  • Data: 2019-07-06 21:08:47
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Lisciasty <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 10:51:47 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Nie obrażaj się, ale jest to kretyńskie podejście.
    > Skoro od 15 lat siedzisz w temacie to właśnie POWINIENEŚ komentować.
    > Kto ma komentować, jak nie ekspert. Ja chętnie poczytam, co napiszesz.

    Dwie ostatnie inwestycje w polskie węglówki (Opole i Ostrołęka)
    są mocno naciągane. Opole jakoś się broni, bo węgiel w miarę blisko,
    natomiast Ostrołęka to już była na siłę przepychana. Jest duże ryzyko
    że inwestycja nigdy się nie zwróci, a nawet może narobić długów.
    Co nie znaczy, że jestem przeciwnikiem tych węglówek. Co prawda jestem
    zagorzałym fanem gazówek (są tanie jak barszcz, stawia się je szybciej
    niż dom szkieletowy i z zimnego startu na pełną moc wchodzą w 15 minut),
    ale mają one też mankamenty. Droższe paliwo, nie wystartują bez napięcia
    w sieci (a przynajmniej nie bez dodatkowego kosztownego osprzętu),
    oraz co najgorsze, paliwo do nich jest gospodarczo i politycznie niepewne.
    W Turcji po obsuwie liry większość ichnich gazówek stoi. Za postój nikt im
    nie płaci, a obsługa i utrzymanie kosztuje sporo. Ale na drogi ruski gaz
    ich nie stać. U nas taki scenariusz nie powinien się wydarzyć, ale sporo
    rzeczy, które nie powinno, jednak się wydarzyło...
    Toteż węglówki są nam potrzebne do utrzymania systemu, przynajmniej dopóki
    nie postawią jakiegoś atomu. A że atom jest cholernie drogi i długo się
    go buduje, więc jeszcze przez długie lata mało się w temacie zmieni.
    Rozwój energetyki odnawialnej trochę toru na rynku zje, ale że zużycie
    energii w kraju wciąż rośnie, to sporo czasu minie zanim struktura
    produkcji jakoś znacząco się zmieni.
    A co do opłacalności budowania węglówek wystarczy popatrzeć jak chętnie
    instytucje finansowe palą się do finansowania ich. Zachowują się jak
    uczniowie na odpytywaniu z matmy :P Może nie wiedzą, że to taki dobry
    biznes. Jakby mieli gdzieś tam eksperta Zenka na podorędziu to by na pewno
    zmienili zdanie ;P

    L.