    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Date: Tue, 3 Jul 2012 14:03:29 +0200
    <op.wgj9ccgdp8ku5w@radek-netbook> <jsetva$62k$1@node2.news.atman.pl>
    <op.wgkasmlzp8ku5w@radek-netbook> <jsf0pv$501$1@node1.news.atman.pl>
    <op.wgkdiwcw1cvm6g@lap> <op.wgkdqcvv1cvm6g@lap>
    <jsf3a7$7en$1@node1.news.atman.pl> <op.wgkt6qsw1cvm6g@lap>
    <jsft0e$1qf$1@node1.news.atman.pl> <op.wglrmayp1cvm6g@lap>
    <jshe63$h4t$1@node1.news.atman.pl> <op.wgmlppk51cvm6g@lap>
    <jsii1r$vq8$1@node2.news.atman.pl> <op.wgohyzsh1cvm6g@lap>
    <jsrnr4$g1f$1@node2.news.atman.pl> <op.wgtycysz1cvm6g@lap>
    <jsucn4$h12$1@node2.news.atman.pl> <jsuf0b$n2n$1@usenet.news.interia.pl>

    dyskusyjnych:jsuf0b$n2n$...@u...news.interia.pl...

    news:jsucn4$h12$1@node2.news.atman.pl...

    > Powala mnie siła Twoich argumentów - dopiszę to do wad kanadyjczyka -
    > działa drażniąca na Troli.

    > Jak narazie to Ty przyjales teze, wiec sie nie dziw.
    > Mam dom na wsi, drewniany z bali. Ocieplony welna z zewnatrz. Spedzilem
    > tam wiele, wiele dni i nocy. Wieczorem goraco, a rano relatywnie zimno
    > zwlaszcza ciepla jesienia. Nie wiem co ma byc w tym fascynujacego i w czym
    > taka wlasciwosc ma byc lepsze od domu bezwladnego.

    Ot choćby w takie dzień jak teraz - od trzech dni +30, wieczorami i w nocy
    burze. Gdy kończy się burza i na dworze jest przyjemnie chłodno otwierasz
    okna i wietrzysz. Przy małej bezwładności już po chwili masz chłodno, przy
    dużej czekasz i czekasz, aż trzeba zamknąć okna bo znowu idzie burza.

    Przy braku deszczu sytuacja jest niewiele lepsza. Przy małej bezwładności
    otwierasz okna i śpisz sobie spokojnie w chłodzie, przy dużej całą noc
    ściany oddają ciepło. Oczywiście rano sytuacja jest odwrotna i wtedy lepiej
    mieć dużą bezwładność, ale ja większość czasu spędzam w domu wieczorami, a
    rano wychodzę do pracy (a dzieci do szkoły). Może na starość będę chciał
    dużej bezwładności to wtedy sobie taki dom wybuduję.

    Tyle latem, a w zimie jest jeszcze gorzej. Chcę mieć w ciągu dnia 21 stopni
    a nocą 19. Przy małej bezwładności sterownik wyłącza ogrzewanie, a resztę
    robi wentylacja mechaniczna (temp. nawiewu nawet gdy używamy rekuperatora
    jest o kilka stopni mniejsza niż tem. w domu). W przypadku dużej
    akumulacyjności trwa to znacznie dłużej i wymaga większych (niepotrzebnych i
    hałaśliwych) przepływów.

    Zauważ, że nie piszę o oszczędnościach na czasowym obniżeniu temp. w domu bo
    dla mnie są one nieistotne, dla mnie jest istotne, że mam taką temperaturę
    jaką chcę wtedy kiedy chcę. Ideałem byłoby ogrzewanie nadmuchowe które nie
    bez przyczyny jest tak popularne w stanach gdzie królują kanadyjczyki.

    Ps. Do małej akumulacyjności i went. mechanicznej dołóż jeszcze klimę. Co
    dostajesz? Możliwość prawie natychmiastowego obniżenia temperatury w całym
    domu. Bez zgadywania i programowania godziny powrotu i bez konieczności
    zostawiania klimy włączonej non-stop.

    Tyle na szybko, ale opiszę to kiedyś w osobnym wątku.

    > Chyba, ze czlowiek wiekszosc zycia spedza w delegacji.

    To jest aspekt ekonomiczny, a mnie chodzi o komfort. Choć oczywiście
    oszczędności są. Samo nocne obniżenie temperatury o dwa stopnie daje ZTCP
    2-3% oszczędności w sezonie grzewczym. W przypadku gdy ktoś pracuje, a
    dzieci są w szkole i to obniżenie trwa zamiast 8 godzin 16 to pewnie dojdzie
    do 5%. IMO dla samych oszczędności nie ma sensu dopłacać do kanadyjczyka
    albo innego domu o małej bezwładności.

    Pozdrawiam
    Ergie