  • 11. Data: 2019-07-06 08:19:02
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Przy czterech zlotych za wata w panelach jest to dzialanosc mieszczaca sie w hobby.

    Czyli sugerujesz, żeby jednak jeszcze nie interesować się tematem?

    --
    MN

  • 12. Data: 2019-07-06 08:41:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Raczej sugeruje zeby kazdy sam policzyl czy mu warto. Ale nie tak jak tutaj licza,
    czyli zle. Nie jest istotne ile kto zuzywa pradu tylko jaka bedzie miala cene
    kilowatogodzina z instalacji FV. Jesli ktos kupil za 20 tysiecy instalacje 5kW i
    zrobil w pierwszym roku 5000 kWh i je zmagazynowal w sieci to znaczy ze po pierwszym
    roku kilowatogodzina kosztowala go 5 zlotych. Sa tutaj tacy co twierdzili ze w II
    taryfie maja prad po 30 groszy za kWh. To po 17 latach dojdzie do takiej ceny z
    wlasnej instalacji. Oczywiscie jak bedzie mial szczescie. Teraz jakies anomalie
    pogodowe. Grad wielkosci kurzych jajek. Wichury jakich nie bylo. Burze z piorunami.
    Instalacja FV jest delikatna. Im dluzej sie amortyzuje tym ryzyko ze cos sie stanie
    wieksze. Mozna sie ubezpieczyc ale spowoduje to dojscie do ceny II taryfy po cwierc
    wieku.

  • 13. Data: 2019-07-06 08:47:10
    Temat: roczny raport z pracy PV
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pozwolisz ze spytam o takie cos. Jak bys produkowal tyle pradu ze nie musialbys
    kupowac z elektrowni. To jakie oplaty na rzecz sprzedawcy pradu bys poniosl? To ze
    kilka zlotych za licznik jest oczywiste. Czy poza tym chca cos jeszcze, czy 20% jakie
    sobie licza za przechowanie zalatwia sprawe i placilbys tylko za licznik?

  • 14. Data: 2019-07-06 09:09:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > 22 stopnie to prawie płaski dach.
    > Panele nie mają dodatkowego pochylenia?
    > Nie przeszkadza, że tylko 22 stopnie od poziomu?

    W krajach południowych (ogólniej: bliższych równikowi) sprawdza
    się zasada ustawiania panieli prostopadle do średniego kąta padania
    promieni słońca w południe. Gdzieś w okolicach 50 stopnia szerokości
    geograficzniej staje się ona mniej oczywista. W lecie dzień jest tu
    długi, za to w zimie nie ma go prawie wcale. Gdy umieścić powierzchnię
    tak, że w południe słońce świeci na nia prostopadle, to przed godziną
    szóstą rano i po szóstej popołudniu znajdzie się ono z tyłu powierzchni.
    Roczna całka insolacji jest większa dla płaskiej poziomej powierzchni,
    niż dla optymalizowanej na modłę południową.

    Całkiem poziomy paniel nie jest dobrym pomysłem, potrzebne jest
    nachylenie 15-20 stopni, by spływająca woda deszczowa oczyszczła
    go z kurzu. Dlatego wiele farm stosuje takie lekko pochylone daszki
    dwuspadowe. Z tym że lepsza jest orientacja wschód-zachód. W ogóle
    w farmie, dla której liczy się wydajność z hektara, a nie z metra
    paneli (założenie, że ziemia droga, a krzem tani), takie ustwienie
    zawsze będzie lepsze -- ta sama energia rozkłada się w czase w sposób
    bardziej wyrównany.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2019-07-06 09:21:23
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 08:13:48 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    >6 miliardow kosztuje blok 1,5GW.

    6 miliardów kosztuje blok 1GW Ostrołęka.

    Reszty bzdur nie komentuję bo w energetyce elektrownianej siedzę ponad 15 lat
    i kilkanaście inwestycji w kraju i na świecie od strony inwestycyjnej
    i eksploatacyjnej poznałem od podszewki.

    L.

