    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: pilocik <p...@t...pl>
    Subject: roczny raport z pracy PV
    Date: Thu, 4 Jul 2019 00:57:43 +0200

    Witam
    Nieco nawiązując do poprzedniego tematu,tak jak kiedyś obiecałem
    przedstawiam dane po roku pracy instalacji

    Instalacja 5,6kWp 20x280W w panelach MP SOLAR, falownik Growatt 5000UE
    3-fazowy,
    zamontowana w maju, oficjalnie załączona 27-06-2018, koszt montażu
    3750/kWp +8% VAT

    można podejrzeć tutaj: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=69243

    co prawda dane są niekompletne bo nie uwzględniają kilku początkowych
    miesięcy, a dane o poborze energii dotyczą TYLKO grzałki w bojlerze,
    niestety z powodu skomplikowanej topologii instalacji w domu (a raczej w
    całym gospodarstwie) nie mam możliwości pomiaru zużycia energii bez
    większych inwestycji, nie jest mi to jednak do szczęscia potrzebne,te
    dane mam na fakturach i na stronie operatora

    przez rok energia wytworzona w ilości 6650kWh czyli prawie 1,2kWh z 1kWp
    przez rok energia wysłana do sieci w ilości 5300kWh
    na chwilę obecną zapas w "magazynie" czyli "górka" do wykorzystania to
    ok 1100 kWh
    jak zatem możla wyliczyć to zużycie własne na bieżąco oscyluje w
    granicach 20%, natomiast cała reszta zużycia to pobór z sieci.
    zużycie własne może nie jest satysfakcjonujące, niemniej wynika to z
    trybu życia i pobierania energii głównie wieczorami.
    Od początku czerwca zamontowana grzałka 4,5kW do bojlera CWU i to nieco
    poprawi zużycie własne, niemniej to temat świezy i póki co to znaczacego
    wpływu na proporcje zużycia w skali roku nie ma

    teraz może nieco o finansach:
    faktury przed PV opiewały na kwoty 350-400zł co dwa miesiące
    faktury po PVto 45-50zł, zatem oszczędności wyniosły coś w przedziale
    1800-2100pln, oczywiście dokładnie wyliczyć się tego nie da, szacuję
    jednak że bliżej mi do tej wyższej kwoty, tym bardziej że "dyscyplina"
    energooszczędności w domu ostro zmalała ;)
    dodatkowo od miesiąca CWU grzane prądem a nie groszkiem a zatem jakies
    100-120 kg ekogroszku zaoszczędzone, czyli kolejna stówka, że o czasie
    niestraconym na cotygodniowe czyszczenie kotła nie wspomnę :)
    Jak czas pozwoli to może wkrótce w kotłowni pojawi się równolegle do
    kotła na groszek elektryczny kocioł przepływowy CO

    Podsumowując: uważam, że PV to były dobrze wydane pieniądze, można chyba
    przyjąć, że ok 10% wartości instalacji już się zwrociło
    dodam tylko że nie korzystałem z żadnych kredytów, z żadnych dotacji jak
    również nie załapałem się na ulgę podatkową