    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: internet kablowy w domu
    Date: Tue, 23 Jun 2020 17:23:01 +0200

    2020-06-23 o 16:05 +0200, Kżyho napisał:
    > dużo szybszy zazwyczaj, nawet jak nie na papierze, to realnie (chyba,
    > że mówimy o jakimś badziewiu typu Neostrada 10 Mbps, wtedy cały mój
    > wywód można skreślić),

    Ja mam ADSL, Satelitę i LTE. Przy czym to ostatnie to tylko poza domem.
    Jak chcę coś szybko ściągnąć, to wychodzę na pole z laptopem bo na
    górce pod jesionem mam dwie solidne kreski. Działa 20x szybciej od ADSL
    (obecnie średnio 20 Mbps vs 1 Mbps).

    > brak ograniczeń na transfer danych,

    Kiedyś, kiedy płaciłem za każdy bajt satelitarny, liczyłem swoje
    zużycie. Wyszło mi wówczas, że miesięcznie odbieram ok. 15 GiB danych.
    Obecnie widuję niedrogie oferty LTE na 200 GB/mc a transfery powyżej
    tej quoty bezpłatne ale z prędkością "ograniczoną do 3G". Może i jest
    to jakieś ograniczenie na papierze, ale w praktyce trzeba się postarać
    (albo całymi dniami filmy na YT oglądać) żeby do niego dobić.

    > duuuużo niższe opóźnienia (ping)

    U mnie wygląda to tak (testowane do 8.8.8.8, bo do niego zewsząd
    blisko):
    ADSL: 35 ms
    VSAT: 840 ms
    LTE: 40 ms

    Jak widać to "duuuużo niższe" opóźnienie nie zawsze musi być prawdą.

    > co ma niebagatelne znaczenie przy niektórych zastosowaniach.

    Od 100ms zaczyna się jakiś dyskomfort przy VOIP, sesjach ssh,
    zdalnym pulpicie itp. Ale poniżej? Jakieś mocno interaktywne gry?

    > Ja juz k****cy dostaję na LTE, które działa jak chce, a ogólnie
    > transfery ma tak żenujące, że szkoda gadać.

    To może warto rozejrzeć się za innym usługodawcą? W moim kąciku LTE pod
    jesionem w tym roku testowałem trzech operatorów - różnice były
    dramatyczne. Naprawdę warto sprawdzić.

    > Dla mnie porządne łącze to tylko kablowe/światłowodowe. W domu też
    > mam do każdego pomieszczenia przynajmniej po 2 kable LAN dociągnięte.
    > Bo WiFi to się można podetrzeć przy większych ilościach danych.

    Też tak kiedyś uważałem. Ale to było kiedyś. ADSL zachowuję, bo już
    jest i działa wystarczająco sprawnie dla moich potrzeb, ale gdybym miał
    rozważać całkiem nową instalację to raczej poszedłbym w kierunku LTE z
    jakąś anteną kierunkową. A wifi działa u mnie bezproblemowo od czasu
    standardu G, czyli od dobrych kilkunastu lat. Wcześniej faktycznie
    potrafiły dziać się cyrki.

    Mateusz