  • 16. Data: 2019-07-06 10:17:17
    Od: pilocik <p...@t...pl>

> [...]
    > paneli (założenie, że ziemia droga, a krzem tani), takie ustwienie
    > zawsze będzie lepsze -- ta sama energia rozkłada się w czase w sposób

    Z tym że panel na płasko to niezbyt dobry pomysł się zgodzę, ale z tym
    że wydajność w układzie W-E jest większa bym polemizował.
    Znajomy ma od ponad roku taką instalację, bodajże po 9 paneli na wschód
    i na zachód, czasem porównujemy wyniki pracy i z tego wynika to że
    instalacja w orientacji W-E rano rusza nieco wcześniej, kończy pracę
    nieco później, energia faktycznie rozkłada się w nieco dłuższym czasie,
    wykres dobowy jest bardziej wypłaszczony ale wydajność z kWp moja
    instalacja skierowana na południe ma prawie 20% większą

  • 17. Data: 2019-07-06 10:30:56
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 06.07.2019 o 07:26, Marcin N pisze:

    > Jeszcze jedno pytanie:
    > jak to jest podłączone do sieci?

    hmm... kabelkiem :D
    nie bardzo wiem o co pytasz

    > Czy połączenie jest kłopotliwe?
    ale połaczenie czego ?
    po Twoich pytaniach wnioskuję, że nie bardzo znasz temat,
    nie musisz. Całą operację i tak wykonuje monter z papierami ;)

    > Jak mocno niszczony jest dach w trakcie montażu ramy? Zdejmują dachówki?
    > Przewiercają się przez nie? Jak to potem uszczelniają?

    u mnie zniszczono kilka sztuk ale mam spory zapas ceramiki, nie były
    wiercone ale niektóre odrobinę podcinane,
    żadnego uszczelnienia nie było przed i po montażu, jak sobie wyobrażasz
    uszczelnianie dachówki ?

  • 18. Data: 2019-07-06 10:35:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pilocik pisze:

> [...]
    > wykres dobowy jest bardziej wypłaszczony ale wydajność z kWp moja
    > instalacja skierowana na południe ma prawie 20% większą

    Tutaj nie ma co polemizować, to wszystko wynika z elementarnej geometrii.
    Insolacja, czyli energia przypadająca na jednostkę poziomej powierzchni
    w całce rocznej, jest po prostu daną empiryczną dla konkretnego miejsca
    na ziemi. Na jej wartość wpływa nie sama geometria, ale też sezonowe
    zachmurzenia charkterystyczne dla danego klimatu. Tak czy inaczej, ponad
    tę insolację się nie wyskoczy, można się do niej tylko przybliżyć.

    Jeśli na początku zimy słońce jest kilkanaście stopni powyżej horyzontu,
    daszki mają stopni dwadzieścia, a kalenica biegnie ze wschodu na zachód,
    to tylko jedna połać na skraju farmy błyszczy w słąńcu, reszta wzajemnie
    się ocienia. Ale dla pojedynczego dachu taka południowa wystawa jest
    zupełnie w porządku.

    A tak przy okazji: w dniu dzisiejszym insolacja dobowa na biegunie
    północnym jest większa niż na równiku. Zaraz się to skończy, bo tak
    jest tylko przez krótki okres wokół przesilenia letniego.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2019-07-06 10:36:14
    Od: pilocik <p...@t...pl>

> [...]
    sobie licza za przechowanie zalatwia sprawe i placilbys tylko za licznik?

    od roku nie kupuję prądu, moja produkcja całkowicie wystarcza nawet po
    odliczeniu 20% potrącenia
    faktury mam na kwoty 45-50pln co dwa miesiące,
    na wartość faktury składają się opłaty stałe tykp licznikowa,
    abonamentowa, handlowa itp.
    oraz jedna zmienna zależna od zużycia - akcyza
    jak chcesz to mogę wrzucić skan

  • 20. Data: 2019-07-06 10:51:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 09:21, Lisciasty pisze:
    > Reszty bzdur nie komentuję bo w energetyce elektrownianej siedzę ponad 15 lat
    > i kilkanaście inwestycji w kraju i na świecie od strony inwestycyjnej
    > i eksploatacyjnej poznałem od podszewki.

    Nie obrażaj się, ale jest to kretyńskie podejście.
    Skoro od 15 lat siedzisz w temacie to właśnie POWINIENEŚ komentować.
    Kto ma komentować, jak nie ekspert. Ja chętnie poczytam, co napiszesz.

    --
    MN