    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: kominek z płaszczem wodnym
    Date: Fri, 10 Apr 2009 13:08:54 +0200

    Mat pisze:

    > słyszałem że nie dobrze jest dawać kominka z płaszczem tak mocno na
    > wyrost - bo wtedy już w ogóle ciężko będzie szybę doszorować (nie
    > będzie działał na pełnej mocy).

    Problem mocy kominka poruszałem już na formum - niestety nie dostałem
    żadnej logicznej odpowiedzi. zakładam, że piec gazowy ma moc 24 KW i
    sprawność 100%, a kominek ma moc 24 KW i sprawność 80%, która dodatkowo
    jeszcze będzie spadać, kiedy się do niego nie dorzuci to - efektywnie
    moc będzie o wiele niższa

    > Szyba będzie musiała być czyszczona codziennie z tego co wiem - a
    > sporo opinii zbierałem. I żeby było jasne - nie jestem z obozu
    > antypłaszczowego :-) Sam będę montował takowy. A ten syf na szybie to
    > osiada właśnie z powodu mniejszej ilości ciepła w palenisku.

    Co do samej szyby - więcej zależy od drewna i od jego konstrukcji niż od
    mocy kominka. choć temperatura ma znaczenie - ale temperatura samego
    paleniska będzie porównywalna z tą gdzie nie ma płaszcza - przy
    określonym załadunku i określonym dostarczeniu tlenu oraz odprowadzeniu
    spalin różnic może nie być wcale- z tym, że w tradycyjnych kominkach
    faktycznie nastawienie jest takie by przez szybę szło więcej ciepła na
    pomieszczenie, a przy płaszczu na wodę. To jednak z drugiej strony -
    producenci robią teraz kominki, gdzie na przednią szybę idzie zimne
    powietrze po to by stworzyć kurtynę powietrzną dla spalin, więc nie ma
    znaczenia sama moc a raczej konstrukcja, taka by jak najwięcej "brudu"
    szło w komin.

    Ariusz