  • Data: 2019-07-06 10:35:59
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    pilocik pisze:

    > Z tym że panel na płasko to niezbyt dobry pomysł się zgodzę, ale z tym
    > że wydajność w układzie W-E jest większa bym polemizował.
    > Znajomy ma od ponad roku taką instalację, bodajże po 9 paneli na wschód
    > i na zachód, czasem porównujemy wyniki pracy i z tego wynika to że
    > instalacja w orientacji W-E rano rusza nieco wcześniej, kończy pracę
    > nieco później, energia faktycznie rozkłada się w nieco dłuższym czasie,
    > wykres dobowy jest bardziej wypłaszczony ale wydajność z kWp moja
    > instalacja skierowana na południe ma prawie 20% większą

    Tutaj nie ma co polemizować, to wszystko wynika z elementarnej geometrii.
    Insolacja, czyli energia przypadająca na jednostkę poziomej powierzchni
    w całce rocznej, jest po prostu daną empiryczną dla konkretnego miejsca
    na ziemi. Na jej wartość wpływa nie sama geometria, ale też sezonowe
    zachmurzenia charkterystyczne dla danego klimatu. Tak czy inaczej, ponad
    tę insolację się nie wyskoczy, można się do niej tylko przybliżyć.

    Jeśli na początku zimy słońce jest kilkanaście stopni powyżej horyzontu,
    daszki mają stopni dwadzieścia, a kalenica biegnie ze wschodu na zachód,
    to tylko jedna połać na skraju farmy błyszczy w słąńcu, reszta wzajemnie
    się ocienia. Ale dla pojedynczego dachu taka południowa wystawa jest
    zupełnie w porządku.

    A tak przy okazji: w dniu dzisiejszym insolacja dobowa na biegunie
    północnym jest większa niż na równiku. Zaraz się to skończy, bo tak
    jest tylko przez krótki okres wokół przesilenia letniego.

    --
    Jarek