  • Data: 2019-07-06 09:09:45
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marcin N napisał:

    > 22 stopnie to prawie płaski dach.
    > Panele nie mają dodatkowego pochylenia?
    > Nie przeszkadza, że tylko 22 stopnie od poziomu?

    W krajach południowych (ogólniej: bliższych równikowi) sprawdza
    się zasada ustawiania panieli prostopadle do średniego kąta padania
    promieni słońca w południe. Gdzieś w okolicach 50 stopnia szerokości
    geograficzniej staje się ona mniej oczywista. W lecie dzień jest tu
    długi, za to w zimie nie ma go prawie wcale. Gdy umieścić powierzchnię
    tak, że w południe słońce świeci na nia prostopadle, to przed godziną
    szóstą rano i po szóstej popołudniu znajdzie się ono z tyłu powierzchni.
    Roczna całka insolacji jest większa dla płaskiej poziomej powierzchni,
    niż dla optymalizowanej na modłę południową.

    Całkiem poziomy paniel nie jest dobrym pomysłem, potrzebne jest
    nachylenie 15-20 stopni, by spływająca woda deszczowa oczyszczła
    go z kurzu. Dlatego wiele farm stosuje takie lekko pochylone daszki
    dwuspadowe. Z tym że lepsza jest orientacja wschód-zachód. W ogóle
    w farmie, dla której liczy się wydajność z hektara, a nie z metra
    paneli (założenie, że ziemia droga, a krzem tani), takie ustwienie
    zawsze będzie lepsze -- ta sama energia rozkłada się w czase w sposób
    bardziej wyrównany.

    --
    Jarek