  • 21. Data: 2021-10-12 23:52:46
    Temat: Re: czym zabezpieczyć drewno przed wilgocią?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 22:51:13 UTC+2 m...@g...com napisał(a):
> [...]

    sykatywa. Najtańsze i powszechnie stosowane są suszki na bazie związków ołowiu.
    Suszki z kobaltem i wanadem ze względu na cenę używane były i są jedynie w
    poligrafii.

    syf się wypłukuje i go wdychamy, wsiąka w glebę.|

    na nich par ołowiu, pracownicy chorowali na ołowicę i umierali wczesnie albo ślepli

    przyspieszający schnięcie farb olejnych.. Jako sykatywy używa się najczęściej soli
    kwasów pochodzących z kalafonii z metalami o zmiennym stopniu utlenienia (ołowiu,
    miedzi, kobaltu, wanadu).Biorą one udział w naturalnej polimeryzacji rodnikowej,
    która powoduje sieciowanie oleju, czyli potocznie jego ...

    to jutro juz go sprzedałem i był suchy i farba nie brudziła.

    czyli się nieutwardzi, podobnie jak stearyna ze świec.
    > lecz się
    Daj adres swojego lekarza żeby wszyscy wiedzieli do kogo nie iść się leczyć.

  • 22. Data: 2021-10-13 00:09:31
    Od: a a <m...@g...com>

  • 23. Data: 2021-10-13 08:10:55
    Od: Runt <r...@e...prv>

    W dniu 2021-10-12 o 22:51, a a pisze:
    > On Tuesday, 12 October 2021 at 22:49:32 UTC+2, 4...@g...com wrote:
    /.../
    > lecz się

    choroba zenusia nie jest uleczalna.

    --
    Runt

    * - "Oculum pro oculo, dentem pro dente!"

  • 24. Data: 2021-10-13 14:51:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Będzie stała na słońcu?
    Użyj czegoś z inhibitorami promieni UV.
    Pokost na słońcu się starzeje, musiałbyś pokostować co roku, a generalnie pokost
    powinno się polakierować lakierem olejnym (takim na
    pokoście właśnie).
    Współczesna nowoczesna chemia (np. poliuretany) jest lepsza od XIX -wiecznej.
    Lub użyj deski z drewna egzotycznego odpornego naturalnie na warunki atmosferyczne.

    -----

  • 25. Data: 2021-10-13 20:01:05
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 11:47:34 UTC-5 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    malowac az nasiaknie gleboko (ze 3-4 warstwy) - kazda gruba az zeby sciekalo, albo
    zostawic bez niczego ale tak aby lawka mogla wyschnac a na zime przykrywac, ale tak
    zeby nie zawilgotniala od spodu, czyli z przewiewem...
    > Olej sklepowy nie wysycha i chłonie wilgoć

    Wysycha. Na tyle na ile trzeba do lawki to wyschnie. A wilgoc mu duzo nie zaszkodzi.

    > Dlatego do malowania obrazów używa się oleju lnianego, bo wtedy obraz wyschnie i
    można go dotykać, a na oleju rzepakowym będzie mokry przez 5 lat.

    Lawka jest w temacie, obrazy zostaw w spokoju.

    > No i deski, bukowe, dębowe, nawet z odzysku a nie żadne sosnowe, które robaki
    zaczna wcinac na drugi rok

    Taaaa, a ploty z byle sztachetkami stoja po 20-30 lat.

  • 26. Data: 2021-10-13 20:25:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 13 October 2021 at 20:01:06 UTC+2, ptoki wrote:

> [...]
    > >
    > Lawka jest w temacie, obrazy zostaw w spokoju.
    > Taaaa, a ploty z byle sztachetkami stoja po 20-30 lat.
    Panie Janie,
    olej sklepowy ani nie wysycha, ani niczego nie zabezpievcza, bo właśnie wchłania wodę

    Mam od roku w cieplej kuchni naczynie z olejem rzepakowym, otwarte i nic nie wysc
    hło, ani nie zgęstniało.

    Moge pokazać i oddać gratis

    Ilej rzepakowy jedynie pobrudzi i natłuści ławke syfem i farba nie będzie trzymala,
    bo drewno będzie ciągle tłuste.

    Niech każdy sam sprawdzi i wsadzi zapałkę do oleju rzepakowego - nasiąknie, ale nigdy
    nie wyschnie.

    Jedyny olej to olej lniany, a do drewna, pokost lniany.

