

    nie ma żadnej trójki Tier1, to jest belkot

    Każdy panel po wyprodukowaniu jest testowany w labie fabrycznym i wyznaczana jest moc
    efektywna i jest wrzucany do klasy I, II czy III

    Moc efektywna może być nawet o 20% niższa od mocy nominalnej, wynikającej z liczby
    ogniw solarnych

    I te wadliwe panele niskiej klasy są sprzedawane Zenkom razem z panelami o
    potwierdzonej mocy nominalnej
    i Zenek wciska ten złom niekumatym Bolkom, jako panele najwyższej jakości, zarabiając
    dodatkowo 20% za sciemę

    Bolek nie ma możliwości sprawdzenia, czy kupił złom, bo nie ma możliwości ich
    sprawdzenia na podwórku, ustawiając każdy do pełnego słońca i mierząc prąd, bo
    napięcie jest ok.

    A jak nie ma możliwości sprawdzenia to na dachu ma instalowane panele generujące
    różną moc , różny prąd, no i moc calego stringu się zmniejsza do prądu generowanego
    przez najbardziej wadliwy panel, czyli spada o 20%

    Czyli zamiast 10 kW mocy nomnalnej, dostaje maksymalnie 8kW mocy efektywnej, w
    maksymalnym oswietleniu w poludnie.

    I na tym przekręcie Zenki zarabiaja miliony bo odrzut w fabryce stanowi nawet kilka
    procent i żadna farma tego złomu nie kupi, bo ma umowę, kontrakt, gwarancję, normę
    jakości,
    a Bolek, ze swoim krzywym dachem nie może na nic liczyć, bo panele na dachu i
    samodzielnie niczego nie sprawdzi po montażu

  • 120. Data: 2022-05-25 00:29:40
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.05.2022 o 08:32, M M pisze:
    > Może nie jestem w temacie tych rybek, ale wydaje mi się, że posiadanie fotowoltaiki
    chyba nie wyklucza hodowania rybek.

    Po co posiadać coś, co jest inwestycją, która teoretycznie zwraca się po
    x latach? Jeśli nie wystąpią komplikacje. Są tysiące inwestycji,
    dających zysk od razu. Kupujesz czereśnię z Biedry i po 5 latach
    opierdalasz zbiory. Kasa jaką otrzymasz zapłaci Ci za prąd do pompy
    ciepła i ładowanie elektryka. Nachuj się wygłupiać w PV?

> [...]
    są "za około 20 lat". A energia nie będzie po 10 groszy bo opłaty przesyłowe nadal
    będą, wątpię by każdy mógł mieć mały reaktor w ogródku.

    Można mieć mały stawek i hodować karasie. Właśnie byłem w takim miejscu,
    kupić karasie i się zapytałem dlaczego nie ma PV. Dostałem odpowiedź, że
    gość ma znaaacznie więcej zysku ze stawku (powierzchnia) niż z paneli,
    jeśli chodzi o miejsce. Na pytanie dlaczego nie ma PV na dachu,
    odpowiedział że karasie pozwalają mu na pompę i znacznie więcej. Nie
    jest bidokiem, żeby sobie dach szpecić :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>