    From: "kogutek" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Wed, 27 Jun 2012 11:57:28 +0000 (UTC)

    Ergie <e...@s...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "rt" napisał w wiadomości grup

    > A może być opinia prawie-praktyka(już po obliczeniach ale jeszcze przed
    > montażem)?
    >
    > Jeśli tak to proszę:
    > Solary - koszt inwestycji ok 10k, maksymalny teoretyczny zysk tyle ile
    > energii zużywasz na podgrzanie całej ciepłej wody. Mnie ogrzewanie gazem
    > kosztuje kilkadziesiąt zł/mc - czyli u mnie zwrot inwestycji ok 20 lat. W
    > praktyce nie słyszałem o przypadku by solary zapewniały ciepłą wodę w 100%
    > przez cały rok więc zysk się zmniejszy.

> [...]
    Ujmij trochę bo masz z czego. Przy różnicy temperatur w granicach 10 stopni
    zysk z rekuperatora jest mniejszy niż prąd potrzebny do jego napędzania. Chyba
    że kogoś stać na rekuperator z wymiennikiem o powierzchni takiej jak
    powierzchnia pomieszczeń w których jest odzysk ciepła. Rekuperator w przypadku
    położenia geograficznego Polski jest wyrzuceniem pieniędzy. W Polsce
    średnioroczna temperatura jest w okolicach 8 10 stopni. Akurat taka żeby 10
    razy za mały rekuperator pracował poniżej zakresu opłacalności.