    From: Piotr <s...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Mon, 19 Oct 2009 05:11:19 -0700 (PDT)

    On 18 Paź, 16:57, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:

    > Jeśli zamieszkasz w okolicy, w której ochrona domu jest niezbędna to taniej
    > będzie jak każdy mieszkaniec 100-mieszkaniowego osiedla zapłaci za
    > ochroniarza 24/7 czy jeśli wszyscy mieszkańcy osiedla złożą się na firmę
    > zatrudniającą 20 ochroniarzy, z czego 8 będzie zawsze na miejscu?
    > Tak, mając na karku kretyński obowiązek odśnieżania chodnika o każdej porze
    > dnia i nocy wolę, żeby odśnieżaniem SWOICH chodników zajęła się gmina,
    > której płacę podatki.

    Już o tym wcześniej pisałem. Różnica polega na tym, że ochrona
    potrzebna jest stale, a odśnieżanie - parę, paręnaście razy do roku.
    Czyli albo zatrudniłoby się armię ludzi, która na co dzień nie ma nic
    do roboty, za to kosztuje astronomicznie, albo zatrudniłoby się ich
    niewielu, ale wtedy odśnieżanie trwałoby tygodniami. Pomysły, że jak
    spadnie śnieg, to się nagle zbierze stu pracowników spod pośredniaka,
    są moim zdaniem niezbyt realistyczne.

    "Swojość" chodników gminy jest względna, tak jak względna jest
    "własność" gminy. Gmina nie jest prywatnym właścicielem i ma inne
    prawa i obowiązki. Przykładowo: nie może zakazać mieszkańcom wstępu na
    chodnik. Więc argument, że każdy powinien sprzątać swoje, jest
    nietrafny. Ty byś chciał korzystać z chodnika za darmo, i żeby gmina o
    niego dbała też za darmo (czyli w ramach podatków, które już płacisz,
    a które na pewno nie wystarczyłyby na odśnieżanie). A tak w ogóle: idź
    na sesję rady gminy i zaproponuj, żeby zrobili kalkulację, ile będzie
    kosztowało sprzątanie śniegu. To zupełnie serio sugestia.

    > Tym bardziej nie mają takiej możliwości pojedynczy właściciele posesji.

    Oczywiście, że mają. Śnieg trzeba uprzątną szybko, do tego potrzebna
    jest armia ludzi. Jedyna armia ludzi w gminie, która jest w stanie to
    zrobić, to sami mieszkańcy. Kto nie może sprzątać osobiście, bo
    wyjechał albo jest chory - niech zatrudni firmę albo poprosi sąsiada.

    > Wyobraź sobie: przez pół dnia pada śnieg, a ludzie chcą jeździć po
    > odśnieżonych ulicach... Nie, przecież czegoś takiego się nie da zrealizować!
    > Jak to dobrze, że w naszej strefie klimatycznej nigdy nie pada śnieg...
    >
    > Jedna opcja to taka że gmina odśnieża, a druga opcja to taka gdzie każdy
    > odśnieża "swój" chodnik wtedy kiedy chce. Sytuacja, gdy prawnie się wymaga
    > by każdy odśnieżał chodnik przed swoją posesją jest debilizmem.

    Nie ma sensu nadużywać słów "kretyński", "debilizm" itd. To nikogo nie
    przekona. Znasz jakieś miejsce na świecie, gdzie jest podobny klimat
    do polskiego i nie mieszkańcy, tylko gmina ma obowiązek odśnieżania?
    Znów, pytam całkiem serio.

    > Ciekawe że jakoś gmina potrafi przyjąć na siebie obowiązek odśnieżania
    > ulic...
    Ulice jest stosunkowo łatwo odśnieżyć, bo to się robi całkowicie
    mechanicznie i szybko. Odśnieżanie chodników, podjazdów itd. jest
    znacznie bardziej skomplikowane i trwałoby nieporównanie dłużej.

    Piotr