  • 21. Data: 2022-05-18 17:02:32
    Temat: Re: cena węgla
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 18 May 2022 at 16:17:14 UTC+2, Myjk wrote:
    > Tue, 17 May 2022 19:19:00 +0200, Tomasz Gorbaczuk
    > Już jest, "Czyste powietrze" się nazywa, jest to
    > dotacja do termomodernizacji i wymiany źródła ciepła
    > na PC i jeszcze 5k dają na PV do tego. ;P
    >
    > --
    > Pozdor
    > Myjk
    pompa ciepła to zabawka i patologia, gdyż wymaga zasilania energią elektryczną
    a w czasie silnych mrozów sprawnośc pompy spada poniżej 1, czyli generuje straty.
    Gdy nastąpia wyłaczenia prądu to pompka nie działa i grzanie kaput.
    Zima solary dają 10-20% mocy nominalnej, czyli niewiele, a gdy je przyspie snieg, to
    5% to max.

    Dlatego liczą się jedynie paliwa stałe, zgromadzone w domu, bo w wojsku obowiązuja
    badania operacyjne
    i zasada Worst Case First,
    czyli jeżeli ma nas spotkac coś złego to nas spotka na pewno.

    Czyli zima 2022/23 będzie bardzo mrożna, będą wyłaczenia prądu, węgiel będzie bardzo
    drogi 3000zł/tonę
    piece na groszek będą bezużyteczne bez elektrycznego zasilania podajnika

    Już wzrosła cena kominków o 100% do 20.000 zł
    bo zimą można w ich spalic drewno, klepke parkietową, kawałki drewna, meble i
    przeżyć.

    Termomodernizacja nie uratuje życia podczas silnych mrozów, gdy wyłączone zostanie
    ogrzewanie.

    Dom zamarznie po tygodniu i temperatura wnętrza spadnie do -10 C i zamarznie woda,
    popękają rury z wodą, bojlery na wodę

    I na takie warunki należy się przyugotowac i zrezygnowac z deluzji i day dreaming.

    Czyli musi byc piec żeliwny podłaczony do kanału spalinowego, jako awaryjne źródło
    energii i tak ma cała Europa, Angielka, Hameryka, Kanada, aby przeżyć i nie zamarznąc
    zimą

    Wszystko inne to deluzje podczas silnych mrozow, dom bez ogrzewania się wychłodzi do
    -10 C i zamarznie woda, wszystkie instalacje wodne wewnątrz domu, wszystko popęka.
    Gazu wiele nie zgromadzimy, ale warto LPG,
    ale butle trzymać w przewietrzanej szopie na polu, bo bywa że zawory są uszkodzone i
    gaz wycieka.

    90% zrezygnuje z zakupu węgla po 3000zł/ tonę bo ich nie będzie stać

    Pozostanie tanie drzewo z lasu, ze starych mebli, odpady a są ich miliony ton

    I w miastach są wyrzucane codziennie tony mebl;i na śmietniki, a to wysokokaloryczny
    surowiec energetyczny
    i śmieciarnie go spalają

  • 22. Data: 2022-05-18 17:04:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 05:59 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Z jakiego powodu?
    > W sensie jak to wyliczyłeś?

    Nie liczyłem, ale gaz zawsze wychodził trochę drożej niż węgiel.
    Teraz dochodzi ryzyko braku gazu - Norwegowie nie wystarczą a ten w
    tankowcach jest droższy i jest go mniej.

    TG

  • 23. Data: 2022-05-18 17:06:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 08:59 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

    > To pałac majo? Niech ocieplą :] Koszt jednorazowy zwróci się w latach.

    Nieocieplona "kostka" z lat 80-tych. Wymienione okna i ocieplony strop od
    strony strychu.
    W ilu latach się to będzie zwracać?

    TG

  • 24. Data: 2022-05-18 17:08:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 13:25 m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> pisze:

    > węgiel kosztuje 2,5k za tonę, chyba że masz blisko do pgg i zamówisz u
    > nich przydziałowe 5t

    Teściowie mieszkają we wschodniej Polsce - tam węgiel zawsze był droższy
    niż na południu.

