  • 1. Data: 2019-07-04 00:57:43
    Temat: roczny raport z pracy PV
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    Witam
    Nieco nawiązując do poprzedniego tematu,tak jak kiedyś obiecałem
    przedstawiam dane po roku pracy instalacji

    Instalacja 5,6kWp 20x280W w panelach MP SOLAR, falownik Growatt 5000UE
    3-fazowy,
    zamontowana w maju, oficjalnie załączona 27-06-2018, koszt montażu
    3750/kWp +8% VAT

    można podejrzeć tutaj: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=69243

    co prawda dane są niekompletne bo nie uwzględniają kilku początkowych
    miesięcy, a dane o poborze energii dotyczą TYLKO grzałki w bojlerze,
    niestety z powodu skomplikowanej topologii instalacji w domu (a raczej w
    całym gospodarstwie) nie mam możliwości pomiaru zużycia energii bez
    większych inwestycji, nie jest mi to jednak do szczęscia potrzebne,te
    dane mam na fakturach i na stronie operatora

    przez rok energia wytworzona w ilości 6650kWh czyli prawie 1,2kWh z 1kWp
    przez rok energia wysłana do sieci w ilości 5300kWh
    na chwilę obecną zapas w "magazynie" czyli "górka" do wykorzystania to
    ok 1100 kWh
    jak zatem możla wyliczyć to zużycie własne na bieżąco oscyluje w
    granicach 20%, natomiast cała reszta zużycia to pobór z sieci.
    zużycie własne może nie jest satysfakcjonujące, niemniej wynika to z
    trybu życia i pobierania energii głównie wieczorami.
    Od początku czerwca zamontowana grzałka 4,5kW do bojlera CWU i to nieco
    poprawi zużycie własne, niemniej to temat świezy i póki co to znaczacego
    wpływu na proporcje zużycia w skali roku nie ma

    teraz może nieco o finansach:
    faktury przed PV opiewały na kwoty 350-400zł co dwa miesiące
    faktury po PVto 45-50zł, zatem oszczędności wyniosły coś w przedziale
    1800-2100pln, oczywiście dokładnie wyliczyć się tego nie da, szacuję
    jednak że bliżej mi do tej wyższej kwoty, tym bardziej że "dyscyplina"
    energooszczędności w domu ostro zmalała ;)
    dodatkowo od miesiąca CWU grzane prądem a nie groszkiem a zatem jakies
    100-120 kg ekogroszku zaoszczędzone, czyli kolejna stówka, że o czasie
    niestraconym na cotygodniowe czyszczenie kotła nie wspomnę :)
    Jak czas pozwoli to może wkrótce w kotłowni pojawi się równolegle do
    kotła na groszek elektryczny kocioł przepływowy CO

    Podsumowując: uważam, że PV to były dobrze wydane pieniądze, można chyba
    przyjąć, że ok 10% wartości instalacji już się zwrociło
    dodam tylko że nie korzystałem z żadnych kredytów, z żadnych dotacji jak
    również nie załapałem się na ulgę podatkową

  • 2. Data: 2019-07-05 17:13:35
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-07-04 o 00:57, pilocik pisze:
    > Instalacja 5,6kWp 20x280W w panelach MP SOLAR, falownik Growatt 5000UE
    > 3-fazowy,
    > zamontowana w maju, oficjalnie załączona 27-06-2018, koszt montażu
    > 3750/kWp +8% VAT

    Ciekawe.
    Jaka powierzchnia?
    Pod jakim kątem?
    W jaką stronę skierowana?
    Jaki region?

    Rzeczywiście zaczyna mieć to sens.
    Czytałem o instalacji w Ikei, ale tam nie ma możliwości korzystać z
    własnego prądu. Cały oddajesz do sieci. Chyba, że coś pokręciłem.

    --
    MN

  • 3. Data: 2019-07-05 21:02:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-04 o 00:57, pilocik pisze:
    > Witam
    > Nieco nawiązując do poprzedniego tematu,tak jak kiedyś obiecałem
    > przedstawiam dane po roku pracy instalacji
    Dzięki za info, dużo ono daje informacji, napisz jeszcze jaki masz Pv
    usytuowane jakie nachylenie no i jakie miasto lub region.

