  • 1. Data: 2011-07-22 12:30:26
    Temat: [na szybko] jak długo schną tynki wew i wylewki?
    Od: shaman <g...@m...pl>

    Cześć, muszę sobie na szybko ułożyć zgrubny harmonogram.. powiedzcie
    mi do kiedy jest sens planować tynki wew. i wylewki tak aby zdążyły
    wyschnąć wystarczająco do przezimowania? Nie zamierzam w środku grzać
    bo aż tak mi się nie spieszy - jeśli nie dam rady wszystkiego zamknąć
    odpowiednio wcześnie to spokojnie mogę poczekać do nast. wiosny.

    W tej chwili wygląda na to, że mógłbym tynkować w połowie października
    - czy to nie za późno?

    --
    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2011-07-22 13:29:29
    Temat: Re: [na szybko] jak długo schną tynki wew i wylewki?
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik shaman napisał:
    > W tej chwili wygląda na to, że mógłbym tynkować w połowie października
    > - czy to nie za późno?

    To na pewno zależy w dużej mierze od pogody, ale...
    Zauważ, że tak wylewki, jak tynki przede wszystkim nie schną, tylko
    wiążą wodę, żeby się należycie utwardzić i...
    Ich usilne suszenie jest błędem w pierwszych tygodniach po
    wylaniu/zarzuceniu.

    Jak chcesz zostawić na zimę zrobione tynki i wylewki, ty wycyrkluj sobie
    tak, żeby nie załapać ostrego wiązania - pierwsze dwa/trzy tygodnie - na
    ostre mrozy. Nie do przewidzenia :-).

    Jednak jak masz stan surowy zamknięty i zrobisz mokrą robotę w drugiej
    połowie października, to jest szansa, że jeszcze nic Ci nie pozamarza. W
    razie czego wstawisz jakiś koksiak i będziesz przepalał - podobno
    dwutlenek węgla dobrze wpływa na wiązanie betonu i innych zapraw
    cementowych. Tak robiono w czasach PRL-u :-)

    Tylko pamiętaj, żeby na zimę spuścić wodę z podłogówki i ją dobrze
    przedmuchać.

    pozdr
    Robert G

  • 3. Data: 2011-07-22 14:06:21
    Temat: Re: jak długo schną tynki wew i wylewki?
    Od: shaman <g...@m...pl>

    On Jul 22, 3:29 pm, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > cementowych. Tak robiono w czasach PRL-u :-)
    >
    > Tylko pamiętaj, żeby na zimę spuścić wodę z podłogówki i ją dobrze

    Mam dość zmartwień - wolałbym nie ryzykować. Jeśli połowa października
    oznacza ryzyko to odpuszczę.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2011-07-22 15:24:18
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 22-07-2011 o 14:30:26 shaman <g...@m...pl> napisał(a):

    > Cześć, muszę sobie na szybko ułożyć zgrubny harmonogram.. powiedzcie
    > mi do kiedy jest sens planować tynki wew. i wylewki tak aby zdążyły
    > wyschnąć wystarczająco do przezimowania?
    Tylko tynk, jak do końca września zrobisz to spokojnie rób.

    Nie zamierzam w środku grzać
    > bo aż tak mi się nie spieszy
    Jak nie chcesz grzać to wylewek nie rób, bo zawsze gdzieś woda może
    zostać.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2011-07-22 16:09:54
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "shaman" <g...@m...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]
    >wyschnąć wystarczająco do przezimowania?
    >W tej chwili wygląda na to, że mógłbym tynkować w połowie października
    O wylewke sie nie martw, gorsze sa upaly niz mrozy.
    Na tynki trzeba liczyc miesiac, dwa tygodnie to minimum,
    zacznij tynkowac od pomieszczen ktore beda najdluzej schly, czyli
    polnoc-wschod.
    Jesli dom masz ocieplony i wszystkie dziury zatkane to nic sie nie stanie
    nawet jesli beda mrozy.

    --
    PZDR
    Shaman

  • 6. Data: 2011-07-22 17:29:34
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    "shaman" <g...@m...pl> wrote in message
    .googlegroups.com...

    Jesienią są zawsze najlepsze betony i tynki. Wolniej hydratują i nie
    wysychają, nie pękają. Byle nie spadło poniżej 5 stopni/

  • 7. Data: 2011-07-22 17:56:50
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > razie czego wstawisz jakiś koksiak i będziesz przepalał - podobno
    > dwutlenek węgla dobrze wpływa na wiązanie betonu i innych zapraw
    > cementowych. Tak robiono w czasach PRL-u :-)

    Podczas wypalania wapienia zaszła następująca reakcja:
    CaCO3 -> CaO + CO2
    i powstało wapno palone
    Podczas "gaszenia" wapno palone przyłączyło wodę:
    CaO + H2O -> Ca(OH)2
    i powstało wapno gaszone.
    Wapno gaszone (takie, jak w zaprawie) wiąże dwutlenek węgla zgodnie z
    reakcją:
    Ca(OH)2 + CO2 -> CaCO3 + H2O

    Mogę tylko przypuszczać, że ta powstająca woda przyśpiesza wiązanie cementu.

    Kazek

  • 8. Data: 2011-07-22 20:19:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-07-22 15:29, robercik-us wrote:
    > Tylko pamiętaj, żeby na zimę spuścić wodę z podłogówki i ją dobrze
    > przedmuchać.

    A czekaj, czy rury nie są wystarczająco elastyczne zeby wytrzymac
    naciąganie lodem? Pytam, bo akurat kolega wylądował w szpitalu i nie
    zrobil tego. Domek przezimowal z lodem w rurach i od wiosny stwierdzono
    0 uszkodzeń. Grzeje już 2 sezony po tym wypadku i nic się nie dzieje.

  • 9. Data: 2011-07-23 05:33:03
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Kazimierz Debski napisał:

    > Mogę tylko przypuszczać, że ta powstająca woda przyśpiesza wiązanie
    > cementu.

    Pewnie tak, ale chodziło raczej o utrzymanie dodatniej temperatury
    wewnątrz świeżo otynkowanego budynku. :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 10. Data: 2011-07-24 11:39:19
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 22 Lip, 14:30, shaman <g...@m...pl> wrote:
> [...]
    > odpowiednio wcześnie to spokojnie mogę poczekać do nast. wiosny.
    >
    > W tej chwili wygląda na to, że mógłbym tynkować w połowie października

    Trzeba liczyc ze tynki wiaza jakies 2-3 tygodnie. Ale potem moga
    jeszcze schnac jesli sa grube.
    Jesli masz tynki cienkie (do 2 cm) to jak sie wyrobisz na miesiac
    przed mrozami to bedzie ok.
    Co do wylewek to jest troche gorzej. Dobrze jest je zrobic gdzies na
    poczatku wrzesnia bo schna dluzej.
    Ale papieru na te wiedze nie mam...