    TG

  • 25. Data: 2022-05-18 17:30:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 23:07 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > To się nazywa dobrowolność przymusowa. Jednym z wielu elementów jakimi
    > rządzący sterują niewolnikami którymi zarządzają są ceny. Dodrukowali
    > przez pandemię trochę za dużo pieniędzy. Za dużo pieniędzy bez pokrycia
    > = inflacja. Mechanizm likwidacji nawisu inflacyjnego poprzez stopy
    > procentowe jest skuteczny ale nie działa od razu. Trzeba do niego
    > dołożyć inne sposoby ściągania przez rząd pieniedzy z rynku. Dawno temu
    > sól była droga i stanowiła część dochodu króla. Dzisiaj to paliwa, opał
    > i wszystko co jest wytwarzane w spółkach skarbu państwa.

    Węgla brakuje bo sporo ściągaliśmy go od ruskich, teraz to nie polityczne.
    Mamy dużo węgla ale głęboko, zanim się do niego dostaniemy minie z 10 lat.
    Wczoraj jakiś ekspert w radiu nawijał, że nie da się teraz zwiększyć
    wydobycia bo nie mamy gdzie, czym i przede wszystkim trzeba by wyłożyć na
    to zwiększenie ogromną dodatkową kasę.
    Gazu będzie brakować też przez wojnę. Na razie bierzemy ruski gaz od
    Niemców, ale oni mają puste magazyny i nie będą tacy chętni aby nam go
    sprzedawać.
    Niemcy mają ponad 20 mld m3 magazynów a my niewiele ponad 3 mld m3.
    Rura norweska ma sporą przepustowość tyle tylko, że Norwegowie mają małe
    wydobycie i na razie nie zwiększą bo nie mają jak.
    Prąd na giełdzie z dostawą na 2023 kosztuje teraz ponad 1000 PLN za MWh.
    średnia cena w tamtym roku z dostawą na ten rok wynosiła 380 PLN za MWh.
    To są ceny dla przemysłu, ale dla Kowalskiego zwyżki też będą i już po
    cichu się mówi, że mogą być na poziomie 100-110% na początku 2023 r.

    W tym wypadku polityka rządu nie wiele dokłada do aktualnego wzrostu cen
    paliw i energii.

    TG

  • 26. Data: 2022-05-18 17:33:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 16:17 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Tue, 17 May 2022 19:19:00 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Już jest, "Czyste powietrze" się nazywa, jest to
    > dotacja do termomodernizacji i wymiany źródła ciepła
    > na PC i jeszcze 5k dają na PV do tego. ;P

    W tym programie jest mały "haczyk" - trzeba się pozbyć "śmieciucha" a to w
    obecnych czasach nierozsądne.
    No i aby to się spinało finansowo po nowym roku trzeba by mieć z 20kW w
    PV na starych zasadach.
    Przy aktualnych rozliczeniach PC i PV to droga impreza.

    TG

  • 27. Data: 2022-05-18 18:19:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nie liczyłem, ale gaz zawsze wychodził trochę drożej niż węgiel.

    Ile u Was wynosi pensja palacza?

  • 28. Data: 2022-05-18 18:29:04
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 18:19 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Ile u Was wynosi pensja palacza?

    Skup się, bo pierdoły piszesz.
    Ja wiem, że w gazie płaci się za "wygodę". Ale teraz mamy dodatkowy
    czynnik w postaci wojny, który zachwieje cenami. Może się tak zdarzyć, że
    ta "wygoda" zamiast dodatkowych "kliku stówek" na sezon będzie kosztowała
    5k PLN. Budżet emerytów tego nie udźwignie.

    TG

  • 29. Data: 2022-05-18 18:41:41
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > kosztowała 5k PLN. Budżet emerytów tego nie udźwignie.
    >
    > TG

    a drewno?
    Ja w tym roku przetrzebię sad jabłoniowy...

  • 30. Data: 2022-05-18 18:42:20
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Skup się, bo pierdoły piszesz.
    > Ja wiem, że w gazie płaci się za "wygodę".

    A piszesz jakbyś nie wiedział.

    >Ale teraz mamy dodatkowy
    > czynnik w postaci wojny, który zachwieje cenami.

    Tak.
    Również węgla.

    > Może się tak zdarzyć,
    > że ta "wygoda" zamiast dodatkowych "kliku stówek" na sezon będzie
    > kosztowała 5k PLN.

    W porównaniu do zakupu węgla "na zapas" teraz?
    Bo to chyba jedyna możliwa opcja żeby tak się stało.
    Wszystkie surowce energetyczna raczej na pewno będą drożeć, węgiel też.
    Pytanie tylko o ile.

    > Budżet emerytów tego nie udźwignie.

    A 10 tys na sezon za węgiel dźwignie?
    Ja bym chyba zmienił lokum na ich miejscu przy takich kosztach.