  • 21. Data: 2019-07-06 10:56:37
    Temat: Re: roczny raport z pracy PV
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 10:30, pilocik pisze:

    > hmm... kabelkiem :D
    > nie bardzo wiem o co pytasz

    Precyzuję:
    pytam o podłączenie do istniejącej instalacji elektrycznej. Czy
    podłączają do skrzynki bezpiecznikowej, czy do głównej skrzynki na
    granicy działki? Może jeszcze inaczej?

    > u mnie zniszczono kilka sztuk ale mam spory zapas ceramiki, nie były
    > wiercone ale niektóre odrobinę podcinane,
    > żadnego uszczelnienia nie było przed i po montażu, jak sobie wyobrażasz
    > uszczelnianie dachówki ?

    Uszczelnianie membrany, nie dachówki. Zgaduję, że jakieś elementy
    montażowe idą w krokwie, ale może robią to inaczej. W końcu na krokwiach
    leżą kontrłaty, które mogą być zbyt delikatne, żeby przenosić siły
    działające na panele słoneczne w czasie wichury.

    --
    MN

  • 22. Data: 2019-07-06 11:11:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > Nie obrażaj się, ale jest to kretyńskie podejście.
    > Skoro od 15 lat siedzisz w temacie to właśnie POWINIENEŚ komentować.
    > Kto ma komentować, jak nie ekspert. Ja chętnie poczytam, co napiszesz.

    He he he, kolejny pieknoduch z pozytywistycznym podejściem do szerzenia
    oświaty w Usenecie. Jak tylko zacznie, to z pierwszych ław auli ozwą
    się okrzyki "nie znasz się!", "nie masz o tym pojęcia, my wiemy lepiej!".

    Jarek

    --
    Oj naiwny, naiwny, naiwny,
    Dziecko w kwiecie sił.

  • 23. Data: 2019-07-06 11:16:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 01:00, pilocik pisze:

    > Na razie zastanawiam się nad dalszym etapem, póki co wybiorę raczej
    > przepływowy kocioł elektryczny CO, równolegle do kotła na groszek
    >
    > a dlaczego tak ?
    >
    > póki co, to wychodzę z założenia, że rozsądna PC to wydatek ok. 20-25k PLN
    W innym wątku już to pisałem ale tu powtórzę, na 90% roku wystarczy PC o
    mocy 4kw ciepła a taką kupisz za 4kzł, resztę dogrzejesz piecem, jak
    masz piec to nie ma sensu kupowania dużej pompy, ja mam stary piec
    gazowy, miałem go wymienić ale nowy sporo kosztuje a i z trwałością jest
    coraz gorzej, zamiast nowego pieca kupuję pc.

    > a za taką kwotę mam dodaktowe 5KW paneli na dachu
    To zawsze zdążysz dołożyć :)
    > PC to tylko grzanie/chłodzenie a prąd to wiele innych możliwości
    Nie, na grzałkach masz 1-1, na pc masz 1-3, 1-4

    --
    Janusz

  • 24. Data: 2019-07-06 16:32:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 06 Jul 2019 09:09:45 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Z tym że lepsza jest orientacja wschód-zachód. W ogóle w
    > farmie, dla której liczy się wydajność z hektara, a nie z metra paneli
    > (założenie, że ziemia droga, a krzem tani), takie ustwienie zawsze
    > będzie lepsze

    W sytuacji kiedy cena panela w kontekście ceny gruntu jest pomijalna,
    lepszy będzie panel śledzący słońce (niczym ogrodowy słonecznik).

    Mateusz

  • 25. Data: 2019-07-06 16:49:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > W sytuacji kiedy cena panela w kontekście ceny gruntu jest pomijalna,
    > lepszy będzie panel śledzący słońce (niczym ogrodowy słonecznik).

    Raczej odwrotnie -- krzem na tyle drogi i mało go, że chce się wydusić
    z niego jak najwięcej. Ale to nie cenniki determinuja opłacalność
    uprawy słoneczników. Na to trzeba mieć miejsce. Nie żeby go posadzić,
    bo może rosnąć na cienkiej łodyżce. Jego taniec ma sens jedynie wtedy,
    gdy stoi w samotności. Pole gęsto zasianych słoneczników nie pochłonie
    więcej energii, niż gładko strzyżony trawnik.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2019-07-06 17:08:23
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 07:23:37 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > 22 stopnie to prawie płaski dach.
    > Panele nie mają dodatkowego pochylenia? Nie przeszkadza, że tylko 22
    > stopnie od poziomu?

    pewnie dlatego ma ponadprzeciętny uzysk ze ma prawidłowy kąt nachylenia. Wszystkim
    wciskaja kąt 40stopni - ale on jest nieprawidłowy dla maksymalizacji uzysku rocznego
    :-)
    Te 40 stopni to było dobre dla solarów na ciepłą wode, pewnie stąd te mity.

    b.

  • 27. Data: 2019-07-06 17:09:13
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 lipca 2019 23:41:01 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Wróć lepiej na te tokarki bo na prądzie to się znasz jak Budyń na balecie
    mongolskim.

    ze qurna sie niby nie znam na skośnym balecie? :/

    b.

  • 28. Data: 2019-07-06 17:56:12
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 17:09:14 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > ze qurna sie niby nie znam na skośnym balecie? :/

    Szit, nie trafiłem ;)

    L.

  • 29. Data: 2019-07-06 19:24:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 17:08, Budyń pisze:

> [...]
    :-)
    > Te 40 stopni to było dobre dla solarów na ciepłą wode, pewnie stąd te mity.

    Jak to może być uznane za prawidłowy kąt, skoro nawet w najdłuższy dzień
    w południe - słońce jest niżej?

    --
    MN

  • 30. Data: 2019-07-06 21:08:04
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 6 lipca 2019 19:24:23 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    rocznego :-)

    > Jak to może być uznane za prawidłowy kąt, skoro nawet w najdłuższy dzień

    stąd sciągasz dane do obliczen (uwzględniaja zachmurzenie)
    https://www.gov.pl/web/inwestycje-rozwoj/dane-do-obl
    iczen-energetycznych-budynkow

    po przeliczeniu całego roku optymalnym kątem jest ok 22 stopni
    Wiem, bo liczyłem, programik mogę ci podesłać.

    b.