eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniekabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.? › Re: kabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.?
    Subject: Re: kabel grzejny/grzewczy? jak zabezpieczyć na zimę inst.?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <pns1h1$g4g$1$Adam@news.chmurka.net>
    <9...@g...com>
    <5ba1f8c8$0$11062$426a74cc@news.free.fr>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Wed, 19 Sep 2018 16:19:21 +0200

    W dniu 2018-09-19 o 14:49, l...@g...com pisze:
    > Ten zawór bezpieczeństwa przy zamarzniętym naczyniu wzbiorczym niekoniecznie by
    zadziałał. Pomijam tu jego niesprawność. Poza tym, kto montuje zawory bezpieczeństwa
    w otwartych układach. No chyba, że tacy, którym zamarzają instalacje. To pewnie typ
    ludzi jeżdźących samochodami z wodą w układzie chłodzenia.

    Nie przesadzaj. Kiedy jeszcze zajmowałem się wymianą kotłów węglowych to
    czy klient sobie tego życzył czy też nie, obowiązkowo zakładałem zawory
    bezpieczeństwa.

    W bardzo starych instalacjach się nie zakładało, ale w tamtych
    instalacjach były duże średnice rur, a woda krążyła w rurze wznośniej i
    podgrzewała naczynie wzbiorcze. Kotły natomiast montowano w piwnicach.
    Nawet jak w domu była temperatura poniżej zera to instalacja nie
    zamarzała, bo cały czas w niej krążyło ciepło od piwnicy, w której
    pomimo ujemnej temperatury w mieszkaniu, temperatura utrzymywała się na
    plusie, bo ciepło było od ziemi. Zamarznięcia takich układów były
    rzadkością.

    Problemy zaczęły się robić jak zaczęto montować pompy i odchudzać
    instalacje, a domy docieplać od gruntu. Rury cienkie, brak grawitacji,
    brak dodatkowego ciepła od gruntu, nierzadko kotłownia na parterze ze
    względu na brak piwnic. Często do naczynia montowano rurki 1/2" choć
    prawo mówi, że średnica rury wznośnej nie może być mniejsza jak 25mm
    (minimum rura stalowa 1" lub 28mm miedziana). Wszystko przez to, że za
    instalatorstwo zaczęli się zabierać ludzie, którzy nie mieli o tym
    najmniejszego pojęcia. Także i rura odpowietrzająca nie może mieć
    mniejszej średnicy. Niestety pseudohydrauliczy często wyprowadzali
    odpowietrzenia i przelewy rurami 1/2", albo miedzianymi 15mm. Byli też
    tacy co i Pex-em 16mm. Rury stalowe po kilkunastu-kilkudziesięciu latach
    się zapychały i z układów otwartych robiły się układy zamknięte.
    Wielokrotnie widywałem takie naczynia.

    Niestety jeżeli kocioł by zamarzł, a miałby zamontowany zawór
    bezpieczeństwa to próba rozpalenia w nim spokojnie może taki kocioł
    doprowadzić do rozerwania, ponieważ choćby nawet kawałek lodu pływający
    w kotle po prostu zapcha zawór bezpieczeństwa podczas, gdy woda zaczyna
    parować i się przegrzewać w kontakcie z blachą. Rozmrażanie takiego
    kotła jest operacją naprawdę niebezpieczną, którą może przypłacić życiem
    każdy, kto nie ma pojęcia co tak naprawdę dzieje się w kotle.