    > Instalacja 5,6kWp 20x280W w panelach MP SOLAR, falownik Growatt 5000UE
    > 3-fazowy,
    > zamontowana w maju, oficjalnie załączona 27-06-2018, koszt montażu
    > 3750/kWp +8% VAT
    Noo niezła cena, teraz nówki drożej chodzą.

> [...]
    > większych inwestycji, nie jest mi to jednak do szczęscia potrzebne,te
    > dane mam na fakturach i na stronie operatora
    Oki, najważniejsze że wiadomo ile oddałeś.

    > przez rok energia wytworzona w ilości 6650kWh czyli prawie 1,2kWh z 1kWp
    > przez rok energia wysłana do sieci w ilości 5300kWh
    Bardzo fajny uzysk.

> [...]
    > 100-120 kg ekogroszku zaoszczędzone, czyli kolejna stówka, że o czasie
    > niestraconym na cotygodniowe czyszczenie kotła nie wspomnę :)
    Szkoda że grzałka, mała pc dałaby Ci tyle samo ciepła przy 3-4 razy
    mniejszym zużyciu energii, na dodatek większość zimy byś nią obskoczył,
    jedynie w większe mrozy byś musiał odpalać piec.

    > Jak czas pozwoli to może wkrótce w kotłowni pojawi się równolegle do
    > kotła na groszek elektryczny kocioł przepływowy CO
    Wg mnie bez sensu.

> [...]
    > dodam tylko że nie korzystałem z żadnych kredytów, z żadnych dotacji jak
    > również nie załapałem się na ulgę podatkową
    Pełna zgoda, wbrew pozorom na prosumencie to się dość szybko zwraca.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2019-07-05 23:19:57
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dosc szybko to by byly z cztery lata. Nie wiem jak liczycie ale jesli uzywany jest
    zwrot ze sie cos zwrocilo to mnie wychodzi ze po roku na poziomie 5-7% sie zwrocilo.
    Od kiedy dla czlowieka 15 lat to jest szybko. W krotszym czasie zwraca sie
    profesjonalna elektrownia opalana weglem i sprzedajaca prad po 18 groszy za
    kilowatogodzine.

  • 5. Data: 2019-07-05 23:41:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 5 lipca 2019 23:19:58 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Od kiedy dla czlowieka 15 lat to jest szybko. W krotszym czasie zwraca sie
    > profesjonalna elektrownia opalana weglem i sprzedajaca prad po 18 groszy za
    > kilowatogodzine.

    Wróć lepiej na te tokarki bo na prądzie to się znasz jak Budyń na balecie mongolskim.

    Masz blok gigawatowy, który nawet jakby zapieprzał 365 dni w roku
    z pełną mocą to wyrobi 8760000 MWh. Razy 180 zeta to daje 1576800000.
    Elektrownia ma z tego max 10% zysku (a zwykle dużo mniej). Koszt takiego
    bloku to 6 miliardów. Co daje zwrot inwestycji po 38 latach.
    To jest dopiero złoty biznes :>

    L.

  • 6. Data: 2019-07-06 00:37:18
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 05.07.2019 o 17:13, Marcin N pisze:

> [...]
    > Czytałem o instalacji w Ikei, ale tam nie ma możliwości korzystać z
    > własnego prądu. Cały oddajesz do sieci. Chyba, że coś pokręciłem.

    pokręciłeś :D

    Prosument czyli instalacja ON-Grid oddaje do sieci energię wyprodukowaną
    minus energię "zjedzoną" na bieżąco, za każdy oddany kilowat może za
    darmo odebrać 80% lub 70% przy instalacjach >10kW

    a jeśli chodzi o szczegóły mojej PV to:
    powierzchnia ? ale czego? dachu, paneli ?
    dach mam dwuspadowy, N-S, ok 180m2
    panele zajmują ok. 40% strony południowej
    kąt pochylenia dachu to ok.22 stopnie,
    rejon: płd wielkopolska, okolice Ostrowa Wlkp

  • 7. Data: 2019-07-06 01:00:52
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    > Wg mnie bez sensu.