    Gdy mi p;rzemakały butry skórzane na zimę, to je pokostowałem na gorąco i potem
    została elastyczna warstwa pokostu na skórze, błyszcząca

    Tak się chronilo buty wojskowe przed przemakanie,m

  • 27. Data: 2021-10-13 20:30:25
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    > Taaaa, a ploty z byle sztachetkami stoja po 20-30 lat.
    ==Taaaa, a ploty z byle sztachetkami stoja po 20-30 lat.

    Na płocie się nie siada i wytrzymałości żadnej mieć nie musi
    ale jak się siądzie to sztachetki popękają bo wystawione na słońce, wyparowują żywicę
    i zostaje martwa celuloza bez lepiszcza żywicznego

    Ale ok, pokaż swoją ławkę ze sztachetek płocianych

  • 28. Data: 2021-10-14 02:10:23
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 13 października 2021 o 13:25:26 UTC-5 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    > Panie Janie,
    > olej sklepowy ani nie wysycha, ani niczego nie zabezpievcza, bo właśnie wchłania

    Moje deski do krojenia jakims cudem nie maja tego problemu. I to kazda, nawet ta co
    dzieciak na pracy technice zrobil i to nawet sosna nie jest tylko swierk.
    Myte, uzywane i tylko tym biednym olejem smarowane od wielkiego dzwona.

    > Mam od roku w cieplej kuchni naczynie z olejem rzepakowym, otwarte i nic nie wysc
    hło, ani nie zgęstniało.

    A ja mialem sloik z olejem i zgestnial.

    > Moge pokazać i oddać gratis

    Tez moge ale masz za daleko.

    > Ilej rzepakowy jedynie pobrudzi i natłuści ławke syfem i farba nie będzie trzymala,
    bo drewno będzie ciągle tłuste.

    Co wsiaknie to wsiaknie, reszte sie wyciera. Oleje sklepowe maja dodatek parafiny i
    nieco wspomagaczy polimeryzacji. W praktyce prawie kazdy olej polimeryzuje, jeden
    mniej drugi bardziej. Zalezy od skladu.

    > Niech każdy sam sprawdzi i wsadzi zapałkę do oleju rzepakowego - nasiąknie, ale
    nigdy nie wyschnie.

    A po co? Starczy zobaczyc co sie stalo z deska do krojenia po natarciu olejem.

    > Jedyny olej to olej lniany, a do drewna, pokost lniany.

    Taaa, a ten z pestek tungowych to znikl.

    > Gdy mi p;rzemakały butry skórzane na zimę, to je pokostowałem na gorąco i potem
    została elastyczna warstwa pokostu na skórze, błyszcząca

    > Tak się chronilo buty wojskowe przed przemakanie,m

    Co nie zmienia faktu ze zwykly olej tez deski chroni.
    A lawki ze sztachetek nie mam bo swoje zrobilem z debiny i polakierowalem, nie mam
    takich wymagan jak watkotworca.

    A sztachetki zwykle na plocie wisialy latami. W sumie niczym nie malowane, Szybciej
    gwozdzie w nich gnily niz te sztachetki. A przeciez mowiles ze zgnija w trymiga.

    No nic, watkotworca sam se wybierze komu uwierzy.

  • 29. Data: 2021-10-14 11:31:02
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 October 2021 at 02:10:24 UTC+2, ptoki wrote:

> [...]
    gwozdzie w nich gnily niz te sztachetki. A przeciez mowiles ze zgnija w trymiga.

    > No nic, watkotworca sam se wybierze komu uwierzy.
    Podaj producenta tego oleju sklepowego, rzepakowego, co sam gęstnieje i wysycha.,

    Chętnie sprawdzę.

    Gdyby drogi olej lniany, używany przez tysiące malarzy, dalo się zastąpić olejem
    rzepakowym, to nikt by nie kupował oleju lnianego do rozrabiania farb olejnych do
    malowania, który jest 5 do 10 razy droższy.

    Jak znasz jakiegos malarza, malującego farbami olejnymi rozrabianymi olejem
    rzepakowym, to daj znać.

    Sam sprawdzałem efekt i farby nie wysychały i zawsze musiałem szukac drogiego oleju
    lnianego, sprzedawanego w małych buteleczkach, w sklepach dla plastyków.

    Oleju rzepakowego nigdy tam nie widziałem.

  • 30. Data: 2021-10-20 09:15:25
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 12.10.2021 o 10:25, zhbick pisze:
    > Czym zabezpieczyć taką nową deskę przed wilgocią

    Smoła drzewna?