  • Data: 2012-07-01 19:36:49
    Temat: Re: rezystancja pomiędzy 0 a bednarką?
    Od: "kogutek" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Amir <d...@g...pl> napisał(a):

    > Jaka powinna być rezystancja pomiędzy 0 a bednarką,
    > chcę sprawdzić czy elektryk prawidłowo podłączył mi uziom z bednarką
    > czy w gniazdkach przypadkiem 0 a uziom(bolec) to nie to samo.
    >
    > Najpierw wykonana była instalacja bez bednarki odebrana oczywiscie,
    > bednarke w tym roku robiłem.
    > elektryk (inna firma) zgadała się z moim elektrykiem i bednarkę podłączylil
    > po prostu
    > przewodem do uziomu rur w kotłowni, do których z rozdzielni doprowadzony był
    > przewod neutralny czyli prawdopodobnie uziom z zakładu energetycznego (ponoc
> [...]
    Ze względu na bezpieczeństwo dobrze by było jak byś zmierzył rezystancję pętli
    zwarcia. Tak to się nazywa. Zaraz się Dyjor przyczepi że impedancję trzeba
    mierzyć i do tego drogim przyrządem. Dla siebie nie trzeba a pomiar
    rezystancji niewiele się różni od pełnego pomiaru. Czyli pomiaru rezystancji i
    impedancji pętli zwarcia. Pomiar jest prosty. Potrzebny będzie miernik.
    Wygląda że już masz. Może być taki z marketu za kilkanaście złotych. Jak byś
    miał krótki przedłużacz do którego możesz podłączyć dwa odbiorniki to by
    bardzo uprościło pomiar i zrobiło go bezpieczniejszym. Potrzebujesz jeszcze
    obciążenia. Grzałka to musi być o dużej mocy. Może być czajnik elektryczny o
    mocy 2kW, jakiś piecyk, suszarka do włosów też się nada. Jak to zrobić.
    Wtykasz wtyczkę przedłużacza do gniazdka w którym będzie pomiar. Ustawiasz w
    mierniku zakres 500V NAPIĘCIA PRZEMIENNEGO. Wkładasz końcówki miernika do
    jednego gniazdka w przedłużaczu. Woltomierz pokaże jakieś napięcie bliskie
    230V. Zapisujesz wynik. W drugie gniazdko włączasz czajnik. Woltomierz pokaże
    niższe napięcie. Możesz wszystko w tym momencie wyłączyć. Od wyższego napięcia
    z pierwszego pomiaru odejmujesz niższe z drugiego. Różnica powinna wynosić
    pojedyncze wolty. Im mniej tym lepiej. Ale to jeszcze nie wszystko. Musisz
    znać prąd jaki pobierało obciążenie. Tanim miernikiem zmierzyć się nie da ale
    można obliczyć. Masz dwie drogi. Albo wierzysz producentowi dzielisz moc
    odbiornika przez napięcie jakie pokazał miernik za drugim pomiarem. I wyjdzie
    prąd pobierany. Albo mierzysz swoim miernikiem oporność grzałki. Na bolcach od
    wtyczki to się mierzy. Oczywiście nie podłączonej do gniazdka. Przy dwóch
    kilowatach będzie to ok 26 omów przy kilowacie ok 50 omów. Dzielisz to co
    pokazał miernik za drugim pomiarem przez to co zmierzyłeś i masz wielkość
    prądu policzoną. Teraz wystarczy różnicę napięć jakie zmierzyłeś bez
    obciążenia i z obciążeniem podzielić pzrez wielkość prądu jaki płynął przez
    obciążenie. I masz policzoną rezystancję pętli zwarcia. Im mniejsza tym
    lepiej. Ale jak Ci wyjdzie na poziomie do 2-3 omów to też jest dobrze. Pomiary
    należało by przeprowadzić dla wszystkich gniazdek. Po dojściu do wprawy nie
    trzeba nic liczyć. Wystarczy zatrybić o ile spada napięcie pod obciążeniem i
    jeszcze jest dobrze. Pomiar rezystancji pętli zwarcia jest pożytecznym
    pomiarem. Na podstawie jego wyników można dokładnie ocenić stan instalacji,
    gniazdek, włączników bez ich demontażu. Z technicznego punktu widzenia jest to
    ważny pomiar. W zależności od wartości rezystancji pętli zwarcia dobiera się
    bezpieczniki. A teraz czekam co Dyjor będzie pyszczył. Wiem że to co napisałem
    przerasta jego możliwości pojmowania otaczającego Świata. I jestem ciekawy
    jaka teorię wymyśli. Wiem że trochę przesadziłem z tym myśleniem. Ale co mi
    tam. Niech się cieszy.