    Na razie zastanawiam się nad dalszym etapem, póki co wybiorę raczej
    przepływowy kocioł elektryczny CO, równolegle do kotła na groszek

    a dlaczego tak ?

    póki co, to wychodzę z założenia, że rozsądna PC to wydatek ok. 20-25k PLN
    a za taką kwotę mam dodaktowe 5KW paneli na dachu
    PC to tylko grzanie/chłodzenie a prąd to wiele innych możliwości

    oczywiście każdy musi mierzyć swoją miarką, wiedząc jaka struktura
    zużycia energii występuje w konkretnym przypadku

    jak znam życie i siebie to pewnie skończy się na rozbudowie PV jak i na
    PC :D

  • 8. Data: 2019-07-06 07:23:38
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 00:37, pilocik pisze:
    > dach mam dwuspadowy,  N-S, ok 180m2
    > panele zajmują ok. 40% strony południowej
    > kąt pochylenia dachu to ok.22 stopnie,

    22 stopnie to prawie płaski dach.
    Panele nie mają dodatkowego pochylenia? Nie przeszkadza, że tylko 22
    stopnie od poziomu?

    Instalacja ma ponad 35 m2? Myślałem, że znacznie mniej.

    Ja niestety mam dach wschód-zachód, przy czym połać zachodnia jest
    przekręcona o 10 stopi w stronę południa. Nie wiem, czy to po prostu nie
    dyskwalifikuje instalacji.

    --
    MN

  • 9. Data: 2019-07-06 07:26:00
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > 3-fazowy,
    > zamontowana w maju, oficjalnie załączona 27-06-2018, koszt montażu

    Jeszcze jedno pytanie:
    jak to jest podłączone do sieci?

    Czy połączenie jest kłopotliwe?
    Jak mocno niszczony jest dach w trakcie montażu ramy? Zdejmują dachówki?
    Przewiercają się przez nie? Jak to potem uszczelniają?

    --
    MN

  • 10. Data: 2019-07-06 08:13:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zeby nie wyszlo ze Budzik jest ekspertem od tanca mongolskiego. 6 miliardow kosztuje
    blok 1,5GW. Daje to 4 zlote za wata. Marny z Ciebie ekspert od inwestycji. Zysk to
    kasa ktora zostaje po zaplaceniu wszystkiego, kredytu na budowe, wynagrodzen, zusow,
    podatkow wszystkich, kosztow utrzymania ( awarie, remonty itp), itd. Po 18 groszy za
    kWh taka elektrtownia zwraca sie po ok 25 latach. Zywotnosc bloku to ok 40 lat. Po
    splaceniu kredytu odpada najwiekszy skladnik kosztow jakim byl kredyt. Elektrownia
    wtedy zarabia na nastepny blok. Ale nie musi brac szesciu miliardow kredytu tylko 2,5
    miliarda bo zarobi przez 15 lat 4,5 miliarda. Bedzie splacala 2,5 miliarda niecale 10
    lat i przez kolejne 30 lat bedzie zarabiala na kolejne bloki ktore kupi bez kredytu.
    Jak widzisz Twoje wyliczenia na oszukanych danych zrobione nijak maja sie do
    rzeczywistosci. Energetyka zawodowa to doskonaly interes. Jego wada sa dlugie okresy
    zwrotu. W przypadku energetyki zawodowej 4 zl za wata jest dobra cena. Tyle samo w
    przypadku indywidualnej instalacji slonecznej jest bardzo zla cena bo po prawie
    dwudziestu latach dochodzi sie z cena pradu do ceny pradu w taniej taryfie. To
    prosciej tak ustawic zuzycie pradu zeby prawie wszystko bylo w II taryfie. Wtedy po
    dwudziestu latach po stronie kosztow bedzie tyle samo jak by kupic panele ale nie
    trzeba kupowac za kilkadziesiat tysiecy paneli, ktorych wartosc po dwudziestu latach
    bedzie wynosila zero zlotych. Przy czterech zlotych za wata w panelach jest to
    dzialanosc mieszczaca sie w hobby.